Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av Göran A » ons 05 sep 2018, 09:18

Tänkte under hösten montera en eltoalett i anslutning att jag skall ordna med däckstömning.
Vad jag hört tidigare så låter en eltoalett ganska mycket, men när jag talade med Dometic på båtmässan så säger de att det skiljer mycket mellan deras toaletter när det gäller ljud och den som är tystast är den som använder båtens färskvattentank.
Orsaken är att man använder sig av en annan pump vid färskvattenanslutningen.
Fördelen kan också vara att man slipper lukten på inkommande sjövatten som stått i slangarna.
Nackdelen kan vara att det känns så där att koppla ihop en toalett med färskvatten, även om det finns en backventil på toaletten vid inkommande vatten.
Tänker i så fall koppla in en kran mellan vattentank och toalett, lite som hängslen och livrem.
Någon med erfarenhet av dessa toaletter?

/Göran A

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av thomask » ons 05 sep 2018, 10:38

https://www.seasea.se/inredning/toalett ... ryckvatten

Jag satte i en dito med en 90 liters rf tank, och skippade sjovatten helt. toan matas av pentrypumpen fran farskvattentanken. vattnet kan inte ga bakvagen, I princip helt tyst. extremt liten vattenforbrukning. enda som later ar pentrypumpen. men den kan man isolera/ lagga lagt under durk. Och dessutom slipper jag alla slangar& genomforingar under vattenlinje. tommer endast genom sugstationer. ar "skitnojd" :D (har INGA backventiler eller kranar alls)

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av Göran A » tor 06 sep 2018, 06:33

Tack för ditt svar och roligt att höra att du är nöjd.
Har du placerat tryckvattenpumpen mellan tanken och toaletten/övriga tappställen i båten?
Innebär det att toalettens pump inte används utan vattnet trycks fram till toaletten?

/Göran A

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av thomask » tor 06 sep 2018, 06:46

den toan jag har, anvander pentrypumpen, den har ingen egen. Man far ha en rejal pentrypump, helst med trycktank. Pentrypempen forsorjar allt i baten.
Det basta med denna losningen ar att det luktar INGENTING fran anlaggningen, och inga fiskyngel som foljer med vatten in och simmar runt i skalen :) Kvarnen i toan slukar det mesta man kan gora i den.
Det blir nastan exakt som hemma.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av Göran A » tor 06 sep 2018, 09:23

Hm, uppfattade aldrig att det skulle vara tryckvatten, då förstår jag varför toaletten är tyst även om tryckvattenpumpen låter.
Men efter funderat lite så låter det som en utmärkt idé att installera tryckvatten i hela båten och slippa fotpumpandet.
Så Thomas, dubbelt tack även om projektet blir lite större än jag tänkt mig från början.

/Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 12:23

Tänk nu på en sak: Till skillnad från "vanliga toaletter" (sådana vi har hemma) blandar sjövattentoaletten spolvatten och bajsvatten i sin pump. Är pumpen litet sliten kan det blandas riktigt ordentligt.

Det är därför det är viktigt (mycket viktigt!) att se till att spolvattnet ALDRIG kan komma i kontakt med dricksvattnet. Man kan göra så som föreslagits, men se till att alla försiktighetsåtgärder vidtas. Det räcker inte att bara lita på övertrycket, toapumpen kan pressa skitvatten i spolintaget och då trycker inte pumpen tillbaka (den känner ju inget tryckfall).

Avdelningen "läskig lukt": Det värsta i den vägen uppstår om man spolar med färskt "vildvatten" (typ, Höje å). Har man friskt saltvatten blir det inte lika illa. Vatten från dricksvattentanken bör vara helt OK.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av thomask » tor 06 sep 2018, 13:08

I exemplet ovan finns ingen risk att vatskor ska blandas. toan har en magnetventil som oppnar, och vattnet kommer aldrig ihop med utloppspump.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Eltoalett färskvatten contra sjövatten

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 14:43

Då är ju "försiktighetsprincipen" tillgodosedd... :-)

Nu har inte alla eltoaletter den lösningen (magnetventil), och då brukar tillverkaren ha noggranna anvisningar hur man kan göra om man vill spola med färskvattnet.
Anders S

Skriv svar