Lossa träratt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Axe
Rookie

Lossa träratt

Inlägg av Axe » tor 21 dec 2017, 13:09

Hej!

Jag försöker lossa en gammal träratt. Har fått bort den stora bulten i mitten och trodde naivt att det bara skulle vara att plocka bort ratten.. Men den går inte att rubba en millimeter. Den sitter så hårt att jag funderar på om det är någon ytterligare bult eller skruv jag behöver ge mig på som håller ratten på plats?
Jag försökte lossa de 6 skruvarna som ser ut att hålla träet fast i metallen, men de skruvarna verkar vara i ett väldigt mjukt material för skruvmejseln skär i dom som smör..

Eller är det bara 5-56 i omgångar och dra allt jag kan tills ratten släpper som gäller? Alternativt använda avdragare om mina muskler inte räcker till..?

Tack för hjälpen!
Bilagor
IMG_5150.jpg
IMG_5145.jpg
IMG_5144.jpg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Lossa träratt

Inlägg av Lasse L » tor 21 dec 2017, 17:13

Att använda avdragare är en bra metod.
Avdragare.jpg
Bild från Biltema http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=avdragare

Eller, sätt på muttern, men drag inte åt, lämna några millimeter.
Drag i ratten samtidigt som du slår med hammare på axeln, gärna med en dorn emellan.
Muttern håller ratten kvar på axeln, så att du inte får den på tårna, när den släpper.
Skulle du "missa" och stuka gängorna rättar muttern till dom när den skruvas av.
Byter ratt tvenne ggr om året, haver en vinter och en sommar ratt på motorbåten.

Så gör jag. Ovanstående funkar också vid propeller demontering.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 22 dec 2017, 12:42

Skruva på muttern som Lasse säger, men skruva inte på den så långt så att gängorna kommer fram. Då riskerar du inte att skada gängorna med hammaren

Axe
Rookie

Inlägg av Axe » fre 29 dec 2017, 10:28

Jag använde avdragaren från Biltema och riklig mängd 5-56 i omgångar som fick göra underverk under ett dygn, gick som smort efter det och ratten lossnade utan något som helst våld!

Tack för hjälpen!

Skriv svar