RM69 toa + trevägsventil

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

RM69 toa + trevägsventil

Inlägg av Nubben » tor 28 jun 2018, 19:00

Hejsan,
Jag har en RM69 handtoa var pumpdelen just är bytt och en RM69 modell 802 trevägsventil kopplad på direkt efter och slangarna går uppåt efter ventilen till tank respektive genomföring. Nu verkar det som om det läcker toavatten bakåt då båten står en längre tid och stolen fylls med toavatten(smutsigt då alltså).

Skall "backslagsventilsgummit" som följer med pumpen vara installerad så att den går in i trevägsventilen eller skall den lämnas bort ifall(?) trevägsventilen har egen backslagsventil? Nu är den bortlämnad då det verkade som att den inte skulle passa in i trevägsventilen men läckaget får mig att tänka att den kanske borde vara där ändå?

Eller finns det andra möjliga orsaker till att det läcker baklänges in i toastolen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: RM69 toa + trevägsventil

Inlägg av Anders S » lör 30 jun 2018, 08:22

Nubben skrev:Hejsan,
Jag har en RM69 handtoa var pumpdelen just är bytt och en RM69 modell 802 trevägsventil kopplad på direkt efter och slangarna går uppåt efter ventilen till tank respektive genomföring. Nu verkar det som om det läcker toavatten bakåt då båten står en längre tid och stolen fylls med toavatten(smutsigt då alltså).

Skall "backslagsventilsgummit" som följer med pumpen vara installerad så att den går in i trevägsventilen eller skall den lämnas bort ifall(?) trevägsventilen har egen backslagsventil? Nu är den bortlämnad då det verkade som att den inte skulle passa in i trevägsventilen men läckaget får mig att tänka att den kanske borde vara där ändå?

Eller finns det andra möjliga orsaker till att det läcker baklänges in i toastolen?
Ahhh, favoritämnet (näst ankare)...

Du tänker troligen på den sk "jokerventilen", en backventil som kan sitta i toastolen eller i trevägsventilen (i ditt fall) eller båda. Gissar jag på rätt ventil, så har den som syfte att hjälpa pumpen att pumpa, ungefär som en hjärtklaff. Nu låter det som att du har en toatank (det har de flesta) och då är frågan var den är placerad. Jag gissar på "högt", dvs med självfall ut (när man får lov att tömma så, därav trevägsventilen).

En korrekt konfigurerad tank har då utlopp i botten och inlopp på tankens tak, vilket ger en hävertbrytare (genom tankens luftficka). Baksidan är att slangens innehåll i de lägena återkommer till toalettskålen, men, inte mer än så. Det som då hindrar "returresan" är jokerventilen och pumpen, och du har nu bara pumpen som returstopp. Jag tror att den utelämnade ventilen skall sitta i pumphuset på toan, så brukar det se ut.

Ofta klarar "jokerventilen" att hålla överraskande tätt, om den är ren och spänstig. Nu har du ingen, men när det läcker brukar ventilen vara beväxt eller blivit gammal och hård.

Regel nr 1 i vår båt är att spola så länge att man har garanti att det står rent vatten i slangen, då kan det rinna tillbaka utan bekymmer (och det rinner tillbaka efter kortare eller längre tid, beroende på ventilens skick).

I ditt fall tillkommer möjligheten att avloppet korsas i en läckande trevägsventil, en lösning jag inte riktigt gillar. Jag föredrar två ventiler i så fall, en (normalt alltid stängd) till havet och ytterligare en för att isolera tanken och sugutloppet. Vill man kan man ha en isolationsventil mellan tank och toa också, för haverier eller toameck vid "full tank". På min båt har jag därför ingen direktkoppling till havet från toan, utan allt går genom tanken.

Men svaret på din fråga: Sätt i den utelämnade ventilen, och lita till din trevägskrans tätning - sedan får du se.
Anders S

Skriv svar