Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Jag har en Hallberg-Rassy 26 och har bestämt mig för att göra följande:
1) Sätta på ett röstjärn för akterstaget. Laminatet behöver eventuellt förstärkas. (F n sitter akterstaget i en ögla, som är fastsvetsad i nederkanten av pushpit. Öglan har börjat krokna.)
2) Ta upp ett hål i sittbrunnsdurken och plasta en lucka.
3) Ta bort bridgedäcket (för att kunna sitta torrare och bekvämare under sprayhooden).
Jag har googlat, men hittar inga böcker om detta och vill därför ha tips om lämplig litteratur. Även manualer/handböcker utgivna av tillverkare, skolor eller duktiga amatörer är av intresse.
Det enda som måste fixas inför sommaren 2018 är 1) (som är lätt) så jag har gott om tid på mig.
1) Sätta på ett röstjärn för akterstaget. Laminatet behöver eventuellt förstärkas. (F n sitter akterstaget i en ögla, som är fastsvetsad i nederkanten av pushpit. Öglan har börjat krokna.)
2) Ta upp ett hål i sittbrunnsdurken och plasta en lucka.
3) Ta bort bridgedäcket (för att kunna sitta torrare och bekvämare under sprayhooden).
Jag har googlat, men hittar inga böcker om detta och vill därför ha tips om lämplig litteratur. Även manualer/handböcker utgivna av tillverkare, skolor eller duktiga amatörer är av intresse.
Det enda som måste fixas inför sommaren 2018 är 1) (som är lätt) så jag har gott om tid på mig.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Måste du verkligen ha ett starkare fäste för akterstaget? På en partialriggad båt som H-R 26 är det ju inte några stora laster på akterstaget. Det verkar ju inte heller som du har problem med infästningen i skrovet, via pushpit, utan att det är just öglan som är för svag.Tomas E skrev:Jag har en Hallberg-Rassy 26 och har bestämt mig för att göra följande:
1) Sätta på ett röstjärn för akterstaget. Laminatet behöver eventuellt förstärkas. (F n sitter akterstaget i en ögla, som är fastsvetsad i nederkanten av pushpit. Öglan har börjat krokna.)
Räcker det inte då med att svetsa dit en kraftigare ögla? På IF-båtar, som ju är obetydligt mindre än H-R 26, är det rätt vanligt att akterstaget är fäst i överdelen av pushpit på de båtar som har en sådan, och jag har aldrig hört talas om att det varit problem med infästningen i skrovet på dessa.
Och även om du väljer att sätta dit ett nytt fäste i däck, så undrar jag om du verkligen behöver göra några röstjärnsliknande förstärkningar. Men det finns kanske andra här på forumet som har en annan uppfattning?
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Alan Vaitses har skrivit flera handböcker om hur man plastar med polyester och glasfiber.
Det gäller både reparation och ombyggnad, men också nybyggnad.
Googla honom och välj bilder, så kommer hans böcker upp.
De är på engelska.
Jag har läst två av hans böcker och kan rekommendera läsning.
Har för mig att Peter Behrens har skrivit en bok om plastbåtar på svenska.
Jag har inte läst den eftersom Vaitses är tillräcklig för mina behov.
Angående borttagning av bridgedäcket, så ökar detta volymen i sittbrunnen.
Ökad volym kan medföra trubbel om sittbrunnen blir vattenfylld av överspolande sjö.
Det kan bli för mkt vikt i aktern, som förändrar jämviktsläget långskepps.
En motåtgärd kan vara att öka självlänsarnas kapacitet.
MVH
Miwa
Det gäller både reparation och ombyggnad, men också nybyggnad.
Googla honom och välj bilder, så kommer hans böcker upp.
De är på engelska.
Jag har läst två av hans böcker och kan rekommendera läsning.
Har för mig att Peter Behrens har skrivit en bok om plastbåtar på svenska.
Jag har inte läst den eftersom Vaitses är tillräcklig för mina behov.
Angående borttagning av bridgedäcket, så ökar detta volymen i sittbrunnen.
Ökad volym kan medföra trubbel om sittbrunnen blir vattenfylld av överspolande sjö.
Det kan bli för mkt vikt i aktern, som förändrar jämviktsläget långskepps.
En motåtgärd kan vara att öka självlänsarnas kapacitet.
MVH
Miwa
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Om man inte skall segla på De Stora Haven...
Miwa - när fick du ett vattenfylld sittbrunn senast..?
Jag tänker mer på vilket j-a jobb det är att plasta om detta och få det snyggt. Jag hade istället köpt ett större sprayhood. Eller bytt båt.
Miwa - när fick du ett vattenfylld sittbrunn senast..?
Jag tänker mer på vilket j-a jobb det är att plasta om detta och få det snyggt. Jag hade istället köpt ett större sprayhood. Eller bytt båt.
Alla borde ha skägg
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
PeterPeter_K skrev:Om man inte skall segla på De Stora Haven...
Miwa - när fick du ett vattenfylld sittbrunn senast..?
Jag tänker mer på vilket j-a jobb det är att plasta om detta och få det snyggt. Jag hade istället köpt ett större sprayhood. Eller bytt båt.
Det var länge sedan nu och bara i mindre båtar på skyddade vatten pga egen klantighet.
En HR 26 är ju stor nog att segla med på öppna vatten och i hög sjö är det möjligt att fylla sittbrunnen i de flesta båtar, om förhållandena är tillräckligt ogynsamma.
Även vår lilla pöl till innanhav här på ostkusten kan vara nog så besvärlig i hårt väder.
/Miwa
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Jag har faktiskt aldrig lyckats fylla sittbrunnen - inte ens litegrann... så vad vet jag.
Men om man räknar på hur mycket större sittbrunnen blir utan bridgedäck så inser man snabbt att det rör sig om ett par hundra kilo extra kanske; anar att det varken gör från eller till.
Men om man räknar på hur mycket större sittbrunnen blir utan bridgedäck så inser man snabbt att det rör sig om ett par hundra kilo extra kanske; anar att det varken gör från eller till.
Alla borde ha skägg
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Jo jag har inte heller lyckats fylla sittbrunnen i mina båtar vid segling utomskärs, men jag kollar SMHI mkt noga innan avfärd.Peter_K skrev:Jag har faktiskt aldrig lyckats fylla sittbrunnen - inte ens litegrann... så vad vet jag.
Men om man räknar på hur mycket större sittbrunnen blir utan bridgedäck så inser man snabbt att det rör sig om ett par hundra kilo extra kanske; anar att det varken gör från eller till.
Det finns en beskrivning i Segling nr 5/6 1995 av en HR 26:a som sjönk på Östersjön efter en förfyllning akterifrån.
Luckor försvann, sidorutan trycktes in och båten sjönk.
Besättningen räddades av ett lastfartyg och en annan HR 26:a ersatte den som sjönk.
Den nya fick rejäla stormluckor för sidofönstren, jag vet det efter att ha sett den i en hamn.
/Miwa
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Håller med Nils_D i att det är tveksamt om du behöver förstärka laminatet för akterstaget - ett alternativ om du inte kan lösa svetsningen (kräver att du tar loss pushpiten o lämnar in den) är att kapa bort öglan, borra ett nytt hål och sätt en öglebult. STOR bricka på undersidan sprider ut lasterna mer än tillräckligt.
Innan du sätter sågen i båten - skaffa ett övningsobjekt, tex en gammal plasteka eller liknande.
Du kommer att märka att det inte är svårt att plasta. Det som är svårt är att få det snyggt. Speciellt om du inte har en honform utan måste bygga på "frihand" eller på en hanform av trä, divinycell eller liknande.
Ta upp hål o bygga lucka är hyfsat görbart även för en amatör men att kapa bort bridgedäck är en MYCKET stor manöver som dessutom lär påverka den strukturella styrkan i överbyggnaden. Skotskenan sitter väl i bakkant av bridgedäck - om du kapar bort det så måste en skotbalk sättas under skenan varvid du ändå får ett hinder framför ruffnedgången.
Skaffa en större sprayhood istället eller bättre sjökläder
Dessutom lär ombyggnaden av bridgedäck påverka insidan på båten...
Innan du sätter sågen i båten - skaffa ett övningsobjekt, tex en gammal plasteka eller liknande.
Du kommer att märka att det inte är svårt att plasta. Det som är svårt är att få det snyggt. Speciellt om du inte har en honform utan måste bygga på "frihand" eller på en hanform av trä, divinycell eller liknande.
Ta upp hål o bygga lucka är hyfsat görbart även för en amatör men att kapa bort bridgedäck är en MYCKET stor manöver som dessutom lär påverka den strukturella styrkan i överbyggnaden. Skotskenan sitter väl i bakkant av bridgedäck - om du kapar bort det så måste en skotbalk sättas under skenan varvid du ändå får ett hinder framför ruffnedgången.
Skaffa en större sprayhood istället eller bättre sjökläder
Dessutom lär ombyggnaden av bridgedäck påverka insidan på båten...
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
1) Sätta på ett röstjärn för akterstaget.
Ordna till en hanfot till akterstaget när du förstärkt bef fästen på pushpit (för du använder väl de nedre fästena)
HR 29 har en lucka i botten av sittbrunn (som var helt tät på min 29a) så att det lättare går att komma åt drev mm, se på en sådan för att få tips hur det skall vara. men jag tyckte att det gick bra att komma åt drev på 26an eftersom stuvfackens bottnar var så lätt att plocka ur (har haft en HR 26 och sedan en 29) Bygga om bridge däck tror inte jag på, för mycket jobb. men 26 an har iofs rejäla självlänsar. och det går ju att fixa till ett lås till den nedre ruffluckan så att inte någon överbrytande sjö tar den.
Ordna till en hanfot till akterstaget när du förstärkt bef fästen på pushpit (för du använder väl de nedre fästena)
HR 29 har en lucka i botten av sittbrunn (som var helt tät på min 29a) så att det lättare går att komma åt drev mm, se på en sådan för att få tips hur det skall vara. men jag tyckte att det gick bra att komma åt drev på 26an eftersom stuvfackens bottnar var så lätt att plocka ur (har haft en HR 26 och sedan en 29) Bygga om bridge däck tror inte jag på, för mycket jobb. men 26 an har iofs rejäla självlänsar. och det går ju att fixa till ett lås till den nedre ruffluckan så att inte någon överbrytande sjö tar den.
Alfp
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Radikala "personliga lösningar", som detta såga bort bridgedäcket, har troligtvis en negativ verkan på andrahandsvärdet: svårsåld el. osäljbar. I tillägg alltså till de strukturella problemen o. hur sittbrunnen skeppar vatten, som redan berörts.
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Klara mig bra utan skotskena och bridgedack. I hamn kan man fa bort storskotet helt.
[img] [/img]
Hittade bara bild pa likadan, pa snedden.
[img] [/img]
Hittade bara bild pa likadan, pa snedden.
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Problemet med att ta bort bridgedäck är att ersätta styrkan i skrovet. Däcket, akterskottet på ruffen, bridgedäcket och sittbrunnssidorna tillsammans, bildar ett viktigt styrkeförband tvärskepps, där båten är som bredast. Det tar man inte bort utan att a) beräkna/skatta ersättande delar och b) göra jobbet helt invändningsfritt (eftersom det måste hålla, alltså en korrekt inlimning/inlaminering av den ersättande delen.
Stort jobb, svårt (att få bra) och kräver en del puts för att se något ut. Avrådes (säger surgubben)....
Att flytta akterstaget är ingen stor grej. Ett röstjärn i plattjärn med en annan (stor) RF platta på insidan kan fungera. Har röstjärnet som sitter där böjt sig är det ju helt klart att det har belastats, men bara att rikta in bygeln i dragriktningen gör stor nytta. Finns det någon bild?
Stort jobb, svårt (att få bra) och kräver en del puts för att se något ut. Avrådes (säger surgubben)....
Att flytta akterstaget är ingen stor grej. Ett röstjärn i plattjärn med en annan (stor) RF platta på insidan kan fungera. Har röstjärnet som sitter där böjt sig är det ju helt klart att det har belastats, men bara att rikta in bygeln i dragriktningen gör stor nytta. Finns det någon bild?
Anders S
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Självklart går det att segla utan storskotskena, men man tappar en hel del trimmöjligheter.thomask skrev:Klara mig bra utan skotskena och bridgedack. I hamn kan man fa bort storskotet helt.
[img]sittbrunn.jpg[/img]
Hittade bara bild pa likadan, pa snedden.
Även MED en skena så går det för övrigt att få bort storskotet i hamn.
Vad är det för båt på bilden...? Likadan = HR26?
Att det finns båtar utan bridgedäck är ett faktum, men då är de oftast konstruerade för det.
Re: Litteratur om byggnation i glasfiberarmerad plast
Hans. Sunwind 31
For mig ar det inget problem da jag inte kappseglar. Den snubbelfria ytan ar guld for oss. spec for frugan.
Lattare att komma ner i baten med.
For mig ar det inget problem da jag inte kappseglar. Den snubbelfria ytan ar guld for oss. spec for frugan.
Lattare att komma ner i baten med.