Värma rostfritt rör med en brännare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Värma rostfritt rör med en brännare

Inlägg av TOR_A » ons 10 jan 2018, 11:58

Jag behöver rikta rorkulten som är byggd av rostfritt stålrör. Är det någon fara med att underlätta arbetet genom att värma röret med en brännare? Jag tänker om det rostfria stålet blir försvagat eller annan negativ påverkan?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Värma rostfritt rör med en brännare

Inlägg av HansH » ons 10 jan 2018, 13:06

Hur mycket behöver den riktas?
Små avvikelser kan säkert kallbockas men gäller det större justeringar så är det nog bäst att värma först.
Om den är högglanspolerad så misstänker jag dock att den behöver betas/elektropoleras eller maskinpoleras efteråt

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Re: Värma rostfritt rör med en brännare

Inlägg av TOR_A » tor 11 jan 2018, 13:38

Rorkulten är byggd av ett rör som bockats runt så att säga. Någon har väl ramlat över rorkulten någon gång så att den böjts ner lite. Det är bara en liten tillbaka böj som krävs. Men sen är det infästningen i hjärtstocken som med åren blivit hoptryckt i bakkant av en allt hårdare dragen bult. Toppen på hjärtstocken är nu förstärkt och fixad så jag behöver rikta tillbaka rorkultens infästning till sitt originalläge. Här kanske det hjälper med värme.

Ingen fara för hållfastheten då om jag förstår rätt, bara ev kosmetiska problem.

mvh Erik

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Värma rostfritt rör med en brännare

Inlägg av HansH » fre 12 jan 2018, 10:01

Rostfritt är hårt/styvt så om "böjen" sitter nära ena ändan på rorkulten så kan det bli svårt att få tillräcklig hävarm.
Därför kan det krävas att du glödgar röret först.

Skriv svar