Ta loss Houdini-lucka

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Ta loss Houdini-lucka

Inlägg av Blandkrabban » sön 26 aug 2018, 10:12

Efter att ha sökt på forumet, förstår jag att Houdini-luckor är massivt impopulära. Dessvärre har jag en sådan, läckande förstås, som jag behöver demontera för att göra ett tappert tätningsförsök.

Gångjärnen ser ut så här:

Bild
Notera det ojämnt påkletade silikonet som tyder på en hantverksskicklighet som t o m understiger min egen. Blir kul att sanera.

Hela luckan:
Bild

Som gångjärnen ser ut (inga synliga skruvar), ser det ut som att jag måste skruva bort hela ramen, som är fäst mot däcket, för att få loss luckan. Är det rätt uppfattat, eller finns det något trick?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ta loss Houdini-lucka

Inlägg av thomask » sön 26 aug 2018, 13:44

Kika under gummilisten, Krånglet är bara att dom skruvarna är ett helvete att få loss. Ska det bli tätt så måste glaset ur för att limmas om. Lättast att ta med allt hem. Gummilisten finns (fanns) att köpa hos viking i Frölunda.

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Ta loss Houdini-lucka

Inlägg av Blandkrabban » sön 26 aug 2018, 21:25

Tack! Jag tog en hastig titt och hittade en futtigt liten skruv. Vågar inte ens röra den innan den har fått ett par omgångar 5-56. Jag tänkte följa instruktionsvideon på https://www.hamnen.se/batkunskap/bataga ... roffs.html, om ingen här har ett bättre förslag. Med tillägget, förstås, att jag måste sanera allt silikon på något vis, hur man nu gör det.

Gummilisten säljs fortfarande till ett pris på den stygga sidan om 500:- men jag såg i någon annan träd att det blir tätt med en list från byggvaruhuset för en bråkdel av det priset.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta loss Houdini-lucka

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2018, 13:08

Ifall luckan är bortom räddning lär det finnas en Gebo-lucka med samma hålmått. Det är ju surt att bygga om för att luckan tjänat ut.
Anders S

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Ta loss Houdini-lucka

Inlägg av Blandkrabban » mån 27 aug 2018, 19:52

Jag har kollat Gebo-luckor men tyvärr motsvarar priset runt 25% av värdet av min 24-fotare :(, men det finns ju alltid chansen att en Gebo dyker upp på blocket efter säsongen.

Skriv svar