Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » ons 22 nov 2017, 22:31

Min VP läcker olja. Motorn är från 2010 och har gått 540h och har servats årligen.

Här en samling bilder på motorn efter tvätt;
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_wCZl-AcWWKhyH20w

Och här efter ca 2h motorgång;
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_wjo0l2N22b9pEusQ

Vad ör fel? Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Anders S » tor 23 nov 2017, 10:24

Det läcker på många ställen, tydligen.

1. Oljenivån ? Är oljan normal "på stickan", eller är den hög ?

En insprutningspump eller matarpump (lyftpump) kan läcka diesel in i motoroljan (otur, "fel diesel", dålig packning, etc, har inte med service att göra egentligen, kan hända ändå). I så fall ser det ut som att oljenivån ökar (finns ingen sumpsmord motor som GENERERAR smörjolja, de drar alla en liten smula, hur bra de än är...), samtidigt som oljan späds ut. Oljan är då tunn (rinner lätt) och kan pressas ut genom packningar som normalt tätar mot smörjolja (oljetryckspumpen trycker på i vanlig ordning).

1b) Är oljan "fet å go" och på nedre delen av stickans markering eller "tunn å slankig" och högt på stickan? Det kan vara en ledtråd.

2. Fungerar övertrycksventilen (ofta en kula på en fjäder, som öppnar när oljetrycket blir (för) högt, till exempel vid kyla? Det är svårt att verifiera, utan märks kanske först då det är kallt (som nu) - i normalfallet flyter oljan litet lättare. Tydligen har du ansett att motorn behöver tvättas, var den oljig redan innan "höststädningen")?

Om överströmningsventilen inte öppnar kommer en fräsch oljepump (bör den absolut vara efter bara 500 timmar) att trycka på mycket hårt, med alla möjliga effekter som liknar dina foton. Överströmmaren kan normalt öppnas utifrån, fjädern mätas och kula och säte kan rensas. Se din handbok, om du har en.

(Överströmmaren KAN sitta i oljefiltret (vet inte för din Volvo), du har väl ett korrekt oljefilter (rätt spec) inte bara ett som passar på gängan?) inte
Anders S

Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » tor 23 nov 2017, 21:57

1) Oljan ser ok ut, lite mycket när jag kollade senast. Nu har jag inte kollat på en tid tyvärr. Jag har tvättat motorn flera gånger för att kunna se vart oljan kommer från.

Om du vill kolla på många bilder så finns många här;
https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_oNWMNT3LhDFY7tJg

2) sitter den möjligen under motorn? Jag tycker mig se olja på `bulten` där under.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av HansH » fre 24 nov 2017, 08:16

"Bulten" under motorn är endast för att kunna suga ut oljan vid oljebyte - se sprängskiss:
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... -8310.aspx
Kolla oljemängden! Precis som Anders misstänker jag att din motor är full av dieselolja och att det är blandningen av diesel och motorolja som trycks ut (på flera ställen som det verkar).

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av alfp » fre 24 nov 2017, 10:35

Kontrollera: Vevhusventilationen som är sluten. Vid högre gastryck i vevhuset skall en ventil öppna och styra vevhusgaserna till inloppsdelen för förbränning i cylindrarna. En ventil med fjäder är placerad på ventilkåpan. Du byter väl också oljefilter i samband med oljebyten.
Alfp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Anders S » fre 24 nov 2017, 11:12

Jag tycker det ser ut som massor av läckage, från många ställen. Det kan vara en synvilla, men du skall genast kolla oljan, så du har motorolja, inte dieselolja. Har du en utspädd smörjolja i motorn kommer den att skadas (slitas ner snabbt) om du kör med den, men kanske inte omedelbart rasa - men kolla detta NU.

Sedan finns det ställen där olja lätt kan läcka, vevaxeltätningarna är ett sådant ställe. Man kan få för sig att det läcker där på någon av bilderna, men samtidigt verkar det ju rinna "överallt" - ett tecken på att oljan är "tunn" och att oljetrycket är fullgott. (Din motor, med 500 timmar eller så, skall inte visa slitagetecken i någon större omfattning, till exempel dåligt oljetryck eller slitna lagergångar).

Jag TROR att oljeläckagen är symptom på antingen diesel i smörjoljan, kanske under lång tid (när bytte du senast?) eller för högt tryck i smörjsystemet (dvs, igensatt eller blockerad överströmmare), eller båda.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av marede » fre 24 nov 2017, 16:23

Nyfiken, kom läckaget pang bom, eller har det ökat successivt under en tid? Som bilderna ser ut hade jag själv varit stört förtvivlad om en 7 år gammal och (vad jag förstod) välservad motor som bara gått 500 timmar läcker i denna omfattning. Jag byter själv motor (eller mera rätt; får den bytt) i vinter till en VP D2-40. Jag följer den här tråden med stort intresse.
//Martin
Najad 34 HR -77

Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » fre 24 nov 2017, 20:14

Anders S skrev:Jag tycker det ser ut som massor av läckage, från många ställen. Det kan vara en synvilla, men du skall genast kolla oljan, så du har motorolja, inte dieselolja. Har du en utspädd smörjolja i motorn kommer den att skadas (slitas ner snabbt) om du kör med den, men kanske inte omedelbart rasa - men kolla detta NU.
Jag har själv haft svårt att lokalisera läckaget. De flesta bilderna är tagna efter ett par dygn hård segling, kanske därför oljan är ’överallt’
Anders S skrev:Sedan finns det ställen där olja lätt kan läcka, vevaxeltätningarna är ett sådant ställe. Man kan få för sig att det läcker där på någon av bilderna, men samtidigt verkar det ju rinna "överallt" - ett tecken på att oljan är "tunn" och att oljetrycket är fullgott. (Din motor, med 500 timmar eller så, skall inte visa slitagetecken i någon större omfattning, till exempel dåligt oljetryck eller slitna lagergångar).
Det hela känns knepigt, jag håller med. Hur kollar man om man har dieselolja?
Anders S skrev:Jag TROR att oljeläckagen är symptom på antingen diesel i smörjoljan, kanske under lång tid (när bytte du senast?) eller för högt tryck i smörjsystemet (dvs, igensatt eller blockerad överströmmare), eller båda.
Oljan byttes förra hösten senast. Smörjsystemet, hur kontrollerar man det?

Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » fre 24 nov 2017, 20:18

alfp skrev:Kontrollera: Vevhusventilationen som är sluten. Vid högre gastryck i vevhuset skall en ventil öppna och styra vevhusgaserna till inloppsdelen för förbränning i cylindrarna. En ventil med fjäder är placerad på ventilkåpan. Du byter väl också oljefilter i samband med oljebyten.
Oljefilter och olja mm har bytts årligen.

Skall kolla ventil, eller rättare sagt försöka hitta den... hur kollar man den?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Anders S » fre 24 nov 2017, 20:30

Nu kommer jag att låta skitdryg, men dina frågor gör att jag föreslår (på ett artigt sätt, givetvis) att du kontaktar en lokal Volvo-Penta-mekaniker.

Men mina gissningar bygger på att det rinner precis överallt, oljan verkar "rinnig", och den är svart.

Det finns två sätt för dieseloja att leta sig in i oljan: Det ena är ett läckande membran i matarpumpen, om den är mekanisk. Ett annat sätt är en brusten packning eller läckage i högtryckspumpen. Det här kan en mekaniker felsöka enkelt, men det är svårt att berätta hur om man inte redan vet principerna (...där kom det dryga...).

Eftersom oljan verkar svart, inte gråvattning, tror jag inte att det kommer in vatten i oljan.

När det gäller Alfp:s tips handlar det om att en igensatt vevhusventilation ger ett övertryck i vevhuset, som kan trycka ut olja genom olika tätningar, framför allt vevhustätningarna vid vevaxeln. Det bör också felsökas.

I vanlig ordning kan fel uppträda tillsammans, så man får gå igenom det mesta.
Anders S

Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » fre 24 nov 2017, 21:04

Tack för alla tips/idéer! Jag kommer vara i båten på måndag (drevviken, sollentuna). Finns det någon vänlig/kunnig person som skulle vilja titta närmare på detta är jag mycket tacksam! Maila mig tomas@dmz.se i så fall.

Ang VP mekaniker så har jag försökt men de verkar inte så pigga på att ta på sig felsökning så här års, jag jobbar vidare på dem fronten också.

Tomasenskede
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 20:26

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » lör 25 nov 2017, 23:24

Anders S skrev:Nu kommer jag att låta skitdryg, men dina frågor gör att jag föreslår (på ett artigt sätt, givetvis) att du kontaktar en lokal Volvo-Penta-mekaniker.

Men mina gissningar bygger på att det rinner precis överallt, oljan verkar "rinnig", och den är svart.

Det finns två sätt för dieseloja att leta sig in i oljan: Det ena är ett läckande membran i matarpumpen, om den är mekanisk. Ett annat sätt är en brusten packning eller läckage i högtryckspumpen. Det här kan en mekaniker felsöka enkelt, men det är svårt att berätta hur om man inte redan vet principerna (...där kom det dryga...).

Eftersom oljan verkar svart, inte gråvattning, tror jag inte att det kommer in vatten i oljan.

När det gäller Alfp:s tips handlar det om att en igensatt vevhusventilation ger ett övertryck i vevhuset, som kan trycka ut olja genom olika tätningar, framför allt vevhustätningarna vid vevaxeln. Det bör också felsökas.

I vanlig ordning kan fel uppträda tillsammans, så man får gå igenom det mesta.
Jag fick bifogad skiss på motorn (tack Alf), kan du förtydliga vad jag skall kolla på med hjälp av denna skiss? Tack på förhand?
Bilagor
C010628F-2632-484C-BAB8-CA58E2EE21EF.jpeg
4FC9BDF1-9C5A-4A19-BE2C-060CBADA40FA.jpeg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Anders S » sön 26 nov 2017, 09:36

Felsökningen omfattar flera ställen:

Börja med att värdera oljan i motorn. Är den intakt, eller är den utspädd av dieselolja (eller, möjligen, vatten, glykolblandat eller saltvatten)

Är den utspädd med diesel: Kolla matarpumpen (om den är mekanisk) och insprutningspumpen, båda för läckage. En trasig mekanisk matarpump kan pumpa in rejäla mängder diesel i oljan kvickt, insprutningspumpen snarare över tid.

Är den utspädd med glykolhaltigt vatten (indikeras också genom kylvattenförlust): Kontrollera (provtryck) inre kylkretsen, kan vara topplockspackning eller oljekylare mm.

Utspädd med saltvatten: Vattenpumpens tätningar, inre och yttre. Det brukar här finnas skvallerhål för detta så man ser det innan det blir allvarligt.

Jag tror alltså på dieslutspädning som anledning till den tunna oljan. Det måste inte vara så. Men, ÖKAR oljevolymen över tid är det med säkerhet ett inläckage.

Sedan förefaller det som ett avsevärt tryck medför läckage på flera ställen. Grundorsak, i så fall, är överdrivet tryck, med tryckregleringsventilen som given kontrollpunkt (nr 1 på bilderna ovan). Sekundärt kan i så fall brustna packningar skapa läckage, åt alla håll.

Om vevhusventilationen är igensatt (alfs påpekande) kan slitna kolvringar skapa ett märkbart övertryck (som pressar ut olja i synnerhet vid vevaxeltätningarna) men då krävs både cylinderläckage och igensatt ventilation för att det skall bli stora problem. Kollas genom att ta av oljelocket och känna med handen ifall det "blåser" ut ur hålet. En liten puls är OK, ett ihållande övertryck är det inte.
Anders S

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av alfp » sön 26 nov 2017, 11:29

Bild 2. Punkt 8, ventil för vevhusventilation. Annars enligt Anders S - "tryckregleringsventilen som given kontrollpunkt (nr 1 på bilderna ovan)" slitna kolvringar kan skapa ett märkbart övertryck (men för tidigt för en motor med bara 500 timmar) - kanske att motorn körts utan att den fått kylning/blivit varm och kanske tom varmnypit? Det kan skada kolvringar. Kan du ha fyllt på med för mycket olja? När du bytte olja senast.
alfP
Alfp

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Moby Dick » sön 26 nov 2017, 18:54

Hej
Förmodar att båten står på land nu. Föreslår att du kör runt motorn med startmotorn ett par minuter med reglaget på stopp.
Den skall inte få bränsle och starta. Vitsen är att blanda runt oljan som finns i motorn. Tappa därefter ur en halvliter olja i en
glasburk. Låt den stå några dagar eller en vecka. Om det är vatten eller glykolvatten i oljan kommer den att skikta sig. Syns tydligt.
Glykol har en förmåga att krypa genom packningar. Är det diesel vet jag inte om den skiktar sig. Häll upp färsk olja i en annan burk
och rör runt med en pinne så märker men om den gamla oljan är tunnare, utspädd, än färsk olja eller häll genom en tratt med litet hål.
Lycka till
Sven-Olof

Skriv svar