laga skada i köl

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

laga skada i köl

Inlägg av peon » sön 13 maj 2018, 19:51

Innan bottenmålningen inspekterade jag kölen. Upptäckte en konstig inbuktning och när jag kände med en kniv så var det mjukt. Tryckte lite till och då ramlade det ut en gummiliknande plugg. JAg tror det var sikaflex. Det visade sig att det var ett litet hål som nådde kölbultens underkant. Har inte märkt någon läcka men jag måste självklart laga det ordentligt. Vad är bäst att laga ett hål i en järnköl? Epoxyspackel/sikaflex/plastic padding?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: laga skada i köl

Inlägg av Anders S » mån 14 maj 2018, 08:19

peon skrev:Innan bottenmålningen inspekterade jag kölen. Upptäckte en konstig inbuktning och när jag kände med en kniv så var det mjukt. Tryckte lite till och då ramlade det ut en gummiliknande plugg. JAg tror det var sikaflex. Det visade sig att det var ett litet hål som nådde kölbultens underkant. Har inte märkt någon läcka men jag måste självklart laga det ordentligt. Vad är bäst att laga ett hål i en järnköl? Epoxyspackel/sikaflex/plastic padding?
Sådär gör man för att man skall kunna nå kölbultarna (muttrarna, rimligtvis) via fickor i kölen. Du kan "laga" med litet av varje, men sikaflex (övermålningsbar mjukfog) kan fungera utmärkt. I gamla tider lade man cementbruk i sådana hål... Det viktiga är att du (eller någon annan) i en framtid kan komma åt muttern ifall en kölskruv måste dras (åt eller ur) - så tag något som går att krafsa ut. Epoxy blir kanske alltför bra...
Anders S

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: laga skada i köl

Inlägg av peon » mån 14 maj 2018, 12:18

Jag vill laga underifrån, dvs laga hålet i kölen. Vill inte täcka över kölskruven. Duger sikaflex?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: laga skada i köl

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2018, 07:14

peon skrev:Jag vill laga underifrån, dvs laga hålet i kölen. Vill inte täcka över kölskruven. Duger sikaflex?
Bara lugn: Kölen är skruvad genom skrovet, med (troligen) en mutter nertill (i hålet) och en skruv (gängad stång och mutter på kölsvinet eller en skruv med sexkantsskalle, som är "rätt längd), För att kunna montera detta krävs ett acesshål i kölen. Det är det hålet du hittat. Det är det hålet som skall fyllas med något, och sikaflex kan fungera, liksom en del annat, billigare.

Någon täckning av den inre skruven/muttern är det inte fråga om.
Anders S

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: laga skada i köl

Inlägg av peon » sön 08 jul 2018, 21:59

Använde sikaflex och det har hållt hittills iaf.

Skriv svar