Kevlar laminat

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem

Kevlar laminat

Inlägg av Federico » mån 25 sep 2017, 15:05

Jag har fock och stor i kevlar laminat. Dem har både en del år på sig, men focken har knappt använts. Storen däremot.... Nu, formen ser riktigt bra ut och den har inte delaminerat någonstans... ändå 12 år på sig.

Jag fundera på att snåla ett år till med storen och skjuta upp köpet tills nästa höst, men jag vill inte sabba nästa säsong heller!
Om seglet skulle börja delamineras, hur fort går det innan det blir det oanvändbart?

HansH
Diamantmedlem

Re: Kevlar laminat

Inlägg av HansH » tis 26 sep 2017, 06:53

Hur långt är ett snöre...?
Skämt åsido, det är väldigt svårt att sia om hur snabbt ett segel går sönder. Beror ju bla på vad du utsätter det för i form av vind och hantering.
Seglar du bara i finväder och är försiktig vid sättning och nedtagning så håller det säkert 12 år till. Men om seglet utsätts för höga vindstyrkor och/eller fladder så kanske det går sönder efter en timme...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kevlar laminat

Inlägg av Anders S » tis 26 sep 2017, 07:46

Federico skrev:Jag har fock och stor i kevlar laminat. Dem har både en del år på sig, men focken har knappt använts. Storen däremot.... Nu, formen ser riktigt bra ut och den har inte delaminerat någonstans... ändå 12 år på sig.

Jag fundera på att snåla ett år till med storen och skjuta upp köpet tills nästa höst, men jag vill inte sabba nästa säsong heller!
Om seglet skulle börja delamineras, hur fort går det innan det blir det oanvändbart?
Har ingenting ännu hänt med seglet kan det hålla länge än. Ett fegt (och litet dyrare än "gratis") sätt att få reda på detta är att fråga en segelmakare. Efter 12 år kan det ju vara ide att gö över sömmar ochh förstärkningar där det behövs, och det kan ju vara andra delar av seglet som kan behöva litet handpåläggning. Risken finns ju att en slug segelmakare säger "hopplöst fall - och här är våra attraktiva höstpriser..." men då får du ju i alla fall en uppfattning...
Anders S

Skriv svar