Placering av tv-antenn

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Placering av tv-antenn

Inlägg av thomask » fre 19 jan 2018, 18:27

Behöver lite input på vart man bäst placerar antenn i mast.
Har en väldigt smidig antenn. [img]
10016.jpg
[/img]
Vill helst INTE ha den i masttoppen, då jag verkar krocka med mastkranen varenda gång (!)
Och min mast går precis under stötskyddet i mastkranen.
Tänkte en tanke att den kunde sitta just ovanför förstagsinfästningen, Har 7/8-rigg (slipper borra extra hål i mast, och den kan sitta för evigt)

Men det kanske blir skugga / störningar bakom mast?????
Eller hur funkar tv signaler?

Sen ska ju kabeln dras i masten....... :( Popnita dit ett rör masten tänker jag inte göra. Har för mig att jag läste någonstans (??) att man kan fästa antennkabeln vid ett snöre som man sträcker (hårt) i masten, från mastfot till masttopp. Någon som gjort liknande?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av HansH » tis 23 jan 2018, 08:16

Vet inte var du bäst placerar antennen utan vill bara väcka en tanke - behövs antennen verkligen...?
Vad är det du vill titta på? De flesta TV-kanaler har ju numera en PLAY-funktion så att man kan titta via sin telefon, padda eller dator.
Dvs vad jag vill säga är att traditionell TV-teknik kanske inte är det mest optimala i en båt utan det går att både enkelt och billigt se på TV via internet.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av thomask » lör 27 jan 2018, 12:41

Förstår hur du tänker. Många säger att tv inte hör hemma i båten alls, Men det är mest för min bättre hälft skull. :)
Tv och antenn har jag redan köpt, så nu måste det dit i vilket fall.

/ Thomas

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av T » lör 27 jan 2018, 14:21

Det är lite lustigt att ofta när någon efterfrågar en lösning på ett problem så ifrågasätts behovet av problemlösning. Som nu - vad ska du med TV och antenn till? På att annat forum efterlystes förslag på ankarspel, samma där - vad ska du med ankarspel till, gå på gym för pengarna istället så klarar du dig utan... :|
Klart att frun ska kunna se på TV... och du med.. :wink:
I min masttopp sitter windex, tv-antenn, vhf-antenn och en Nexus vindgivare. Jag mastar på utan dessa grejor på plats. När masten är uppe flyttar jag båten en bit så masten går klar och sen klättrar jag upp och skruvar dit grejorna. Bygger förstås på att det finns en stege i mastkranen.
Nu vet jag inte vad det är för mast du har men de flesta mastprofiler brukar ha en kabelkanal eller två. Är det en lite äldre Seldenmast så sitter kanalerna åtkomliga från utsidan, på var sin sida om likrännan.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av oceansailor » lör 27 jan 2018, 18:38

Masttoppen är definitivt det mest optimala ur signalsynpunkt. Antennen på bilden har jag däremot dålig erfarenhet av. Efter att min TV antenn ramlat ner ersattes den av en sådan liten Glomex antenn som Du visar på bilden. Tyvärr var resultatet dåligt. I vissa naturhamnar där vi tidigare kunde se på TV var det nu stört omöjligt. Ersatte den med en likadan som den som ramlade ner och vips var mottagningen bättre.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av HansH » mån 29 jan 2018, 08:04

T skrev:Det är lite lustigt att ofta när någon efterfrågar en lösning på ett problem så ifrågasätts behovet av problemlösning. Som nu - vad ska du med TV och antenn till?
Nja, riktig så var det inte. Jag ifrågasatte inte själva TV-tittandet utan föreslog en enklare och troligen billigare (dvs om man inte redan köpt grejorna) lösning av TV-tittandet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av Anders S » mån 29 jan 2018, 22:17

Baksidan med nät-tv (som väl får anses vara TV, det också?) är ju att man, helt enahanda, behöver ha radiomottagning på ena eller andra sättet och mobilen har man väl knappast i masttoppen (mer än om man klättrar dit med den i fickan?).

En digitalantenn, gärna "360graders" i masttoppen ger ju goda möjligheter, utan datatrafikkostnader, dessutom. Men högre och friare är bättre, så är det ju. Sätter man antennen på framkant av en partialriggad båtmast får man troligen knepigheter i mottagningen.

I min egen båt har jag en lågt placerad antenn (lat, ju), och det fungerar ibland jättebra. Men när båten rör sig för ankar kan det irritera styggt - digitalTV är ju som bekant rätt binär, bra bild eller inget...
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av HansH » tis 30 jan 2018, 09:58

Anders S skrev:Baksidan med nät-tv (som väl får anses vara TV, det också?) är ju att man, helt enahanda, behöver ha radiomottagning på ena eller andra sättet och mobilen har man väl knappast i masttoppen (mer än om man klättrar dit med den i fickan?).
Jo, det förekommer faktiskt att vi har mobilen uppe i masten :)
Använder en pensionerad mobil för att dela Internet i båten via WiFi och om man ligger nånstans med dålig mobiltäckning så kan man stoppa in mobilen i en "skyddspåse" och hissa upp den i sejnfallet.
Går även att praktisera om man har en sk Pocket Router.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av Anders S » tis 30 jan 2018, 17:16

HansH skrev:
Anders S skrev:Baksidan med nät-tv (som väl får anses vara TV, det också?) är ju att man, helt enahanda, behöver ha radiomottagning på ena eller andra sättet och mobilen har man väl knappast i masttoppen (mer än om man klättrar dit med den i fickan?).
Jo, det förekommer faktiskt att vi har mobilen uppe i masten :)
Använder en pensionerad mobil för att dela Internet i båten via WiFi och om man ligger nånstans med dålig mobiltäckning så kan man stoppa in mobilen i en "skyddspåse" och hissa upp den i sejnfallet.
Går även att praktisera om man har en sk Pocket Router.
Så kan man göra!

Mina enkla erfarenheter av sådant där är ju annars att man ibland har sämre mobiltäckning än TV-täckning. Men att koppla upp sig på play-TV är ju annars ett bra sätt att få TV utan att kladda med antenn.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av thomask » tis 30 jan 2018, 18:49

Många kloka ord :)
Antennen får nog sitta i toppen ändå, får vara lite extra försiktig när kranen ska rammas bara.
Har tyvärr inga "kanaler" i masten, ska ändå plocka av båda ändstyckerna så det löser sig nog.
Hade helt okay mottagning hemma i huset när jag testade, men inte i hamnen under pressen, men där vart det bara 3 meter över marken och en massa berg i vägen. Hoppas det blir säsong illa kvickt!!!!

/ Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Placering av tv-antenn

Inlägg av Anders S » ons 31 jan 2018, 10:09

thomask skrev: Sen ska ju kabeln dras i masten....... :( Popnita dit ett rör masten tänker jag inte göra. Har för mig att jag läste någonstans (??) att man kan fästa antennkabeln vid ett snöre som man sträcker (hårt) i masten, från mastfot till masttopp. Någon som gjort liknande?
På min gamla mast fanns två elektrikerrör inmonterade, mycket käckt.

På min nya mast har Selden använt en flexibel strumpa som håller alla kablar. Den här strumpan sitter sedan fast i masttoppen (så att kablarna inte stressas). Den här produkten kallas ibland "sleeve" eller "kabelstrumpa" och finns till och med på Biltema (men inte i längder för våra master) .- men det finns det andra som har.

I praktiken blir det här snöret du vill ha, men ihålig... Ett litet fattigare alternativ kan vara flexibelt elrör.
Anders S

Skriv svar