Laga kölbalk med epoxi?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av peon » fre 10 nov 2017, 23:44

Jag misstänker läckage kringe en av mina kölbultar. Det är stora sprickor runt kölbulten. Funderar på att reparera det. Min tanke:

-Skruva ur bulten
-slipa bort den gamla plasten med sprickorna
-laga plasten med armerad epoxi (alltså epoxi + nät)
-Sätta i bulten igen

Har dock aldrig jobbat med plast tidigare. Är det bara fräsa upp ett hål, och lägga lager på epoxi + nät? Måste varje lager torka innan man lägger på nästa? Finns det någon minsta storlek på lagningen för att epoxin ska fästa och hålla? Räcker det med 2-3 cm runt bulten?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av Miwa » lör 11 nov 2017, 11:12

peon skrev:Jag misstänker läckage kringe en av mina kölbultar. Det är stora sprickor runt kölbulten. Funderar på att reparera det. Min tanke:

-Skruva ur bulten
-slipa bort den gamla plasten med sprickorna
-laga plasten med armerad epoxi (alltså epoxi + nät)
-Sätta i bulten igen

Har dock aldrig jobbat med plast tidigare. Är det bara fräsa upp ett hål, och lägga lager på epoxi + nät? Måste varje lager torka innan man lägger på nästa? Finns det någon minsta storlek på lagningen för att epoxin ska fästa och hålla? Räcker det med 2-3 cm runt bulten?
För laminering används långsamhärdande lågmolekylär Epoxi + glasfiberväv.
Du hittar rätt produkter hos t.ex. Epotex i Länna, Huddinge.
De säljer Nils Malmgrens NM-Epoxi + alla nödvändiga kringprodukter.
Det finns också manualer och säkerhetsföreskrifter runt hantering av Epoxi.
Se särskilt upp med hudkontakt av ohärdad Epoxi och inanding av ej fullt uthärdat slipdamm.

Jag skulle öka radien från 2-3 cm till mellan 5-10 cm beroende på hur mkt plats det finns runt bulten.
Du kan lägga runt 3-4 lager vått i vått, men det beror på hur tung/tjock väv du väljer.
Tvättning med rödsprit alt. aceton innan mellanslipning rekommenderas, för att få bort utfällning av aminosyror på ytan.

Utfällning av aminosyror sker vid härdning i hög luftfuktighet, så en avfuktare + byggfläkt är bra tillbehör vid arbete med epoxi.


MVH
Miwa

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av peon » lör 11 nov 2017, 11:26

Tackar! Måste varje lager härda ut innan man lägger på nästa?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av Miwa » lör 11 nov 2017, 12:15

peon skrev:Tackar! Måste varje lager härda ut innan man lägger på nästa?
Nej, vått i vått betyder att du kan lägga upp till 3-4 lager i samma sats epoxi.
Epoxi härdar på 3-4 timmar, men är inte fullt uthärdat förrän efter en vecka.
Därefter är epoxi kemiskt stabilt och får även användas tillsammans med livsmedel i kylrum.

Efter att epoxin hårdnat måste man tvätta och mellanslipa innan nästa laminering.


/Miwa

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av Jaramaz » sön 12 nov 2017, 13:16

peon skrev:Jag misstänker läckage kringe en av mina kölbultar. Det är stora sprickor runt kölbulten. Funderar på att reparera det. Min tanke:
....
Har dock aldrig jobbat med plast tidigare.
Hej,

Titta noga innan du drar iväg med ett jobb som detta! Om det är sprickor i gelcoaten runt bulten så säger det inte så mycket om hur det ser ut längre ner. På de allra flesta båtar målar man flödigt med topcoat (= gelcoat med vaxlösning) på insidan, mest för att det skall se snyggt ut. I botten blir det mycket lätt lite väl tjockt och då gelcoats hållfasthet är mycket begränsad blir det lätt sprickor i den. Det kan tillochmed bli sprickor sas av sig självt, utan vidare yttre, mekanisk, påverkan.

Det faktum att du har sprickor i gelcoaten betyder således inte så mycket. Om det endast är sprickor så kan de ignoreras.

Du skriver läckage - det brukar betyda att det kommer in vatten via kölbulten (bara en? Hm). I så fall har du både vatten i båten och smuts som satt sig ordentligt i sprickorna. Brukar bli lite rostfärgning också, även om det är rf i kölbult och mutter. OBServera att det mesta vatten som kommer in i en båt kommer ovanifrån (mast, beslag, fönster, ...) - kolla noga innan du rusar åstad. Vatten som kommer underifrån brukar komma i lite mängder, brukar öka med tiden i en grp-båt.

Skulle det verkligen vara så att du har läckage kring en kölbult så är den föreslagna reparationen inte alls tillräcklig, tyvärr. Då bör du kontrollera kölbulten - går den att skruva upp? Också fogen mellan (järn/bly)köl och båt bör kontrolleras - den skall vara tät. Så kan man misstänka att om du fått läckage vid en kölbult så är det följden av lite mekansik påverkan, oftast grundkänning. Då ... är det nog mer än en bult som har blivit utsatt.
Allt detta pekar då på att du får släppa ner kölen, täta om fogen, noga kontrollera alla bultar (har man kommit så långt är det nog lika bra att byta alla bultar). Laminatet, dvs plasten, får kontrolleras med fuktmätare eller ultraljud för att se om det finns delaminering - i så fall skall den åtgärdas.

Att bara göra en liten ytlig lagning inifrån är helt meningslöst och kan eventuellt förvärra skadan - frostsprängningar och annat.

De flesta segelbåtar har lite sprickor i gelcoaten inombords. Ffa kring köl och motor, de tunga delar som rör sig lite mer av egen kraft, även vid segling.

//J

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av Miwa » sön 12 nov 2017, 14:54

Jaramaz har kloka tankar!

Jag kommer att göra liknande jobb nu i vinter runt köl, mastfot,mastskott och bottenstockar.
Läser man dessutom rekommendationerna från Epotex, så handlar det om att laminera med en överlapp runt en radie på 20 cm snarare än 5-10 cm.
Så visst det är en del pyssel med kölbultar och kölinfästningar.
Mitt värsta scenario är det som Jaramaz beskriver, med demontering av kölen + byte av kölbultar.
Förhoppningsvis behövs det inte, men det visar sig när kölskarv och bultar är frilagda under alla lager av bottenfärg, tätmassa, topcoat och överplastade kölmuttrar.

/Miwa

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av peon » tor 01 feb 2018, 15:31

Är rätt säker på att det inte läcker. Men det är ett hål i gelcoaten där bulten sitter och bulten + avlastningsbrickan sitter mot en metallplatta längre ned istället för på gelcoaten som de andra. Så jag tänkte fylla igen hålet och sätta avlastningsbrickan mot gelcoat istället för metall.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga kölbalk med epoxi?

Inlägg av HansH » fre 02 feb 2018, 08:46

peon skrev:Är rätt säker på att det inte läcker. Men det är ett hål i gelcoaten där bulten sitter och bulten + avlastningsbrickan sitter mot en metallplatta längre ned istället för på gelcoaten som de andra. Så jag tänkte fylla igen hålet och sätta avlastningsbrickan mot gelcoat istället för metall.
Vad är det du vill uppnå med att sätta "avlastningsbrickan mot gelcoat istället för metall"...?
Metall mot metall är ju mycket mindre flexibelt och mer stabilt än metall mot gelcoat.
Om man har plastat in en metallplatta i skrovet/botten för att sprida lasterna så är det ju jättebra.
Att lägga plast och gelcoat mellan lär bara försämra styrkan i förbandet.

Skriv svar