Utombordare dör på tomgång/låg gas

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem

Utombordare dör på tomgång/låg gas

Inläggav peon » sön jul 08, 2018 9:58 pm

Klassisk fråga... men jag har detta problem ibörjan innan motorn blir varm (Suzuki 4-takts 6hk). Har inga problem att starta motorn därför blir jag inte klok på vad det kan vara. Motorn går någon minut innan den dör och man får dra igång den igen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Utombordare dör på tomgång/låg gas

Inläggav Anders S » mån jul 09, 2018 8:13 am

peon skrev:Klassisk fråga... men jag har detta problem ibörjan innan motorn blir varm (Suzuki 4-takts 6hk). Har inga problem att starta motorn därför blir jag inte klok på vad det kan vara. Motorn går någon minut innan den dör och man får dra igång den igen.

Den dör därför att startberikningen ("choken") släpper. Om man inte "chokar" manuellt går det via en sensor, denna släpper i ditt fall en gnutta för tidigt. Prova att ha gasvredet en aning högre första minuten - jag TROR heller inte detta problem inträffar om du kör iväg direkt.

Man kan också prova att ställa tomgången litet högre, men ta det försiktigt med det knepet - obra för växeln med för högt grundvarvtal.
Anders S

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem

Inläggav peon » mån jul 09, 2018 9:13 am

Jag chokar manuellt men släpper den när motorn gick igång. Igår dog den när jag backade ut från mig båtplats på minimal gas, den gick igång med en gång när jag drog igång den igen, sen gasade jag på och då fick jag inga problem.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » tor jul 12, 2018 3:25 pm

Jag skulle tro att du har någon avlagring i förgasaren. Utombordare har väl tomgångsmunstycke, det kanske har satt igen lite. Du kanske ska testa att tanka nytt bränsle och hälla i nån sån där tillsats för att rengöra bränslesystemet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem

Inläggav peon » ons jul 18, 2018 8:30 pm

Fredrik skrev:Jag skulle tro att du har någon avlagring i förgasaren. Utombordare har väl tomgångsmunstycke, det kanske har satt igen lite. Du kanske ska testa att tanka nytt bränsle och hälla i nån sån där tillsats för att rengöra bränslesystemet.

japp jag misstänker detta. Igår körde jag på låg gas då jag var orolig för att bensinen skulle ta slut. Motorn går felfritt i 10-15 minuter, helt plötsligt hör jag att varvtalet går ner och den håller på att dö. Vrider upp gasen kraftigt och motorn går igång och jag tar mig hem. Idag startade den som en klocka men går lite ojämnt, går ned i varvtal i 5 sekunder, sen upp i normal fart. Körde med 3-4 dagar gammal bensin så den får väl anses som ny.

Vad är det för rengöringstillsats, K-sprit?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » tor jul 19, 2018 7:13 am

Jag vet inte vad man har för tillsatser, tänkte på nåt sånt här: https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 2000032151
Fungerar det inte har det iallafall inte kostat så mycket...

Jag hade samma problem som du på en båt jag hyrde, den var kraftlös och opålitlig, men sista dagen efter att jag tankat från en ny dunk och sen kört ett par timmar blev den plötsligt bra.

Du kanske ska montera motorn på en gummibåt och låta barnen köra en helg, så den blir lite inkörd!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem

Inläggav peon » lör jul 21, 2018 11:20 am

Har bestämt mig på att ge mig på att försöka rensa förgasarn (bra att kunna om inte annat). Vilken vätska ska man rengöra grejerna med? Hittar videos på folk som använder bensin och en del som använder aceton.