Läckström genom drev

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
tomeriksen
Guldmedlem

Läckström genom drev

Inläggav tomeriksen » lör apr 14, 2018 7:55 am

När jag lägger handen på drevet (under båten) känner jag en ström genom handen. Vet inte hur stark den här, men det känns väl ungefär som från ett 9-volts batteri. Däremot pulserar det med ca 50 Hz. Japp, landström är inkopplad när detta händer. Kopplar jag ur landström försvinner läckström.

Är detta normalt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Läckström genom drev

Inläggav Anders S » sön apr 15, 2018 12:16 am

Det är inte som det skall vara (minst sagt!).

Dels är det farligt, rent allmänt, dels kommer landströmmen att skapa en rejäl korrosion då båten är i vattnet.

Gissningsvis består landströmmen du har av en enkel batteriladdare som jordas i minusledningen. Om skyddsjorden i batteriladdaren är sammankopplad med minusledningen kan sådana här effekter uppstå.

Annars kan det vara fel på strömförsörjningen. Går det ut en växelspänning i drevet är frågan om det är 12V pulserande likström (enklaste sortens batteriladdare) eller om det är en litet bättre, men trasig batteriladdare som ger en läckström.

Men, idealt skall en strömförsörjning ombord absolut inte jordas i motor eller drivlina utan ha skyddsjord via strömkabeln.
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem

Inläggav tomeriksen » sön apr 15, 2018 9:30 am

Batteriladdaren ser ut som det bästa svensk verkstadsindustri har att erbjuda, ska se hur den är ansluten. Det finns inga andra källor? Har ju ett annat 220V-urtag i båten. Var säkert något inkopplat vid detta tillfälle. Avslaget powertool eller dylik.

Piloten
Guldmedlem

Inläggav Piloten » sön apr 15, 2018 8:36 pm

Har du varmvattenberedare?