Diverse skador, hur allvarliga?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » lör 28 apr 2018, 09:35

Fick överta en gammal Viggen förra året ('66, dvs 52 år nu! ).
Båten låg i vattnet, så hade ej någon möjlighet att titta på undersidan, har märkt efter påbörjad slipning att det finns en del (för mig oroande) skador på undersidan. (https://m.imgur.com/a/nvrlxiR).

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Min uppfattning är att skada ett verkar "hyfsat" fixad och känns mest kosmetisk, skada två orsakades av att undertecknad hade lite bråttom i land, och behöver spacklas/plastas om något - men är inte superkritisk.

Skada tre är den som oroar mig något sanslöst, seglade runt i skärgården utan problem hela förra sommaren och skulle vilja dra med polarna på en tur till Gotland/Öland i sommar, men är tveksam efter att ha sett det där.

Sprickan går från punkten på fotot nästan hela vägen ner till kölen, stannar kanske 3-4dm innan, har pillat med kniv och kan inte skrapa ur/gröpa ur sprickan. Jag har ej märkt av något läckage ifrån den punkten av båten.
Hur illa är det? Vad kan göras? Hur stor är chansen att skrovet går isär när jag försöker ha en romantisk kväll i förpiken? :roll: (Är på studentbudget, och vill helst inte lägga ner mer pengar än nödvändigt på denna båten, då jag troligtvis kommer att införskaffa en nyare när möjlighet ges).

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Miwa » lör 28 apr 2018, 21:13

Sprickor och krosskador enl. bilderna måste lagas innan segling till Gotland.
Om båtens skick i övrigt är gott och utrustning för segling i öppen sjö finns, så är det knappast några problem att nå Gotland i sommar.
Hur är seglen och går de att segla med i revat skick?

Att laga sprickan längs skrovhalvorna är inte svårt, men arbetskrävande och utföres enklast med vacuumsäck.
Alternativet är att låta epoxin börja härda litegrann, så att glasfiberväven klibbar fast på skrovet.
Det kräver tålamod och timing för att hitta rätt tidpunkt i härdproceduren.

/Miwa

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » lör 28 apr 2018, 22:32

Miwa skrev:Sprickor och krosskador enl. bilderna måste lagas innan segling till Gotland.
Om båtens skick i övrigt är gott och utrustning för segling i öppen sjö finns, så är det knappast några problem att nå Gotland i sommar.
Hur är seglen och går de att segla med i revat skick?

Att laga sprickan längs skrovhalvorna är inte svårt, men arbetskrävande och utföres enklast med vacuumsäck.
Alternativet är att låta epoxin börja härda litegrann, så att glasfiberväven klibbar fast på skrovet.
Det kräver tålamod och timing för att hitta rätt tidpunkt i härdproceduren.

/Miwa
Större genua har ett par år på nacken, men verkar inte helt färdig.
Två fockar, varav en storm (tror jag, väldigt liten iaf) som är rätt trött, större focken nästan oanvänd.
Storsegel helt nytt, med ett rev insatt.
Använde aldrig spinnakern, så kan inte riktigt uttala mig om den.

Kan du utveckla följande, är relativt okunnig inom plastning - antar att vacuumsäcken "suger fast" epoxin så att den inte droppar bort innan den härdnat?
"Att laga sprickan längs skrovhalvorna är inte svårt, men arbetskrävande och utföres enklast med vacuumsäck.
Alternativet är att låta epoxin börja härda litegrann, så att glasfiberväven klibbar fast på skrovet."
Är lite osäker på båtens skick generellt, den är 52 år gammal nu - så finns nog en hel del som smyger under ytan som jag missar, kanske bäst att hålla sig inomskärs?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Jaramaz » sön 29 apr 2018, 10:32

Epoxi har mången gång framställts som nästan undergörande, så är det såklart inte. Goda vidhäftningsegenskaper, väter in bra och rätt epoxi kan ha mycket låg viskositet. Men tål inte UV bra och polyester (som gelcoat) fäster dåligt på epoxi. Krävs speciell glasfiber med ytbehandling för epoxi, alltså inte den vanliga.
Vid en vanlig lagning är polyester definitivt ett alternativ.

Skadorna du visar på är svåra att bedöma bara efter några foton, svårt att veta hur djupt de går. Det ser ut som ytskador / kosmetiskt. Sannolikheten för att båten delar sig i två delar bara för att du är lite romantisk är obefintlig - det finns nog en del grp på insidan som håller samman alltihop.

Oavsett metod och material du väljer måste du gå djupare. Det mest använda verktyget för detta är vinkelslipen med ett kraftigt slippapper (fiberrondell kallas det ofta, speciella rondeller för att klara den höga hastigheten). Generellt sett är det enkelt att arbeta och laga i plast / GRP, men lite övning måste man ha. Vinkelslipen är en kraftig maskin som avverkar mycket och fort - bra om inga kroppsdelar ingår i det som avverkas. Plastningen måste ut över en stor yta för att bli hållbar, vilket gör att efterarbetet när det skall bli snyggt kan bli lite omfattande. Undvik spackel (som ser ut ha använts vid tidigare lagningar), unvik att få alltför tjocka laget gelcoat / topcoat (det spricker efter ett tag om det är för tjockt).

Kan vara bra att ha en handbok för plastarbeten. Finns nog på nätet, googla och du finner.

//J

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » sön 29 apr 2018, 17:03

Jaramaz skrev:Epoxi har mången gång framställts som nästan undergörande, så är det såklart inte. Goda vidhäftningsegenskaper, väter in bra och rätt epoxi kan ha mycket låg viskositet. Men tål inte UV bra och polyester (som gelcoat) fäster dåligt på epoxi. Krävs speciell glasfiber med ytbehandling för epoxi, alltså inte den vanliga.
Vid en vanlig lagning är polyester definitivt ett alternativ.

Skadorna du visar på är svåra att bedöma bara efter några foton, svårt att veta hur djupt de går. Det ser ut som ytskador / kosmetiskt. Sannolikheten för att båten delar sig i två delar bara för att du är lite romantisk är obefintlig - det finns nog en del grp på insidan som håller samman alltihop.

Oavsett metod och material du väljer måste du gå djupare. Det mest använda verktyget för detta är vinkelslipen med ett kraftigt slippapper (fiberrondell kallas det ofta, speciella rondeller för att klara den höga hastigheten). Generellt sett är det enkelt att arbeta och laga i plast / GRP, men lite övning måste man ha. Vinkelslipen är en kraftig maskin som avverkar mycket och fort - bra om inga kroppsdelar ingår i det som avverkas. Plastningen måste ut över en stor yta för att bli hållbar, vilket gör att efterarbetet när det skall bli snyggt kan bli lite omfattande. Undvik spackel (som ser ut ha använts vid tidigare lagningar), unvik att få alltför tjocka laget gelcoat / topcoat (det spricker efter ett tag om det är för tjockt).

Kan vara bra att ha en handbok för plastarbeten. Finns nog på nätet, googla och du finner.

//J
Mitt intryck av epoxi vs. polyester är att epoxi är lite säkrare/dyrare när det gäller lite mer kritiska skador?

Ska slipa ner skarven imorgon och försöka återkomma med lite bilder, men lite spontant undrar jag hur långt bör jag slipa ifall sprickan går in i glasfibern? Till skarven mellan skrovhalvorna, eller ska jag bara slipa tills den försvinner?

Har tittat runt på en del tutorials för plastning, och ser ut som att planen är att slipa ner 2 dm ut på skrovet, fylla eventuella sprickor (?) och lägga ett par (osäker på antalet här, många ställen säger fyra?) lager väv "över" skarven i växlande riktningar, följt av gelcoat och sen bottenfärg över det? Har jag missat något här?

Något i stil med detta (https://www.youtube.com/watch?v=i9hfpOCnzEs)

(Förutsatt att det är nödvändigt, visar det sig bara vara kosmetiskt i färgen så är det väl skönt).

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Miwa » sön 29 apr 2018, 20:36

ag4w skrev:
1. Större genua har ett par år på nacken, men verkar inte helt färdig.
Två fockar, varav en storm (tror jag, väldigt liten iaf) som är rätt trött, större focken nästan oanvänd.
Storsegel helt nytt, med ett rev insatt.


2. Kan du utveckla följande, är relativt okunnig inom plastning - antar att vacuumsäcken "suger fast" epoxin så att den inte droppar bort innan den härdnat?


3. Är lite osäker på båtens skick generellt, den är 52 år gammal nu - så finns nog en hel del som smyger under ytan som jag missar, kanske bäst att hålla sig inomskärs?
1. Verkar som att seglen är ok, bra med revmöjligheten.

2. Det är inte bara epoxyn som droppar, även väven trillar av pga av sin vikt.
Det finns många olika metoder att åstadkomma vacuum, mer eller mindre kostsamma.
En enkel variant är en beg. kylskåpskompressor.
Material som behövs:
masonite
nätarmerad transparent PVC duk
karosserikitt på rulle (typ dubbelhäftande tejp)
armerad styv plastslang
tät burk med rör in/ut för att ta hand om överrskottsepoxy

PVC duken läggs ovanpå masoniten och karosserikittet rullas ut runt kanterna (låt skyddsfolien sitta kvar)
Nu läggs glasfiberväven ovanpå PVC duken i 4 lager 300gr väv, vät varje lager med epoxy och rolla ut ev luft.

Vät reparationsområdet på skrovet m. epoxy innan hela kakan med masonite, PVC duk och väv lyfts upp mot skrovet.
Tag hjälp av kompisar och bockar för att få det hela på plats under skrovet.
Drag bort skyddsfolien på kittet och tryck upp PVC duken mot skrovet.
Plastslangen sticks in under duken och tätas med kitt.
Burken kopplas till slangen och utändan kopplas till inloppet på kompressorn.
När kompressorn startas sugs luften ut ur paketet och vacuum etableras.
Täta läckor med kitt.

Testa gärna utrustningen innan skarpt läge och fixa ev brister innan du gör jobbet.

Välj en varm och torr dag med temp runt 20 grader, så slipper du tillföra extra värme.
Efter c:a 3 timmar har epoxyn börjat härda men är inte fullt uthärdad förrän efter c:a en vecka.
Epotex i Länna kan ge dig mer detaljerad info runt epoxy och vad du behöver för material.

3. Ja i oreparerat skick låter det som en bra ide.

/Miwa

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » mån 30 apr 2018, 20:18

Sprang ner i två timmar idag, blev lite dåliga foton, men skulle uppskatta lite hjälp av att tolka vad jag tittar på när det gäller fören under vattenlinjen - ska jag slipa ner ännu mer?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sista bilden är rätt värdelös pga autofokus, men sprickan försvinner rätt snabbt där.

Bild
Lite osäker på hur jag ska göra med denna skada, misstänker att jag behöver ta ut genomföringen, för verkar som att det går upp till den.
Det verkar som att sprickan i mitten går ganska djupt mellan de två krossade punkterna, och är osäker på hur tjockt skrovet är där.
Slipa ner helt + ny plast över, eller kan man kanske fylla i sprickan med något och sen lägga plast över istället? (Skadan är nästan i toppen av fören, en halvmeter över vattenlinjen)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Fredrik » tis 01 maj 2018, 07:16

Den där skadan skulle jag inte bry mig om alls, det är bara skarven mellan skrovhalvorna. Om det inte läcker in vatten skulle jag inte orka åtgärda det alls. Nu när du har slipat så mycket rekommenderar jag att du målar över det slipade området med en tät epoxi-färg så att inte laminatet skall suga åt sig vatten.

Vill du ändå åtgärda och göra allt perfekt finns inga genvägar, det är bara att slipa ned och sen plasta med väv över hela skarven.

Detta är vanligt på IF-båtar, du kan även kolla på IF-förbundets hemsida om hur man brukar göra denna fix.
X-342 SWE 18 "Kexet"

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » tis 01 maj 2018, 17:23

Fredrik skrev:Den där skadan skulle jag inte bry mig om alls, det är bara skarven mellan skrovhalvorna. Om det inte läcker in vatten skulle jag inte orka åtgärda det alls. Nu när du har slipat så mycket rekommenderar jag att du målar över det slipade området med en tät epoxi-färg så att inte laminatet skall suga åt sig vatten.

Vill du ändå åtgärda och göra allt perfekt finns inga genvägar, det är bara att slipa ned och sen plasta med väv över hela skarven.

Detta är vanligt på IF-båtar, du kan även kolla på IF-förbundets hemsida om hur man brukar göra denna fix.
Fören är snustorr på insidan, men är lite orolig för att det ska kunna läcka ner mellan kölen? Vad är oddsen att det händer?
Ifall jag målar över med en epoxi-färg, går det att måla vanlig antifouling över den?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Fredrik » ons 02 maj 2018, 09:41

ag4w skrev: Fören är snustorr på insidan, men är lite orolig för att det ska kunna läcka ner mellan kölen? Vad är oddsen att det händer?
Ifall jag målar över med en epoxi-färg, går det att måla vanlig antifouling över den?
Visst kan det läcka ner i kölen, men det har det ju isåfall redan gjort oavsett dina skador. Du kan inte räkna med att en så gammal båt är helt tät och torr överallt i laminatet. Sålänge du inte ser några tecken på frostsprängningar i laminatet är det inga problem anser jag.

Jag är inte så bra på det där med färger, fråga på affären så plockar de fram vad du behöver. Kanske vill du spackla upp det du slipat bort innan du målar, köp isåfall en burk "finspackel" på Biltema, den använder jag till alla småskador under vattnet. Billig, lätt att spackla och lätt att slipa (samt räcker länge).
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av Anders S » tor 03 maj 2018, 08:21

OM det finns en liten spricka är det obra. Sprickor har en tendens att gå vidare, och det traditionella sättet att stoppa dem är att borra ett litet hål i respektive ända på sprickan. Innan du lagar kan du j försiktigtvis göra den lilla insatsen (typ, 5 mm borr) så pass djupt att sprickan stoppas. Jag tror (utan att veta) att det är mer kosmetiskt än strukturellt. Att du ser skarven melln skorhalvorna är som det skall vara, det ligger i så fall en remsning på insidan som tvärförbindning. I skarven lade man förr polyesterspackel, i bästa fall fiberarmerad (det gör man nu också).
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av HansH » tor 03 maj 2018, 09:17

När det gäller frågan om att laga mha epoxiprodukter eller polyester.
Gäller det lagningar över vattenlinjen hade jag definitivt valt polyester för att kunna lägga på gelcoat i rätt kulör. Vanlig topcoat (dvs gelcoat med 4% vaxlösning och härdare) fäster inte på epoxiprodukter utan det krävs i så fall special-gelcoat.
Och då sprickorna/skadorna under vattenlinjen mest verkar vara av kosmetisk karaktär så hade jag kört samma material där, dvs polyester.
Keep it simple!
Tänk även på att endast använda glasfiberväv till epoxi .
Glasfibermatta funkar inte med epoxi (pga bindningsmedlet i väven).
Polyester kan användas till både väv och matta.

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » tor 03 maj 2018, 22:28

HansH skrev:När det gäller frågan om att laga mha epoxiprodukter eller polyester.
Gäller det lagningar över vattenlinjen hade jag definitivt valt polyester för att kunna lägga på gelcoat i rätt kulör. Vanlig topcoat (dvs gelcoat med 4% vaxlösning och härdare) fäster inte på epoxiprodukter utan det krävs i så fall special-gelcoat.
Och då sprickorna/skadorna under vattenlinjen mest verkar vara av kosmetisk karaktär så hade jag kört samma material där, dvs polyester.
Keep it simple!
Tänk även på att endast använda glasfiberväv till epoxi .
Glasfibermatta funkar inte med epoxi (pga bindningsmedlet i väven).
Polyester kan användas till både väv och matta.
Lutar lite åt polyester, då det matta + polyester verkar väldigt lätt att jobba med.
Skulle du göra någon spackling innan, det vita innan glasfibern är något poröst material, så verkar som det redan gjorts?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av HansH » fre 04 maj 2018, 13:08

Om du skall lägga matta/polyester så skall de INTE läggas uppe på det gamla spacklet!
Spacklar gör du ev utanpå mattan.
Slipa bort både det vita och det gröna är spackel - slipa bort det med tex en vinkelslip innan du lägger på matta och polyester.
SEN spacklar du. Över vattenlinjen funkar det med polyesterbaserat spackel.
Under vattenlinjen kan du antingen spackla med epoxibaserat spackel och sen lägga bottenfärg direkt på.
Eller om du använder polyesterbaserat spackel så lägger man ett antal lager med epoxiprimer innan bottenfärgen.
Varför? JO, polyester är inte helt vattentätt - det suger fukt, även om det är ytterst lite.

ag4w
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 14:20

Re: Diverse skador, hur allvarliga?

Inlägg av ag4w » tis 05 jun 2018, 11:55

Gör en liten avslutning här, då jag under maj månad fixat alla problem, förhoppningsvis permanent.
Tackar så hemskt mycket för alla råd.
Bifogar bild på nymålad båt. :D

Bild

Skriv svar