Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Hej
Har varit iväg uppe i Stockholm och blivit med ny segelbåt. Känns kanon. Hemseglingen till Köpenhamn har gått väldigt bra.
Men nu, precis när vi närmade oss vår hemmahamn så hände det grejer..
För skojs skull tog vi omvägen till Malmö för att hälsa på bekanta och få eventuella besök.
Igår när jag skulle segla hem över sundet så blev besvikelsen stor. Motorn startar inte. Misstänkte först startmotorn och gjorde de felsökningar och test som står till buds. Men inget hände.
Fick efter ett tag hjälp av andra i hamnen, och ganska snabbt fastslogs det att startmotorn fungerar, men att motorn helt enkelt inte vill gå runt
Jag provade att dra runt den för hand, åt ena hållet går det fint. Men när jag drar den medsols (om man står framifrån) tar det Stopp.
Drog runt motorn åt det håll som gick (motsols framifrån) mer än ett varv för att sen testa o starta. Och precis på samma ställe som förut sa det kraftigt "DONK". Efter det slutade vi felsöka, och misstänkte att något tyvärr ganska allvarligt har hänt med motorn.
Men idag när man gått o tänkt en smula på det hela känns det ändå som att det kan vara ett "mindre" fel. Motorn gick hur fint och mjukt som helst in i hamn, både i back och fram och låg fart.
Så mina misstankar har börjat hamna på något slags ventil el. Bör sägas att detta inte är min starka sida, utan jag kämpar mig fram med lite grunder, internet, logik och samtal med människor.. En mekanikervän ska komma och kolla nu i veckan, men ju mer kött vi har på benen ju bättre möjligheter att fixa det.
Men vad tror ni? Någon som varit med om något liknande?
Har varit iväg uppe i Stockholm och blivit med ny segelbåt. Känns kanon. Hemseglingen till Köpenhamn har gått väldigt bra.
Men nu, precis när vi närmade oss vår hemmahamn så hände det grejer..
För skojs skull tog vi omvägen till Malmö för att hälsa på bekanta och få eventuella besök.
Igår när jag skulle segla hem över sundet så blev besvikelsen stor. Motorn startar inte. Misstänkte först startmotorn och gjorde de felsökningar och test som står till buds. Men inget hände.
Fick efter ett tag hjälp av andra i hamnen, och ganska snabbt fastslogs det att startmotorn fungerar, men att motorn helt enkelt inte vill gå runt
Jag provade att dra runt den för hand, åt ena hållet går det fint. Men när jag drar den medsols (om man står framifrån) tar det Stopp.
Drog runt motorn åt det håll som gick (motsols framifrån) mer än ett varv för att sen testa o starta. Och precis på samma ställe som förut sa det kraftigt "DONK". Efter det slutade vi felsöka, och misstänkte att något tyvärr ganska allvarligt har hänt med motorn.
Men idag när man gått o tänkt en smula på det hela känns det ändå som att det kan vara ett "mindre" fel. Motorn gick hur fint och mjukt som helst in i hamn, både i back och fram och låg fart.
Så mina misstankar har börjat hamna på något slags ventil el. Bör sägas att detta inte är min starka sida, utan jag kämpar mig fram med lite grunder, internet, logik och samtal med människor.. En mekanikervän ska komma och kolla nu i veckan, men ju mer kött vi har på benen ju bättre möjligheter att fixa det.
Men vad tror ni? Någon som varit med om något liknande?
Re: Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Ett skott i mörkret;
Detta skulle kunna inträffa om något hänt med en ventil. Det finns exempel ur verkligheten när ventiltallriken brustit och lossnat från skaftet, och det är en tänkbar (och vanligen fullt hanterbar) möjlighet. I så fall får man besväret att byta ventil, styrning och säte (inget jättejobb även om det låter hemskt), vilket på din motor kräver att man lyfter av topplocket. Man kan (såvitt jag förstår) ta av ventilkåporna/ventilkåpan och då kan man kanske SE vilken ventil som kan ställa till det. Om det nu är en ventil.
Men att något stoppar kolven och att detta något troligen då finns i förbränningsrummet är en vettig utgångspunkt. Jag hade börjat med att misstänka ventilmekanismen - det räcker med att en ventil inte går tillbaka eller kärvar (ordentligt) för att detta skall inträffa.
Prova att rotera motorn hela vägen baklänges (försiktigt och för hand). Stannar motorn på samma ställe (motsvarande)? Då är det ett starkt tecken på ventilmekanismen. (se dock nedan)
Kan något ha letat sig in till startkransen och blockerar denna i ett bestämt läge ? Kan det vara problem med kamdrivningen? Det finns litet olika möjligheter och går man metodiskt tillväga löser man säkert det här.
TILLÄGG: Det KAN tänkas att det, på något sätt, kommit in kylvatten i en cylinder (sk "hydrolåsning"). Då borde den evakueras vid utblåsningsslaget, men det är tänkbart att detta aldrig inträffar om cylindern fyllts vid stilleståndet. Är ringar och lopp i bästa skick (så låter det ju) kan det dröja länge innan vätskan rinner förbi ringarna. Är det problem med avluftningen av kylvattenledningen kan det tänkas att något i den stilen har inträffat "över natten".
Grattis till nya båten, förresten.
Detta skulle kunna inträffa om något hänt med en ventil. Det finns exempel ur verkligheten när ventiltallriken brustit och lossnat från skaftet, och det är en tänkbar (och vanligen fullt hanterbar) möjlighet. I så fall får man besväret att byta ventil, styrning och säte (inget jättejobb även om det låter hemskt), vilket på din motor kräver att man lyfter av topplocket. Man kan (såvitt jag förstår) ta av ventilkåporna/ventilkåpan och då kan man kanske SE vilken ventil som kan ställa till det. Om det nu är en ventil.
Men att något stoppar kolven och att detta något troligen då finns i förbränningsrummet är en vettig utgångspunkt. Jag hade börjat med att misstänka ventilmekanismen - det räcker med att en ventil inte går tillbaka eller kärvar (ordentligt) för att detta skall inträffa.
Prova att rotera motorn hela vägen baklänges (försiktigt och för hand). Stannar motorn på samma ställe (motsvarande)? Då är det ett starkt tecken på ventilmekanismen. (se dock nedan)
Kan något ha letat sig in till startkransen och blockerar denna i ett bestämt läge ? Kan det vara problem med kamdrivningen? Det finns litet olika möjligheter och går man metodiskt tillväga löser man säkert det här.
TILLÄGG: Det KAN tänkas att det, på något sätt, kommit in kylvatten i en cylinder (sk "hydrolåsning"). Då borde den evakueras vid utblåsningsslaget, men det är tänkbart att detta aldrig inträffar om cylindern fyllts vid stilleståndet. Är ringar och lopp i bästa skick (så låter det ju) kan det dröja länge innan vätskan rinner förbi ringarna. Är det problem med avluftningen av kylvattenledningen kan det tänkas att något i den stilen har inträffat "över natten".
Grattis till nya båten, förresten.
Anders S
Re: Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Jag skulle satsa på att det är en vacuumventil som inte fungerar. Då det är en MD 31 så är väl segelbåten hyfsat stor och motorn ligger en bra bit under vattnet. En vacuumventil som inte fungerar kan få vatten att rinna in i cylindern över natten via avgasslangen. Om det är detta bör det åtgärdas omgående annars blir det rost i cylindern. Enklast är att ta ut spridarna.
Hälsningar Ove
Hälsningar Ove
Re: Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Är också inne på att det är vatten i cylinder. Jag är ingen expert på MD 31 men finns något dekompressionshantag att öppna så märks det ju om stoppet är beroende av vatten. Stäng kylvattenkranen när du snurrar motorn så elimineras risken att få in mer vatten den vägen. Lossa spridare brukar gå skapligt enkelt också om man jobbar liugnt och metodiskt.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Eftersom felbeskrivningen var ett klonk så verkar det ju mer vara ett ventil problem. Kan ju vara så att en ventil ramlat ner i cylindern. Men självklart skall det kollas om vatten kommit in i motorn.
Re: Volvo MD31 problem.. (går plötsligt ej runt)
Hej
Det skulle vara intressant att veta vad felet var.
Hälsningar Ove
Det skulle vara intressant att veta vad felet var.
Hälsningar Ove