Rekonditionera dynor i konstläder?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Rekonditionera dynor i konstläder?

Inlägg av Svante » fre 23 mar 2018, 06:58

Någon som har tips på ett bra rengöringsmedel till dynor/inredning konstläder?
Så man få tillbaka lystern och att det känns fräscht... ;-)


/Svante
Hanse 401
serienr 0001. :-)
Bilagor
scanboat-picture-874959.jpg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rekonditionera dynor i konstläder?

Inlägg av Peter_K » fre 23 mar 2018, 18:38

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rekonditionera dynor i konstläder?

Inlägg av thomask » fre 23 mar 2018, 20:51

En jäkligt snygg salong du har!! Så vill jag ha det i min nästa drömbåt. verkligen en kontrast till 70-80tals båtar med mörk teak och badrumsklädsel. Men som alltid så kostar ju det en del. :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rekonditionera dynor i konstläder?

Inlägg av Anders S » lör 24 mar 2018, 07:39

thomask skrev:En jäkligt snygg salong du har!! Så vill jag ha det i min nästa drömbåt. verkligen en kontrast till 70-80tals båtar med mörk teak och badrumsklädsel. Men som alltid så kostar ju det en del. :(
Jag tycker också att vita paneler med lackat trä är fint.

På en sunkig Shipman28 jag hade för många år sedan (i original en tidstypisk "bävergrotta" i trä, men litet enklare utförande) hade en del plywood varit helt undermålig och behövde bytas. Då var det ganska lätt att följa upplägget ovan, med vitmålad (kvalitets)plywood och behålla prydnadslisterna. Är man litet orädd och bereder ytorna kan man som regel måla även teakplywood. om man vill ha ljusa paneler.
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Rekonditionera dynor i konstläder?

Inlägg av Svante » lör 24 mar 2018, 16:08

Just detta exemplaret är en visningsbåt. Den första Hanse i denna storleken har jag hört och den båt som fick fart på deras storbåttillverkning. Dom fick priser för just inredningen och underligt nog är det en tjej utanför båtmarknaden... Inredningsarkitekten Birgit Schnaase som fick mest beröm. Hanse köpte formarna efter Bianca 420 och fick hjälp av Joubert/Nivelt och Judel/Vrojlik att moderniserade skrov och segelyta. Kortade bland annat skrovet med c:a 20 centimeter för att passa in i tysk lagstiftning vid den tiden.

Efter några år bytte den namn till Hanse 411, tror dom är väldigt lika. Om inte får jag säkert reda på det nu... ;-)

Efter en krokig båtkarriär med allt från träbåt, Arabesk 32 och Feeling 850S så sålde jag min Faurby Atalanta 30 då den krävde alldeles för mycket renovering. Såg inte det när jag köpte den fina båten men efter ett tag ramlade den "nyrenoverade" inredningen i bitar till min stora besvikelse. Allt som var gjort skulle behöva göras om ;-(

Lovade mig själv att aldrig skaffa båt igen men vid leveransseglingen av Atalantan till Danmark kallade nymferna på mig...

Draken ville ha sommarstuga varpå hon sa (fattar det inte än) "köp en stor båt då" !!???! :-)
Vi vände ut och in på vår ekonomi och stor båt blev det. Större än vad vi tänkt från början men steget mellan en nyare 33-fotare och denna rent prismässigt överlevde vi. Hansen är levererad från Hanse till förra ägaren 2004. Byggd mellan 1998-2001.

Den har några år på nacken men är ärligt sliten vilket gör det enkelt att utan större kostnader rätta till de småskavanker vi sett. Ser att man kan handla Galltvål i halmstadtrakten. Skall kolla lite på det.

/Svante

Skriv svar