eberspächer d1l värmer inte

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
steffo500
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 maj 2018, 05:43

eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av steffo500 » fre 01 jun 2018, 05:44

Hej,
Jag har en D1L som inte vill starta och jag hör inte heller det typiska tickandet.
Vilken av delarna är det som behöver inspekteras och som innehåller backventilkulan jag läst brukar krångla på nedan bild?

antar att No:1 är pumpen med backventil men vad är No:2?

Bild

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av Gaidin » fre 01 jun 2018, 07:25

Är det ett vattenburet system? I så fall ser det ut som att No1 är cirkulationspumpen och No2 är bränslepumpen.

Du kan sätta spänning på pumpen så hör du om den klickar till, den skall klicka en gång. Fipplar du fram och tillbaka med spänningen till pumpen kommer den att ticka en gång för varje gång den får spänning och på så vis kan du manuellt pumpa fram lite bränsle.
På min Eber så är det så att om den gör fem (Tror det är fem) misslyckade startförsök så låser sig kontrollkortet och jag får skicka det till Thermoprodukter för upplåsning. Jag vet inte hur det är med din, den ser lite äldre ut. Min ää från 2016.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av HansH » fre 01 jun 2018, 11:37

No 2 ser ut att vara bränslepumpen (iofs svårt att se ev elkablar till den - inga elkablar = ett filter)
Men på fotot se även No1 ut att vara kopplat på samma bränsleledning som pumpen...
Så min fråga är - har både no1 och no2 spänningsmatning?
Om no2 inte har några elkablar anslutna till sig så är det no1 som är bränslepumpen.
Fler o bättre bilder hade hjälpt.
Kolla även manualen:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... Manual.pdf

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av Windsurfer » fre 01 jun 2018, 20:23

Bägge är bränslepumpar
No 1 är en matarpump
Nr 2 är doserpump
Förr använde man matarpumpar i en del installationer, inte nu längre
Nr 1 skall ha 12v för att fungera, nr 1 får pulser från värmaren
Doserpumpar kan klibba fast om de står länge
Tag bort stiften och dutta 12 v på dospumpen som tidigare förelagit, klickar den ej då har den fastnat
Klickar den skickar värmaren inte ut pulser...

steffo500
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 maj 2018, 05:43

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av steffo500 » sön 03 jun 2018, 13:23

Hej,
Jag tog bort pumpen (No:1) och den verkar helt död.
Sätter jag 12V över polerna händer ingenting, gissar att den borde 'dunka till' då den verkar vara som en solonoid av något slag, försökte mäta resistansen över polerna oxå men det var oändligt högt.

Behöver man ha en sådan pump (no:1 alltså)? - med tanke på vad windsurfer säger?
I så fall an man ersätta den med något? - man verkar inte kunna öppna spolhuset (eldelen)..

steffo500
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 maj 2018, 05:43

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av steffo500 » sön 03 jun 2018, 14:15

Plockade bort No:2 nu och den klickar till när jag ansluter den till ett batteri.
Frågan är då varför värmaren inte skickar ut pulser som Windsurfer säger... någon som har tips på hur man kan felsöka detta?

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: eberspächer d1l värmer inte

Inlägg av Windsurfer » tis 05 jun 2018, 20:36

Om man inte är så hemma på värmare kan det vara knepigt att felsöka själv
Många delar har utgått och oklart om man skulle rekomendera en rep på en såpass gammal värmare om något är trasigt
Men börja. med att kolla att den har ordentligt med spänning, och att den gula kabeln från termostat eller startknapp har spänning 12v Närden är tillslagen

Skriv svar