Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Septeak
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 12 jul 2017, 11:54

Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Septeak » tis 17 jul 2018, 10:55

Här kommer en detaljfråga kring teakdäcksborttagning som forumet kanske har svar på...

Är det möjligt efter borttagning av teakdäck att återskapa ett "vitt " plastdäck med ruggig yta - som på vilken segelbåt som helst utan teakdäck eller måste man till med diverse gråa mattor ock liknande?

Trevlig sommar!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Peter_K » tis 17 jul 2018, 14:19

Det är gjort på min båt - jag målade med halkskyddsfärg (det grå) och vita fält för att båten skulle få OK proportioner.
AC5D34D6-49EF-4C2C-8133-E486FB2F55F7.jpeg
Alla borde ha skägg

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Archibald » tis 17 jul 2018, 22:31

Jag har testmålat en yta i sittbrunnen med förtjockad topcoat och rulle. Resultatet är mycket bra när det gäller halkskydd och ok när det gäller finish. Jag är säker på att med lite övning och laborerade med viskositet, skikttjocklek och typ av rulle går det att få en mycket jämn och fin finish. Jag kommer att välja detta material vid renovering av halkskyddet på hela mitt däck. Jag tror att det är det mest robusta, relativt enkelt, billigaste och över tid snyggaste alternativet.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Anders S » ons 18 jul 2018, 11:01

Archibald skrev:Jag har testmålat en yta i sittbrunnen med förtjockad topcoat och rulle. Resultatet är mycket bra när det gäller halkskydd och ok när det gäller finish. Jag är säker på att med lite övning och laborerade med viskositet, skikttjocklek och typ av rulle går det att få en mycket jämn och fin finish. Jag kommer att välja detta material vid renovering av halkskyddet på hela mitt däck. Jag tror att det är det mest robusta, relativt enkelt, billigaste och över tid snyggaste alternativet.
Det finns en kommersiell färg som fungerar på samma sätt.( KiwiGrip…) Med rätt tjocklek, roller, härdtid (och litet tur) kan man säkert få till det med polyester. Bra om den är färgad i önskad kulör, den kan inte vara lätt att måla...

Att tänka på är hur man lagar alla hål, och med vilket material. Epoxy och polyester lirar bara ena vägen, topcoat ovanpå epoxy blir inte bra. Tar man jobbet att rensa bort all teak och lagar alla hål kan det kanske vara en tanke att rolla på ett lager matta, då kan man slipa så hårt man behöver i däcket.
Anders S

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Archibald » mån 30 jul 2018, 14:01

Anders S skrev:
Archibald skrev:Jag har testmålat en yta i sittbrunnen med förtjockad topcoat och rulle. Resultatet är mycket bra när det gäller halkskydd och ok när det gäller finish. Jag är säker på att med lite övning och laborerade med viskositet, skikttjocklek och typ av rulle går det att få en mycket jämn och fin finish. Jag kommer att välja detta material vid renovering av halkskyddet på hela mitt däck. Jag tror att det är det mest robusta, relativt enkelt, billigaste och över tid snyggaste alternativet.
Det finns en kommersiell färg som fungerar på samma sätt.( KiwiGrip…) Med rätt tjocklek, roller, härdtid (och litet tur) kan man säkert få till det med polyester. Bra om den är färgad i önskad kulör, den kan inte vara lätt att måla...

Att tänka på är hur man lagar alla hål, och med vilket material. Epoxy och polyester lirar bara ena vägen, topcoat ovanpå epoxy blir inte bra. Tar man jobbet att rensa bort all teak och lagar alla hål kan det kanske vara en tanke att rolla på ett lager matta, då kan man slipa så hårt man behöver i däcket.
Det här med vidhäftningsproblemen med polyester på epoxy tror jag i många fall och för vissa situationer är betydligt överdrivet. Här är en som testar ganska systematiskt https://www.youtube.com/watch?v=GwS4YgoGFm8. Jag kan rekommendera hans övriga filmer också. Mycket lärorika, även ifall att man inte är helt novis.
Hamnen har ett klipp där de visar hur man kan göra nytt halkskydd med topcoat, https://hamnenplay.solidtango.com/video ... -halkskydd
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Anders S » tis 31 jul 2018, 09:03

Polyester (dvs polysterbaserad gelcoat, konverterad till topcoat via paraffin) ) binder "sådär" till allt utom polyesterlaminat. Polyesterlaminat har "fria svansar" (tvärbindningar är möjliga) även efter lång tid (men färre, naturligtvis) vilket förklarar "lika för lika" och varför polyesterreparationer fungerar så bra som de faktiskt gör.

Olämpligheten beror på att det "bara" blir en mekanisk bindning till trä, epoxy, plåt etc etc. Givetvis blir den bindningen rätt OK om det är rent, mattslipat och (i epoxyfallet, väl uthärdat och utan aminosvettning). Men som vanlig målarfärg ovanpå epoxy (eller trä, eller plåt etc etc) är topcoat ingen höjdare, utan använd hellre en riktig färg - den limmar fast sig mycket bättre.

Så vill man köra med trimmad topcoat och strukturroller (som är ett intressant förslag), gör det på polyesterlaminat. Det blir säkert alldeles utmärk, men det är ju surt om "färgen" (topcoaten) flagnar.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av T » tis 31 jul 2018, 11:16

För länge sen, på 80-talet, skulle en bekant halkskydda däcket på en nybyggd entonnare. Man målade däcket, inte med topcoat utan det var nog snarare International 708 (heter väl Perfection numera). När man målat och innan det härdat sockrade man däcket. Alltså med strösocker. När färgen sedan var genomhärdad, tvättade man bort sockret med varmt vatten och fick ett helt perfekt halkskydd.
Varför inte prova? Det finns säkert olika sockersorter med olika finhet så man kan hitta något som ger en lagom grov yta. Salt funkar säkert också, inte lika kladdigt när det ska tvättas bort...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Anders S » tis 31 jul 2018, 12:12

T skrev:För länge sen, på 80-talet, skulle en bekant halkskydda däcket på en nybyggd entonnare. Man målade däcket, inte med topcoat utan det var nog snarare International 708 (heter väl Perfection numera). När man målat och innan det härdat sockrade man däcket. Alltså med strösocker. När färgen sedan var genomhärdad, tvättade man bort sockret med varmt vatten och fick ett helt perfekt halkskydd.
Varför inte prova? Det finns säkert olika sockersorter med olika finhet så man kan hitta något som ger en lagom grov yta. Salt funkar säkert också, inte lika kladdigt när det ska tvättas bort...

:o
/T
Jag har hört samma.

Sockrets klistrighet borde ju annars öka vidhäftningen... historien jag hörde (skepparvarning!) gick ut på att skepparen (jolleseglare) inte kom loss med jollebrallan från sockerklibbet, utan följde sitt fartyg i djupet (eller i alla fall omkull).

Jag skulle tro att pärlsocker i topcoat kan bli grovt och bra.
Anders S

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Thallatha » ons 08 aug 2018, 16:52

Tog bort ett teakdäck på en båt nån gång i början på 1980-talet. Slipade rent plastdäcket och la på ett lager med glasfiberlaminat, efter slipning oxh lite spackling, rullade jag däcket med vit topecoat med fin blästersand i. Det blev ganska bra.

Idag hade jag nog målat med med färdig däcksfärg - grå - "Interdeck"

Målade vid ett tillfälle med vit interdeck på en mittfisk. Det gör jag aldrig om. Den vit färgen blev oerhört skitig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plastdäck efter borttaget teakdäck.

Inlägg av Anders S » mån 13 aug 2018, 10:18

Tidigare fanns en däcksfärg som hette Decolay (Hempel). Jag målade halkskyddsmönstret grått med den färgen, blev mycket bra resultat (halkskydd och utseende). Fanns också i "creme" och vitt, men det vågade jag inte...
Anders S

Skriv svar