Bottenstockar, byta eller renovera?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Mandorf
Rookie

Bottenstockar, byta eller renovera?

Inläggav Mandorf » ons apr 11, 2018 9:10 pm

Hej,

Jag och två vänner är igång med att köpa våran första egna segelbåt, en dröm vi tillslut tänkte förverkliga.

Min fråga till forumet är, vi har hittat en 30-fots segelbåt som vi gillar med finns lite att renovera. Det stora ”felet” vi måste fixa är bottenstockarna tror vi, det vill säga fästningen runt kölen.

Vi ställer oss frågan, kan vi ta loss bottenstockarna och renovera dem eller behöver vi byta ut dem? Det primära ser ut som om att vi bara behöver ta bort bultarn dem sitter fast med och sedan sätt dit nya?
Se bilden!

Balkarna är av järn, rostiga som ni ser och sitter fast med bultar, bultarna är sönderrostade.

Våran nuvarande plan är att byta bultarna, slipa bort rosten och sedan plasta in. Täneker vi rätt?

Vi har ingen tidigare erfarenhet av sådan arbete, men anser oss allmänt ”händiga”.

Skulle uppskatta all form av feedback eller tips angående vårt eventuellt renoverings behov.

Tack på förhand!
A3E118D1-43DD-4520-9F01-9786C3D23FCA.jpeg
Bottenstock 1
Bilagor
59A02CE3-4AFC-4D74-AF87-13A551BEFB82.jpeg
Bottenstock 2
0D378725-E948-40D7-93C6-80ADAE2FE90D.jpeg
Bottenstock 3

HansH
Diamantmedlem

Re: Bottenstockar, byta eller renovera?

Inläggav HansH » fre apr 13, 2018 12:35 pm

Väldigt "annorlunda" med bottenstockar i järn...
Och det är väl kölen som är fastbultad med bultarna - bottenstockarna lär vara fastplastade i skrovet.
Vissa båtar typ X-yachts har en "ram" i galvat stål som sprider ut kölens krafter i skrovet, men att plasta fast lösa balkar o sedan bulta kölen i dem känns lite tveksamt i en ofta salt o fuktig miljö.
Extremt svårt att uttala sig då bilderna inte ger så mycket info.
Men utan att ha tillräcklig info så misstänker jag ändå att det är ett omfattande arbete - jag har byggt nya bottenstockar (av divinicell, glasfiber och polyester vilket är ett vanligare material för bottenstockar) i en båt och det är MYCKET jobb!

oceansailor
Diamantmedlem

Re: Bottenstockar, byta eller renovera?

Inläggav oceansailor » fre apr 13, 2018 2:23 pm

Kan bara hålla med HansH. Att laminera in bottenstockar i järn är inte helt enkelt. Vidhäftningen kommer att bli väldigt dålig. Är det en varvsbyggd båt? Vad är det för båt Du tittar på?