Relingslist Comfort 26

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Relingslist Comfort 26

Inlägg av Selast » mån 31 jul 2017, 14:35

Nybliven C26 ägare som skriver sitt första inlägg så "be gentle" OK? :D Jag har lagt märke till att den breda relingslisten på min båt har en tendens att lossna när jag seglat och båten lutat en del. När jag trär tillbaka den med handen känns det som om den fastnar igen men efter nästa seglats hänger den igen. Hur får man den att sitta fast ordentligt igen? Jag tänkte försöka slå lite försiktigt på den med en gummiklubba för att eventuellt få den att "klicka i" mer men har inte vågat gå på med klubban ännu. Vad säger expertisen? Tack på förhand!
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Relingslist Comfort 26

Inlägg av Anders S » mån 31 jul 2017, 18:24

Selast skrev:Nybliven C26 ägare som skriver sitt första inlägg så "be gentle" OK? :D Jag har lagt märke till att den breda relingslisten på min båt har en tendens att lossna när jag seglat och båten lutat en del. När jag trär tillbaka den med handen känns det som om den fastnar igen men efter nästa seglats hänger den igen. Hur får man den att sitta fast ordentligt igen? Jag tänkte försöka slå lite försiktigt på den med en gummiklubba för att eventuellt få den att "klicka i" mer men har inte vågat gå på med klubban ännu. Vad säger expertisen? Tack på förhand!
Välkommen till forumet.

Jag är expert på lossnad relingslist (den är i gummi-plast, eller hur?) och efter man har bankat, knackat, föst, klämt, gnuggat och besvurit den i största allmänhet, så använde jag litet lim (något Sikaflextjofräs, tror jag).

Sedan satt den.

Har du tur hoppar den rätt (det beror på spänsten i gummilisten och formen på flänsen), annars, limma !
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Relingslist Comfort 26

Inlägg av Selast » mån 31 jul 2017, 18:30

Tack Anders! Ja exakt sån list är det. Då ska jag testa med gummiklubban och se om jag får den att sitta. Annars tar jag nått lämpligt lim. Tack för svar!
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Skriv svar