Midskeppsknap

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Midskeppsknap

Inlägg av feeling286 » tor 07 jun 2018, 20:08

Hej!

Har flera år tänk montera midskeppsknap men har aldrig tid men plötsligt händer det!
Har enkellaminat i däck, räcker det med ett par rejäla rostfria plåtar under som mothåll eller måste man förstärka plasten ytterligare ?

H// Johan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Peter_K » fre 08 jun 2018, 18:23

Enkellaminat i däck - är du säker?
Det är väl typ bara Fingal som har det.
Kanske någon annan 60-talskonstruktion.

Svaret blir hur som - det beror på. Vad ska du använda knapen till..? Och är inte risken stor att skot mm hakar i knapen när du slår..?
Alla borde ha skägg

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Midskeppsknap

Inlägg av feeling286 » fre 08 jun 2018, 20:32

Jag kan ha fel.. känns som typ 8mm glasfiber när jag montera nya mantågsstöttor men kan ha fel. En fransos från 89.. använder oftast winchen nu och det kanske är precis lika bra som en eftermonterad knap. Har faktiskt mest behov av det i hemmahamn.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Midskeppsknap

Inlägg av sangris » lör 09 jun 2018, 07:40

Peter_K skrev: Och är inte risken stor att skot mm hakar i knapen när du slår..?
Alla ”större” segelbåtar har mittknap, så varför skulle den risken vara större på en mindre båt?
Jag har länge också funderat på att montera detta, men aldrig kommit till skott....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2018, 16:33

Midskeppsknapar är praktiskt. Om laminatet är enkelt (dvs homogent) räcker det med en rejäl platta under, syftet är att fördela lasten och ta upp krafter. Den stora underläggsplattan ökar friktionskrafterna och stabiliserar laminatet men det är ju väl bekant att man behöver en sådan.

Är det laminat med skum- eller träkärna får man fylla ut hålen med epoxy efter att tagit bort skum, plasta i extra etc etc.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Kalle Kula » tor 14 jun 2018, 06:31

Jag har midskeppsknappar som sätts fast på valfritt ställe i genuans skotskena. De är alltså helt avtagbara och kan sättas där de behövs beroende på situation. Lämnat ingenting kvar när de tas loss och monteras på ett ögonblick. De återfinns i Plastimos sortiment och kan väl om inte annat beställas hem till vilken affär som helst. Kommer jag ihåg rätt så fanns de i två storlekar..

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Midskeppsknap

Inlägg av feeling286 » mån 18 jun 2018, 08:09

Det kanske inte är så dumt, ju mindre hål i däck desto bättre

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2018, 12:27

Om man fixar en knap på en skotskenetravare får man göra en bedömning: sitter skotskenan tillräckligt bra i båten?

Då kan man kanske förstärka lokalt och ordna det på det sättet, men låsningen i skotskenan blir en svag punkt.

Sätter man knapen direkt i båten finns det nedsänkbara knapar (litet klena, kanske?) och så den klassiska lösningen, en stump skotlina som man fyller knapen med vid segling, för att den inte skall fiska linor och skot. En bygel över knapen kan vara lika effektivt. Man kan också ha starka infästningar, typ "padeyes" ifall man använder dem sällan.
Anders S

Skriv svar