Bottenmåla denna båt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Bottenmåla denna båt?

Inlägg av tomeriksen » tor 29 mar 2018, 14:17

Det är första året som båtägare för mig så det här med vårrusta är nytt för mig. Tänkte höra om det finns några kunniga som kan förklara för en gröngöling hur mycket jobb jag skall lägga ner på bottenmålning. Båten är en Compis 97 från 78 (plast) och kommer ligga i Östersjön från april till oktober.

Alternativ:
1) Bara att kasta i
2) Bättra på där färgen släppt
3) Måla över alltihopa
4) Skrapa ner till gelcoat och börja om.

Skickar med några bilder så ni får en bättre uppfattning över situationen.


MVH
TOM
Bilagor
IMG_1922.jpg
IMG_1924.jpg
IMG_1923.jpg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av Peter_K » tor 29 mar 2018, 16:32

Lite sent att börja med 4. kan jag tycka.
1,2 eller 3 beroende på vad du har för ambitionsnivå på seglingen.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av HansH » tis 03 apr 2018, 09:18

Och hur mycket tid har du...?
Alternativ 4 är som Peter_k skriver lite sent då det kräver mycket tid.
Skrapa bort lös färg, våtslipa och lägga på ny färg är nog good enough första året förutsatt att du inte har några kappseglingsambitioner.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av Jonjoh » tis 03 apr 2018, 11:49

HansH skrev:Och hur mycket tid har du...?
Alternativ 4 är som Peter_k skriver lite sent då det kräver mycket tid.
Skrapa bort lös färg, våtslipa och lägga på ny färg är nog good enough första året förutsatt att du inte har några kappseglingsambitioner.
Ska man eventuellt fylla ut i hålen med spackel också eller täcker den nya färgen upp där man målar så man når samma höjd som den gamla?
Vilket våtslippapper är lagom, K400 eller är det för fint?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av Nils_D » tis 03 apr 2018, 18:40

Jag hade siktat på ditt alternativ 4 nästa säsong. Då har du gott om tid att läsa in dig på hur du skall göra, och gott om tid att värdera olika alternativ med avseende på kostnad, arbetsinsats och annat.
För denna säsong hade jag, som HansH föreslår, skrapat bort all eventuell lös färg som flagnar med t.ex. en spackelspade, och sedan strukit över allt med samma färg som användes förra säsongen. Möjligen lagt två lager strax under vattenlinjen, i alla fall om du finns i södra Östersjön.
Tror inte det är lönt att spackla eventuella ojämnheter, och det är ju ett rätt onödigt jobb om du ändå skall slipa ner och bygga upp på nytt inför nästa säsong. Då är det bättre att lägga den tid och pengar du sparar på det till att leta efter det bättre storsegel som du också skriver om.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av HansH » ons 04 apr 2018, 11:21

Jonjoh skrev: Ska man eventuellt fylla ut i hålen med spackel också eller täcker den nya färgen upp där man målar så man når samma höjd som den gamla?
Vilket våtslippapper är lagom, K400 eller är det för fint?
Skippa spacklingen - bara jobbigt att ta bort när du i framtiden skrapar ner botten helt.
Våtslippapper på en båtbotten är ingen bra kombo - det mesta av det grisiga (av bottenfärgen) vattnet hamnar på dig själv - företrädesvis i ansiktet och håret...
Finns speciella "slipkuddar" typ scotchbrite som man sätter på platta som i sin tur har ett ledat skaft.
Då kan man mha vattenslang slipa bort lös färg utan att bli alltför nedgrisad.
Kör själv med hård färg så jag vet inte vad de kallas/heter eller kostar...

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av Spider » lör 07 apr 2018, 07:03

I vår båtklubb får vi inte våtslipa giftfärg då den hamnar i jordlagret under båten. Bara som ett tips så du inte gör något som klubben blir irriterade över. Jag föreslår som övriga ta bort det lösa, måla ett lager, sätt dig sedan i sittbrunnen med en gofika och njut av vårsolen.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av tomeriksen » lör 07 apr 2018, 23:41

Tack för alla tips! Kör på alternativ 4, och ja, det mesta av våtslipandet hamnade i håret. Kommer lägga lite primer innan jag stryker på ett eller två lager färg. Inser nu att jag har 10 andra grejor som måste bli färdiga på två veckor så in gofika för mig.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bottenmåla denna båt?

Inlägg av Peter_K » sön 08 apr 2018, 19:50

Blev det rätt - alternativ 4 är ju helt rent..? Skippa primern om du kan - välj istället samma-lika färg som nu (mjuk, hård?)
Alla borde ha skägg

Skriv svar