sjövattensäkerhet

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

sjövattensäkerhet

Inlägg av Berra2 » ons 20 jun 2018, 11:01

hur hanterar ni sjövattenintaget till toa, handfat och diskho så att det blir så säkert som möjligt?
hur gör man så att riskerna minimeras. jag har ett y-koppling med tre slangklämmor efter intaget för att fördela mellan diskho och toa - hur gör man för att minimera riskerna?
kan jag ta upp t-koppingen till över vattenytan? klarar fotpump och toa att suga så bra?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sjövattensäkerhet

Inlägg av Anders S » tor 21 jun 2018, 08:09

I min båt stänger jag toainloppet. Handfatet och diskhon går på färskvatten. Fint råd, eller hur? :-)

Vill du inte ha det så finns det litet stabilare rördelar att köpa där man kan sätta en ventil på varje förgrening. Exempel: https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror- ... ingsror-2/ Kan du stänga varje tillopp blir det (såklart) säkrare.

Annars bör du förstås kunna dra upp Y-röret en smula, men här finns risken för en sifon (hävert), dvs att vattnet ändå fortsätter rinna efter du tvättat/diskat färdigt. Egentligen skall man ha en avluftning på inloppet. På toaletter går det vanligen bra (bra pump) men en liten handjagad vattenpump till disk eller tvättfat kan få bekymmer med att det kommer in luft.
Anders S

Skriv svar