Elpanel och säkringar..

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Elpanel och säkringar..

Inlägg av Kalle Kula » ons 20 jun 2018, 12:59

Hej

I min Jeanneau Sun Odyssey byggd omkring 97/98 har jag en elpanel med brytare och lysdioder som markerar vad som på aktivt. I panelen skall det även finnas ngt form av automatsäkringar, som jag förstått det någon form av termo/termisk säkring.

Nu verkar en brytare/säkring ha gått sönder, alltså inte i syfte att bryta strömmen för att skydda något, utan mer gått sönder som gnagt av tidens tand..

Någon som vet hur det där funkar och om man kan byta säkringarna på ngt vis?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Elpanel och säkringar..

Inlägg av Peter_K » ons 20 jun 2018, 18:55

Då väldigt många av oss som skriver här inte vet exakt hur elpanelen och brytarna ser ut på Jeanneus modeller från 97/98 skulle det underlätta med en bild av panelen i fråga.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elpanel och säkringar..

Inlägg av Anders S » tor 21 jun 2018, 08:00

Kalle Kula skrev:Hej

I min Jeanneau Sun Odyssey byggd omkring 97/98 har jag en elpanel med brytare och lysdioder som markerar vad som på aktivt. I panelen skall det även finnas ngt form av automatsäkringar, som jag förstått det någon form av termo/termisk säkring.

Nu verkar en brytare/säkring ha gått sönder, alltså inte i syfte att bryta strömmen för att skydda något, utan mer gått sönder som gnagt av tidens tand..

Någon som vet hur det där funkar och om man kan byta säkringarna på ngt vis?
Hur det fungerar: Enkla (lågpris) säkringar brukar vara av bimetalltyp och de har (som du vet nu) ett ändligt liv (det har IOFS alla återställbara säkringar). Har säkringen gått sönder "av sig själv" kan man misstänka korrosion (typen, med bimetall, är extra känslig för galvanisk korrosion), annars går den sönder efter ett (rätt stort) antal brytningar.

Sådana säkringar kan man hitta på Hjertmans eller andra båtaffärer, t ex https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... akring-10a. Den här modellen kräver återställning, i min båt sitter fortfarande SUFA-säkringar som återställer sig själva via en returfjäder - en (tycker jag) mindre bra lösning. Enda stället det känns bra att ha det så är på ankarspelet, men där handlar det mer om ett överbelastningsskydd. Då är det skönt att återställning sker automatiskt.

Jag har haft sådana (liknande, från SUFA) i min båt, men efter att de givit upp andan har jag bytt till vanliga 10A respektive 16A dvärgbrytare (som i nyare elcentraler). De har två utlösningar, en termisk och en överströmsspole. Sedan är de inte direkt dyra, heller. JAg har haft dem i båten i 15 år eller så, eftersom det krävdes robusta säkringar till de (då) nya eltoaletterna. (För den som lurar på "kan det verkligen fungera?", 10A är 10 A vare sig 220 eller 12 V.)
Anders S

Skriv svar