död bränslemätare...
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
död bränslemätare...
Min bränslemätare la av i höstas... jag antog att det var själv mätaren som lagt av, men... jag har ca 160 Ohm på brun/gul. Gissar att vit är strömledaren, men där finns ingen spänning ... kan det vara något "elfel" (säkring, kabelbrott) eller något sådant som gör min mätare död? råd mottages tacksamt!
Med tanke på märkningen på mätaren "FUEL180R" så antar jag att 180 Ohm är full tank.
Bilder på mätaren:
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/9Zm20m
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/8GA6y1
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/3VV5D7
Med tanke på märkningen på mätaren "FUEL180R" så antar jag att 180 Ohm är full tank.
Bilder på mätaren:
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/9Zm20m
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/8GA6y1
https://www.flickr.com/gp/tomashermansson/3VV5D7
Re: död bränslemätare...
Har haft samma problem och det visade sig vara givaren som lagt av, tydligen ganska vanligt om det är en med vipparm. Om du tar ut givaren och lyfter i flottören så ser du om mätaren ger utslag.
I mitt fall visade mätaren full tank hela tiden.
/Göran A
I mitt fall visade mätaren full tank hela tiden.
/Göran A
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Min bränslemätare ger inget utslag alls... kan det fortsatt vara givaren menar du?Göran A skrev:Har haft samma problem och det visade sig vara givaren som lagt av, tydligen ganska vanligt om det är en med vipparm. Om du tar ut givaren och lyfter i flottören så ser du om mätaren ger utslag.
I mitt fall visade mätaren full tank hela tiden.
/Göran A
Här finns några fler bilder jag tog på både givaren och mätaren i höstas, då hade jag inte full tank...
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_oMdI37fq48NoARnQ
Efter dessa bilder togs har jag fyllt tanken full och ny visar multimetern ca 170 ohm... så givaren verkar fungera, eller?
Re: död bränslemätare...
Med de indikationerna fungerar troligen givaren. Då kan två saker fallera (vid sidan av att ditt instrument gått sönder internt, ärgat samman eller havererat "på riktigt":Tomasenskede skrev:Min bränslemätare ger inget utslag alls... kan det fortsatt vara givaren menar du?Göran A skrev:Har haft samma problem och det visade sig vara givaren som lagt av, tydligen ganska vanligt om det är en med vipparm. Om du tar ut givaren och lyfter i flottören så ser du om mätaren ger utslag.
I mitt fall visade mätaren full tank hela tiden.
/Göran A
Här finns några fler bilder jag tog på både givaren och mätaren i höstas, då hade jag inte full tank...
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_oMdI37fq48NoARnQ
Efter dessa bilder togs har jag fyllt tanken full och ny visar multimetern ca 170 ohm... så givaren verkar fungera, eller?
Spänningsmatningen till givaren. Denna matas av mätaren. Att den har ett motstånd är bra, men finns det spänning till ena polen (gissningsvis den gula som är plus)? Mät!
Jordningen från givaren: Återigen gissar jag, den bruna kabeln går tillbaka till mätaren och är "jord" (eller minus). Mät!
Instrumentet (och givaren därmed) spänningsmatas från "tändningen" (som inte är tändning, från startlåset). Fungerar detta, dvs har du 12V in till instrumentet från startlåset? Mät!
Har du också minusledningen från instrumentet anslutet? Mät!
Jag har, i mina ellådor en eller två uppsättningar testkablar med krokodilklämmor - typ 39.90 från Kjell. När man skall kolla sådant här är sådana bra att ha.
Anders S
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Tack för tips! Jag skall mäta vidare.Anders S skrev:Med de indikationerna fungerar troligen givaren. Då kan två saker fallera (vid sidan av att ditt instrument gått sönder internt, ärgat samman eller havererat "på riktigt":Tomasenskede skrev:Min bränslemätare ger inget utslag alls... kan det fortsatt vara givaren menar du?Göran A skrev:Har haft samma problem och det visade sig vara givaren som lagt av, tydligen ganska vanligt om det är en med vipparm. Om du tar ut givaren och lyfter i flottören så ser du om mätaren ger utslag.
I mitt fall visade mätaren full tank hela tiden.
/Göran A
Här finns några fler bilder jag tog på både givaren och mätaren i höstas, då hade jag inte full tank...
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_oMdI37fq48NoARnQ
Efter dessa bilder togs har jag fyllt tanken full och ny visar multimetern ca 170 ohm... så givaren verkar fungera, eller?
Spänningsmatningen till givaren. Denna matas av mätaren. Att den har ett motstånd är bra, men finns det spänning till ena polen (gissningsvis den gula som är plus)? Mät!
Jordningen från givaren: Återigen gissar jag, den bruna kabeln går tillbaka till mätaren och är "jord" (eller minus). Mät!
Instrumentet (och givaren därmed) spänningsmatas från "tändningen" (som inte är tändning, från startlåset). Fungerar detta, dvs har du 12V in till instrumentet från startlåset? Mät!
Har du också minusledningen från instrumentet anslutet? Mät!
Jag har, i mina ellådor en eller två uppsättningar testkablar med krokodilklämmor - typ 39.90 från Kjell. När man skall kolla sådant här är sådana bra att ha.
Menar du typ dessa testsladdar?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p39502
Re: död bränslemätare...
Ja, ungefär. Jag har haft mina ett tag, därav min "prisgissning" ( )
Anders S
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Anders S skrev:Ja, ungefär. Jag har haft mina ett tag, därav min "prisgissning" ( )
Mellan vit (-) och blå (+) på mätaren hittar jag 4,87V
Mellan gul (-) och blå (+) hittar jag 4,87V
Blå svart 4,87V
Röd svart 5,17V
Röd brun 5,18V
Blir inte klok...
Någon som har en förteckning för mätaren (road ka 11.0370.S001)
Senast redigerad av 1 Tomasenskede, redigerad totalt 0 gånger.
Re: död bränslemätare...
Att mäta omkring 5 volt i ett 12-voltsystem tyder på oxid och/eller dålig kontakt någonstans. Leta efter kabelskarvar och anslutningar.
Alla borde ha skägg
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Road KA11.0370.S001Peter_K skrev:Att mäta omkring 5 volt i ett 12-voltsystem tyder på oxid och/eller dålig kontakt någonstans. Leta efter kabelskarvar och anslutningar.
https://www.road-online.de/products/art ... .0370.S001
Där står 6 V (!)...
Re: död bränslemätare...
Ähum... det är väl ohm..?Tomasenskede skrev:Road KA11.0370.S001Peter_K skrev:Att mäta omkring 5 volt i ett 12-voltsystem tyder på oxid och/eller dålig kontakt någonstans. Leta efter kabelskarvar och anslutningar.
https://www.road-online.de/products/art ... .0370.S001
Där står 6 V (!)...
Eller matar du med 12 V och mäter 180 V när nivån är i topp..?
Alla borde ha skägg
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Så sant, läste lite för fort tydligen...Peter_K skrev:Ähum... det är väl ohm..?Tomasenskede skrev:Road KA11.0370.S001Peter_K skrev:Att mäta omkring 5 volt i ett 12-voltsystem tyder på oxid och/eller dålig kontakt någonstans. Leta efter kabelskarvar och anslutningar.
https://www.road-online.de/products/art ... .0370.S001
Där står 6 V (!)...
Eller matar du med 12 V och mäter 180 V när nivån är i topp..?
05889882-F57C-4C02-A7BA-D9E173B67B42.jpeg
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26
Re: död bränslemätare...
Goda nyheter! Jag fick kopplingsschemat från Bavaria så då kunde jag felsöka och förstå vad som skulle finnas var... efter att kopplat isär och ihop allt så fungerade mätaren igen... så det måste ha varit något "glappt" / oxid... nu fungerar det igen!
Re: död bränslemätare...
Could you please post that wiring diagram from Bavaria? Thanks!Tomasenskede skrev: ↑sön 06 maj 2018, 19:17Goda nyheter! Jag fick kopplingsschemat från Bavaria så då kunde jag felsöka och förstå vad som skulle finnas var... efter att kopplat isär och ihop allt så fungerade mätaren igen... så det måste ha varit något "glappt" / oxid... nu fungerar det igen!
Kan du snälla posta det kopplingsschemat från Bayern? Tack!