Tömma kylvatten, Penta 2001

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Erik Nordlund
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:17

Tömma kylvatten, Penta 2001

Inlägg av Erik Nordlund » ons 30 maj 2018, 13:39

Hej. Jag har en Volvo Penta 2001 med eftermonterad sötvattenkylning från martec i min Rival 22a. Tänkte byta glykolblandningen i sötvattensystemet och vill tappa ur systemet men hittar fasen inte vart på motorn man gör detta. Verkstadshandboken är väldigt luddig och det verkar antas att man bara ”vet”.
mvh,
Erik

segelbagaren
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15

Re: Tömma kylvatten, Penta 2001

Inlägg av segelbagaren » ons 30 maj 2018, 15:44

Normalt så sitter det en kran på högersidan nedtill på blocket (dvs på vänster sida om du betraktar motorn bakifrån). Finns bra manualer till Pentas 200x -serie på nätet. Googla och du skall finna.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Tömma kylvatten, Penta 2001

Inlägg av Glad_seglare » tor 07 jun 2018, 14:02

Hej Erik
Jag har en Volvo Penta D1-20. Jag hittade en plugg som skulle skruvas ut för att tappa ut kylvattnet. Den var dock svår att komma år och väl med fingrarna där så hade man ingen kraft. Inte ens med en polygrip. Jag frågade runt och till sist fick jag rådet att använda en typ av våtdamsugare som finns att köpa. Min kostade 500 spänn och med den så sög jag ut den gamla blandningen. Sen spolade jag igenom systemet genom att ha en hink med ny blandning där jag stoppade ner en slang från motorn och sög sedan genom en annan. Du hittar säkert in och utgångar som passar. På detta sätt spolade jag igenom och fick ut den gamla vätskan och in ny vätska. Jag fick kompletteringsfylla lite i expansionskärlet efteråt efter en stunds gång. Min motor är självavluftande.

Hälsningar
Glad Seglare

Erik Nordlund
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:17

Re: Tömma kylvatten, Penta 2001

Inlägg av Erik Nordlund » tor 07 jun 2018, 14:08

Tack för svaren! Hittade kranen. Den sticker ut diagonalt längst ner på ena sidan och ser ut som en slangnippel. Tog enormt lång tid att tömma ur allt dock. Minst två timmar. När jag fyllde på ny vätska sen så var jag tvungen att pumpa fram den genom att klämma på slangarna på motorn för attt den skulle komma fram till pumpen. Sen sög den nya vätskan in från expansionskärlet.

Skriv svar