Lös mastfot E-jolle

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
mhammar
Rookie

Lös mastfot E-jolle

Inläggav mhammar » lör jul 28, 2018 11:30 am

Hej!
Jag har en Finessa-e-jolle från tidigt åttiotal som jag med stor behållning seglar några gånger per sommar. Förra sommaren upptäckte jag att mastfoten satt löst, alltså att den rör sig - främst i längsled - någon/några cm när jag vickar på masten. Det känns inte riktigt bra med tanke på hur stora krafter den utsätts för av en ostagad mast och jag skulle behöva fixera den. Bifogar en bild men lyckades inte lägga med en filmsnutt.

Jag har ingen erfarenhet av plastreparationer och undrar nu om jag ska försöka ge mig på att reparera (fixera) mastfoten själv? Och hur jag i så fall gör? Någon som har erfarenhet?
Bilagor
56CD0D4D-5BD0-4EEF-B606-43B6A4C3B1F9.jpeg
Mastfoten

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Lös mastfot E-jolle

Inläggav Jaramaz » lör jul 28, 2018 1:19 pm

Det brukar vara en smal sak, men svårt att verkligen veta med bara ett litet foto som stöd.

Det syns inte riktigt om mastfoten är skruvad fast, plastad / limmad, eller både och. Gissningsvis är den skruvad fast i någon typ av balk eller liknande, enbart plastning har små chanser att hålla. Plocka isär, ev med användande av skruvmejslar, hammare och stämjärn.
Är mastfoten skruvad fast så kolla om det underlaget är fast eller om det rör sig.

Behöver du plasta fast balken så är det också lätt: Gör rent, slipa med en liten (125 mm skiva) vinkelslip (låna / köp, kostar från några hundra) med hyfsat grovt papper (40 - 60).
Skaffa plast och glasfiber, jag föreslår polyester pga pris och enkelhet (alternativet är epoxy men det har sina sidor). Läs på internet hur man plastar (meningslöst att här rabbla upp det).

När du sedan återmonterar mastfoten kan du klämma dit lite sikaflex (konstruktionslim) under mastfoten som både limmar och tätar.

Hela kalaset går på kanske 500:-, inklusive billig vinkelslip. Det är enkelt att plasta, du lär dig kvickt. tar dig några timmar.
Lämnar du bort jobbet så får man väl räkna med några timmars jobb för ca 1000:-/timme.

Det är inte alls säkert att du måste plasta! Kan vara så att det räcker med att spänna några skruvar - det går inte att se från fotot hur mastfoten är monterad. Att den rör sig i längsled påverkar väl mest trimmet, kanske går det att fixera mastfoten i längsled på något fiffigt sätt, utan att göra så mycket mer. Det går nog bra så också, men tydligen har mastfoten arbetat sig loss lite vilket i sig borde fixas ordentligt.

//J

mhammar
Rookie

Inläggav mhammar » mån jul 30, 2018 4:17 am

Tack för tips!

Jag är rätt säker på att det är balken och inte den påskruvade mastfoten som är lös. Problemet är att den är dold under ett ”skal”, som kan vara någon form av skrovförstärkning.

Det är som sagt mycket tydligare på den filmsnutt jag har, men det tycks inte gå att lägga upp filmer här. Ett alternativ kan vara att mejla mig så skickar jag filmen; hammar.magnus at gmail.com.

/Magnus

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » mån jul 30, 2018 9:50 am

Det är ett enkelt jobb som kompliceras av att man måste jobba genom ett litet hål...

Som tidigare sagts, plocka loss det som är löst (skär upp med vinkelslip/bågsågsblad/stämjärn osv. Plasta och spackla sedan. Man kan köpa plastreparationssats på Biltema som innehåller glasfibermatta, plast och härdare. Se till att skruvarna till mastfoten har något att dra i. Kanske räcker det att skruva loss mastfoten, borra upp hålen rejält och fylla hålen med epoxi för att sedan borra nya hål och skruva fast igen. Det är inte så dumt att lägga lite lim/sika under mastfoten för att den ska sitta stumt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

mhammar
Rookie

Inläggav mhammar » mån jul 30, 2018 3:46 pm

Tack för tips och råd!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » tis jul 31, 2018 8:51 am

Det där har jag gjort ett par gånger. Det är rätt svårt att komma åt, man får ta det genom luckorna (som att tapetsera hallen, genom brevlådan...)

Att tänka på: Foten sitter i en kloss med skruvar. Kanske är den lös i klossen, och plastningen är en "krigsreparation". Lamineringen ser "torr" ut, så det är inte så från början. Bort med allt sådant så man kan se hur det är med klossen i stävskarpen. Sedan ger det sig hur mycket man får reparera.

Kappseglar du inte med båten (seriöst) spelar det ingen roll om du laminerar några lager extra för att få fäste för skruvarna (du höjer då masten ett par mm). Har du inte justeringen "bottnad" kan du flytta foten litet grann utan vidare (så du får nya skruvhål). Det är ett syndastraff att skruva i det utrymmet. Ett knep är att använda en skruv som gängtapp, med en gängtappshållare, så du får en (trä)gänga. Sedan bör du kunna skruva fast foten.

Foten (stora påfrestningar!) måste sitta orubbligt fast. Det hjälper mycket att laminera/spackla en fläns mot kanten, men ta inte i så att du inte kan lossa foten om det behövs. När foten är spackellimmad får man bräcka loss den, men det behöver man bara göra om den gått sönder, men det kan den tyvärr göra. Justerstången sitter i en mutter på ett fäste, och har den lossnat får man svetsa - då måste foten ut.
Anders S

mhammar
Rookie

Inläggav mhammar » tis jul 31, 2018 9:47 am

Det är klossen som mastfoten sitter skruvad i som är lös. Och då den sitter dold under omgivande ”plasthuv” måste denna avlägsnas, och då var min fundering om det påverkar hållfastheten kring mastfoten.

Förstår inte riktigt vad ”fläns mot kanten” innebär?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » tis jul 31, 2018 10:47 am

mhammar skrev:Det är klossen som mastfoten sitter skruvad i som är lös. Och då den sitter dold under omgivande ”plasthuv” måste denna avlägsnas, och då var min fundering om det påverkar hållfastheten kring mastfoten.

Förstår inte riktigt vad ”fläns mot kanten” innebär?

Om klossen är lös, rensa så den kan lossas, och sätt tillbaka den med (tunt) epoxyspackel som "lim". Alternativt, epoxy med fibrer i.

En liten fläns runt kanten på beslaget håller fast den och stöder den. Det blir liksom en liten grund grop som beslaget sitter i och tar stöd mot den uppbyggda kanten.

Men är klossen frisk så blir allt bra om den sitter fast. Då är plasten (den du frågar om) en krigreparation, som du enkelt gör bättre om du gör rent och limmar under klossen före du lägger litet matta överst.
Anders S