Stopp i ceptitanken!!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Icarossw
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 14:30

Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av Icarossw » mån 20 aug 2018, 00:32

Maxi 999
Så, nu har jag äntligen fått ner det lagom krökbara kopparrörett ner genom ingångsslangen genom septitanken och vidare några centimeter ner i utgångsslangen så stoppet släppte!!

Nu är bara frågan hur går jag vidare, känner det ligger något som känns som någon typ av flak av kristaller (urinsten??, för mycket kaustiksoda i kallt vatten??) och massa annat gissar jag!!

Någon som har något förslag på hur man rensar tanken och undre utslangen på bästa sätt (kausticksoda / Citronsyra??) utan att plocka ut tanken eller är det enda sättet, finns ju iof ingen manlucka så är inte riktigt säker om utplockning hjälper?!?!

Funderar även om det skulle vara möjligt att rensa nedre utgångsslangen genom att öppna utloppsventilen och ansluta en av dagens septisugar för att på så sätt rensa nedre tömningslangen (gissar att avluftningen är ganska igensatt), någon som tror detta kan funka????

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av oceansailor » mån 20 aug 2018, 07:36

Vet inte hur stor tank Du har. Jag brukar hälla ner en flaska ättika och sen fylla med vatten så att det står i tank och slangar. (40 l tank) låter det stå i ett dygn.

Ättikan löser upp urinsten. Brukar även hammra lite lätt på slangarna innan jag släpper ut det.
Senast redigerad av 1 oceansailor, redigerad totalt 0 gånger.

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av PEEN » mån 20 aug 2018, 10:41

Jag har vid ett tillfälle löst det akuta problem (stopp i tanken) med sk toatankslavemang.
Detta är inte åtgärd nr 1 om det är stopp, prova annat först, men den var effektiv när jag använde den.
Steg:
1. Välj tid och plats för åtgärden. (i Marstrands gästhamn v30 kl 1100? - Nej)
2. Skaffa en stor PET-flaska och ett cyklop.
3. Se till att tankventilen (ventilerna) är öppen.
4. Hoppa i vattnet.
5. Fyll PET-flaskan, tryck in den i aktuell genomföring och töm den med en bestämd rörelse.
6. Backa undan och iaktta resultatet. Vid behov gör om punkt 5.
7. Om resultatet är tillfredsställande, bege dig skyndsamt upp i båten.

För att lösa grundproblemet så har jag provat citronsyra med gott resultat, det löser upp urinsten.

Lycka till!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av Kenta » ons 22 aug 2018, 11:39

Blir det ingen lukt av ättikan i båten/slangarna och hur mycket är en flaska? 1 liter? Använder du varmt eller kallt vatten?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av oceansailor » ons 22 aug 2018, 18:09

Kenta skrev:Blir det ingen lukt av ättikan i båten/slangarna och hur mycket är en flaska? 1 liter? Använder du varmt eller kallt vatten?
Brukar ta en flaska Perstorp ättika. Den är nog inte mer än 1/2 l. Kallt vatten i tank. Ju längre det får stå ju bättre blir det. Har låtit det stå som max 3 dagar. Luktar inte ättika.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2018, 17:02

Sk ogräsättika kan fungera. Det provade jag och det löste problemet. Bokstavligen.
Jag tror det är vanligt med förträngningar i rören och då krävs två åtgärder: akut rensning och att syra själva röret så att kalken släpper. Det här blir värre i saltvatten (som håller mera kalk, det är inte bara urinen som är boven).
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av thomask » fre 24 aug 2018, 19:20

Är inte ren oxalsyra jäkligt bra att lösa upp kalk(proppar) ??

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Stopp i ceptitanken!!

Inlägg av Fredrik » lör 25 aug 2018, 06:19

Har ännu aldrig haft nöjet att få stopp i toan, men mär jag köpte båten var det ganska mycket kalkbeläggningar i toan som såg tråkiga ut.
Jag har tagit för vana att skrubba toan med ”WC-anka” samt hälla i några droppar av detta innan jag lämnar båten. Över tid har det löst alla avlagringar och toan känns fräsch. Jag förutsätter att det också hjälper till att hindra kalkavlagringar att bildas i tanken.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar