Säkring briner av. Amigo 27

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
nille
Erfaren medlem

Säkring briner av. Amigo 27

Inlägg av nille » sön 08 jul 2018, 17:09

Hej! Jag har problem med elsystemet i min Amigo 27. Säkringen till tändningslåset har brunnit av flera gånger och det är dags att göra något åt det. Efter att jag stängt av tändning och kopplat från batterierna så har det varje gång gått bra att byta säkring och den fungerar sedan ett tag(några timmar till ett par veckor) för att sedan helt plötsligt vara avbränd när vi vill starta motorn en annan gång. Jag tror att den gått när motorn varit avstängd men tändningen kan ha varit på, är inte helt säker.. vi lämnar ofta tändningen på när vi seglar för att kunna starta motorn snabbt om något skulle hända (nyckeln sitter väldigt dåligt i tändningslåset så vi plockar ut den...).

Förra gången det hände glömde jag att stänga av tändningen och koppla bort batterierna och då gick säkringen genast. Jag försår att man borde koppla bort men förstår inte varför säkringen direkt skulle gå...

Första gångerna den gått har vi använt 25A säkringar men när de tagit slut och vi glömt köpa nya så har vi fått gå ner i säkring och just nu använder jag en 10A säkring som fungerar så långt..

Motorn är en Yanmar 8Hp men är osäker på vad för generator det är.

Är det någon som har några förslag på var jag ska börja felsöka? Jag funderar just nu på om det blir en kortslutning i tändningslåset eller något liknande.. men isf är det bara ibland vilket jag tycker är konstigt.. Jag har försökt kolla över kablarna och har inte hittat några som är skadade eller ser ut att kunna ge kortslutningar..

Tacksam för alla tankar och idéer

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Säkring briner av. Amigo 27

Inlägg av Anders S » mån 09 jul 2018, 08:25

Misstankarna går mot tändningslåset. Är det så glappt att nyckeln trillar ut kan det vara glappt inuti.

Startar du med startknapp därför att nyckelbrytaren slutat fungera, eller "skall det vara så" ? Har nyckelbrytarens start slutat fungera (det händer ofta, den är inte dimensionerad för höga startströmmar) kan du ju internt få en kortslutning mellan tändström (instrument etc) och startkretsen, där håller ingen säkring på 25A. Får du en kortslutning till minus går också säkringen. En nyckelbrytare kostar inte så förfärande mycket.

På min egen båt har jag, vis av skadan, bytt startlås OCH kopplat ett 30-kronors relä till startkretsen, för att skona låset.

Jag föreslår ett byte till en standardbrytare för startlåset. Exempel: https://www.hjertmans.se/search?q=startlås Ett relä mellan startsolenoid och startkontakt kan vara en god ide, om du inte har en stabil startkontakt redan idag.
Anders S

nille
Erfaren medlem

Re: Säkring briner av. Amigo 27

Inlägg av nille » ons 18 jul 2018, 14:03

Tack för svaret! Nu tror jag att problemen är lösta.

Det var mycket riktigt i tändningslåset som problemet satt. Det är ett gammalt lås med Yanmar skriet på nyckeln så jag tror själva tändningslåset är original men så har knappen för startmotorn blivit eftermonterad (antagligen för att tändningslåset blivit dåligt.. ). Tändningslåset har tre anslutningar och jag tror nu den första är plus in, den andra är tändning (ström till varvtalsmätare och oljeindikator mm.. ) och den sista ska vara anslutning till startmotorn. Nyckeln fungerar ju sedan bara som ett relä mellan dessa. Så felet var att någon tidigare ägare kopplat in minus till kontakten som skulle till startmotorn... Kanske var låset då fastrostat så det inte gick att vrida nyckeln till sista läget och vi nu lyckats jobba upp det.. Hursomhelst så är resultatet nu att om du vrider nyckeln ett steg för långt (till det fjädrande läget som borde vara startmotor) så kortsluter du plus till minus och säkringen brinner av fort som tusan.

Skriv svar