Modifiera/uppgradera Maxi 68

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jörgensen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 jul 2018, 14:20

Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av jörgensen » tor 30 aug 2018, 10:25

Tänkte se om jag kan få lite feedback på lite olika idéer. Seglar en Maxi 68 som i stort funkar bra. Alla fall + dirk sitter på masten, inget neddraget till sittbrunnen. Jag har en självslående fock med lattor och en genua, båda med pistolhakar på förstaget samt storen såklart.

Har seglat lite själv och funderar på lite uppgraderingar för att göra det enklare. Att dra ner fallen + dirk till sittbrunnen är ju relativt enkelt, men hur mycket tjänar man på det egentligen? För att ta ner förseglet lär man ju upp på däck ändå för att fånga in seglet och "hjälpa" det ner lite. Skall man i så fall också dra ett "nedhal". Jag har vid några seglingar själv tagit ett extra block och satt i fästet till mantågsstöttan och på så vis dragit storfallet till sittbrunnen via skotvinschen (funkar ju eftersom jag bara använder styrbords vinsch när jag kör självslående)). Då har jag när jag seglat själv gåt upp på däck, släppt dirken, hissat focken. Hoppat tillbaka till sittbrunnen och justerat kurs sen hissat storen. I omvänd ordning vid nedtagning. Funkar ju ok, är lite osäker på hur mycket enklare det blir om jag gör en mer permanent lösning och även drar ner dirk ock fockfall. Är det något direkt galet med att dra fallet via blocket som jag gjort?

En annan fundering är ju rulle till försegel. Det blir ju en skapligt stor investering om man ser till båtens värde. Måste seglen sys om? Gissar det. Är det värt det?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Peter_K » tor 30 aug 2018, 13:45

På förra båten hade jag allt vid masten, på den här är allt neddraget, trim och allt. Aldrig annat än allt neddraget igen för min del.

Fallen hissar man ju inte bara seglet i - det handlar mycket om att arbeta med fallspänningen utan att behöva gå till masten.

Jag säger - dra ner allt
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Anders S » tor 30 aug 2018, 19:25

Har man inte fockrulle kan man fundera en smula på hur man vill göra med förseglet. Är det så att man måste gå fram för att samla ihop det tycker jag att man gärna kan ha fock/genuafallet vid masten. Det är ett syndastraff att skubba fram och tillbaka därför att man har fallet i brunnen i det läget.
Det kan ju tänkas att man kan ha ett dubbelkommando, med en avlastare vid masten för att dumpa fallet vid nedtagning, men det är inte så enkelt det heller. Det finns (för segel med hakar) en variant där man har en tunn nedhalarlina som går inne i hakarna och sedan tillbaka till brunnen, och med dagens dyneemalinor kan man ha en tunn, stark och stum sådan lina. En sådan lina snörper ihop seglet poå staget och gör stuvning till en litet senare fråga. Har man seglet nerhalat och skotet litet lagom sträckt rymmer inte ens en genua. I så fall kan man kanske samla in seglet via fjärrmanövrering... (Det blir ungefär lika dragning som en inrullarlina till en fockrulle, men smäckrare. Linan får dras på samma ställe och vänder vid förstaget).

Vad gäller storseglet är det väldigt lämpligt att dra allt till sittbrunnen. Dirk, fall och revlina blir inte dyrt eller knepigt att dra. Möjligen kan längre linor behövas ihop med avlastare så det kan ju bli en kostnad, men som ensamseglare är det säkrare och bekvämare att minimera spring på däck.

Rekommenderas.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Nils_D » fre 31 aug 2018, 10:27

jörgensen skrev: En annan fundering är ju rulle till försegel. Det blir ju en skapligt stor investering om man ser till båtens värde. Måste seglen sys om? Gissar det. Är det värt det?
Jag seglar båtar i samma storlek som din, eller något större (IF, H-båt, RJ 85 med flera), och seglar ofta ensam. På min nuvarande (en IF) har jag för första gången förseglet på rulle. Det är en mycket stor förbättring anser jag. Inte enbart för att det är lättare att sätta och ta in seglet vid seglatsens början och slut. En annan fördel är att vid plötsliga eller oförutsedda vindökningar kan man snabbt minska segelytan utan att behöva lämna sittbrunnen.

Dessutom kan jag minska segelytan från Genua- till Fockstorlek på samma smidiga sätt. Vilket gör att man i sin tur snabbt ändrar segelytan när man t.ex. går från kryss i bidevind till en öppnare bog, eller vice versa. Vilket i sin tur ger både bekvämare och snabbare seglats.

Jag hade tidigare läst att en inrullad genua ger betydligt sämre seglingsegenskaper än en fock, men det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag är positivt överraskad över hur bra höjd jag tar med genuan inrullad till fockstorlek. Men för att få maximal höjdtagning måste jag på min IF inte bara skifta skotpunkter, utan flytta skotet från genuaskotskenan till fockskotskenan. Är vi två om bord är det oproblematiskt men inte alltid när man seglar själv. Sedan kan man förstås lösa detta också med lite mer avancerade flytande skotpunkter, men det lär knappast vara aktuellt för oss turseglare gissar jag.

Om man byter till rulle måste man oftast sy om förliket eftersom man inte kan ha travare då (det finns system där man kan behålla travare i seglet, men då kan man inte segla med seglet inrullat till hälften). Min genua är sydd direkt för rulle, så jag har inga personliga erfarenheter av hur det fungerar att sy om för rulle, men det jag läst är att det inte blir lika bra som med ett segel sytt direkt för rulle. Hur så är fallet med just ditt segel måste du nog prata med en segelmakare om. Hänger ju också på i vilket skick din nuvarande genua är.

Vad något är värt är alltid svårt att svara på. Hänger ju på privatekonomi, hur länge man tänker behålla båten med mera. Där finns nog inget generellt krav. Men för min del är i fortsättningen försegel på rulle ett absolut krav på alla framtida båtar jag eventuellt kommer att köpa efter den nuvarande.

jörgensen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 jul 2018, 14:20

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av jörgensen » tor 20 sep 2018, 07:46

Tack för tipsen.
Slutsatsen blir nog att rulle förs in som skall-krav i specen för nästa båt.

Uppgraderingen i vinter blir sannolikt neddragna fall. Tanken är så här.
Fallen kommer ut via trissor vid mastfoten, försegel åt styrbord storen åt babord. Jag tänker montera ett två rullars brytblock på vardera sida och sedan knapar på rufftaket vid sittbrunnen. Lite osäker på om vinsch behövs, då drar jag fock plus dirk på styrbordsidan och storen på babord. Får då en trissa ledig på babord sida, tips på vad jag drar där, eller skall jag köpa en enkel till den sidan?

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Göran A » tor 20 sep 2018, 13:40

När det gäller försegel på rulle så sätter de flesta upp ett seglet på våren och tar ner det på hösten, så man behöver inte dra ner fallet i första skedet.
När det gäller storseglet så bör man dra ner fall, kick, bomuthal, ev dirk och helst ha möjlighet att reva från sittbrunnen. Kan ordnas med en lina per rev, men ett så litet storsegel har troligen bara ett rev.
Ha gärna något brytblock och knap över om vill dra ner något ytterligare, kanske lazyjacks eller annat.


/Göran A

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Peter_K » tor 20 sep 2018, 14:22

Tycker du skall dra ner fockfallet också; då kan man arbeta med fallspänningen beroende på vindstyrka (släppa i lättvind, ta hem i hård), gör rätt mycket för hur seglen står. Och även om du måste fram för att ta ner seglet kan du i alla fall hissa från sittbrunnen.

Utöver listan ovan på neddragna linor...
- fall
- kick
- bomuthal
- ev dirk
- möjlighet att reva från sittbrunnen (två linor)

lägger jag till:
- Spinnakerfall
- Spinnakerbomupphal
- Spinnakerbomnedhal
- Cunningham

...vilket blir tio linor...

Knapar är inte en speciellt bra lösning för fallen då fall måste dras på winch om det skall funka, och om du har knapar måste linan ligga kvar på winchen när du seglar. Har du istället avlastare kan wincharna användas till annat efter fallen är sträckta då avlastarna sitter framför winchen i stället för bakom som knaparna.

Begagnade, små winchar (borde räcka med oväxlade 10:or) brukar finnas på Blocket inte alltför dyrt.
Alla borde ha skägg

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av Göran A » tor 20 sep 2018, 15:09

Förtydligande: Allt som man använder vinchen till skall gå via vinchavlastare, övrigt kan man använda knapar eller clamclet till. Om inte annat är det en billigare lösning.

/Göran A

jörgensen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 jul 2018, 14:20

Re: Modifiera/uppgradera Maxi 68

Inlägg av jörgensen » tis 25 sep 2018, 07:02

Båda fallen går till knapar på masten idag. Endast vinsch till storen som sitter på masten.

Skriv svar