Problem med Mastervolt solcellsregulator

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Selast » mån 07 aug 2017, 10:25

Har kommit till slutsatsen att min regulator, Mastervolt SCM 20, är defekt. Indikationen på detta är att displayen är låst på felmeddelandet "Battery wires or battery fuse damaged, battery has high resistance". Efter att ha mätt moståndet i både plus och minus kabeln från regulatorn till batteriet kan jag konstatera att motsåndet inte alls är för högt, låg på ca 4 ohm. Misstänkte då att batteriet själv var dåligt då det bara låg på ca 11,7V med solcellen urkopplad. Därför laddade jag batteriet med en extern laddare i några timmar och batteriet såg ut att ta laddning OK. Amperen gick ned från drygt 4A till strax över 1A vilket skulle kunna indikera att batteriet tog laddning. När jag tog bort laddaren och mätte batteriet låg det på 12,7V men medan multimetern satt på batteripolerna kunde jag se hur volten sakta bläddrade nedåt 0,01V i taget för att stanna av vid 12,3V cirka. Jag har aldrig sett ett batteri bete sig på sånt sätt så jag lät batteriet vila 10 min för att eventuella kemiska processer från laddingen skulle få en chans att lugna ned sig. Efter 10 min så mätte jag 12,0V och då slöt jag mig till att batteriet var slut och köpte ett nytt. Väl inkopplat i båten indikerade SCM20 regulatorn fortfarande för högt motstånd och trots flera "norska" omstarter (gjorde regulatorn strömlös) av regulatorn så vägrade den sluta visa felmeddelandet. Den svarar dessutom inte heller på knapptryckning så den verkar rökt.

Min fråga är därför, varför ska jag lägga 1.000:- på en ny SCM 20 regulator istället för att köpa denna: https://www.seasea.se/el/batteri-solcel ... a-novostar för 300:-? Mitt setup i båten är extremt enkelt.
Båt: Comfort 26 med 8hk utombordare (dvs. ingen startström behövs)
Batteri: 1st 72Ah marinbatteri, nyköpt i helgen
Förbrukare: 1 GPS logg, några rufflampor, 1 länspump kopplad direkt på batteriet samt lanternor.
Solcell: Solarmare SLP050-12 50W
Så som ni ser är mitt elsystem litet och enkelt och att ha tillgång till el är egentligen inte "mission critical" för att jag ska kunna segla eller gå för motor men då solpanelen redan finns på båten och jag inte har tillgång till landström där båten ligger skulle jag gärna se att solcellen kunde stå för laddningen av batterierna när jag inte seglar.

Tack på förhand!
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Anders S » mån 07 aug 2017, 12:09

Om vi nu gissar att din regulator (nuvarande) är trasig kan det ju tänkas att det faktiskt är detta som också "kokt" ditt batteri. På ena sättet genom att (kanske) överladda, men kanske troligare genom att inte ladda als.

Ditt gamla batteri bär sig (typiskt) åt som ett illa sulfaterat batteri, som visar svaga livstecken efter laddning, men lägger ner snabbt därefter. Därför, det nya var nog motiverat.

Min gissning (inte helt oinformerad) är att det kan fungera bra med en litet enklare regulator. Det viktiga är (i ditt fall) att inte överladda eftersom ditt lilla elsystem troligen inte drar så mycket (bara du släcker då du lämnar)...
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Selast » mån 07 aug 2017, 12:16

Tack för ditt snabba svar Anders! Att se till att batteriet inte överladdas, det klarar väl även en enkel regulator eller hur? Som jag förstått det hela så är väl egentligen det som en dyr regulator tillför effektivare laddning av större batteribankar och inte så mycket överladdningsskydd eller hur?
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Anders S » mån 07 aug 2017, 12:45

Selast skrev:Tack för ditt snabba svar Anders! Att se till att batteriet inte överladdas, det klarar väl även en enkel regulator eller hur? Som jag förstått det hela så är väl egentligen det som en dyr regulator tillför effektivare laddning av större batteribankar och inte så mycket överladdningsskydd eller hur?

Som vanligt handlar det om marginalnytta. En "dyr" regulator kan säkerligen maxa utbytet av panelen litet bättre, eller kan ge ladda batteriet en liten aning bättre, men i din applikation ställs inte så stora krav. Jag hade tänkt så här: Det jag sparar på att ekonomisera med regulatorn kan jag använda för att köpa ett nytt (extra) batteri i stället, och det ger MYCKET mer utbyte (ström) än en aldrig så vass regulator.
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Selast » mån 07 aug 2017, 12:49

Tack Anders, då är jag helt med på vad du säger! Ett ytterligare batteri ligger på "to-do" listan, liksom en ny stor, liksom ommålning, liksom......
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Problem med Mastervolt solcellsregulator

Inlägg av Spider » fre 11 aug 2017, 16:14

I vår Comfort 26 har vi precis som du en 50w panel och en mycket enkel regulator beställd från Kina för småpengar. Däremot har vi dubbla batterier och en kompressorkyl av äldre datum så vi förbrukar ju betydligt mer ström än du men vi har aldrig hittills blivit strömlösa.

Skriv svar