Högtryckstvätt och sjövatten...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
first32S5
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 08:50
Ort: Stockholm

Högtryckstvätt och sjövatten...

Inlägg av first32S5 » lör 29 jul 2017, 12:31

Har en ny Kärscher K5 högtryckstvätt som jag enligt Bauhaus kan använda med sjövatten då den skall suga i sig utan problem.
Det fungerar naturligtvis inte alls. :o
Dunk med vatten och självfall - fungerar en liten stund, riktigt dåligt, för att sedan lägga av helt.

Det är oftast så att man inte har tillgång till trycksatt vatten vid en brygga etc, Kärscher kör med falsk marknadsföring då de skyltar med "tvätta din båt" etc utan att tala om att det överhuvudtaget inte fungerar utan en dränkbar pump, kompressor eller liknande.

Vad har ni för erfarenhet av tillsatser för att få sjövattnet att fungera tillsammans med högtryckstvätten?

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt och sjövatten...

Inlägg av s20 » lör 29 jul 2017, 15:48

Den är ju självsugande, men suget är dåligt, kan du placera tvätten precis intill vattnet så sughöjden blir högst ett par decimeter bör det fungera. Dunken med självfall borde ju fungera, så brukar vi lösa det där jag har vinterplats, dock en stor behållare på kärra, troligen närmare 75-80 liter.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Högtryckstvätt och sjövatten...

Inlägg av Seawolf » sön 30 jul 2017, 04:12

first32S5 skrev:Har en ny Kärscher K5 högtryckstvätt som jag enligt Bauhaus kan använda med sjövatten då den skall suga i sig utan problem.
Det fungerar naturligtvis inte alls. :o
Dunk med vatten och självfall - fungerar en liten stund, riktigt dåligt, för att sedan lägga av helt.

Det är oftast så att man inte har tillgång till trycksatt vatten vid en brygga etc, Kärscher kör med falsk marknadsföring då de skyltar med "tvätta din båt" etc utan att tala om att det överhuvudtaget inte fungerar utan en dränkbar pump, kompressor eller liknande.

Vad har ni för erfarenhet av tillsatser för att få sjövattnet att fungera tillsammans med högtryckstvätten?
Jodå, det fungerar om man placerar K5-an så dess vatteninlopp är högst 1/2 meter ovanför vattenytan, helst mindre. Jag hade min på badplattformen och då fungerade det. Man bör dock se till att det finns ett filter typ sil så inte saker åker med in till pumpmekanismen. Kolla att inloppsförskruvningen har en sån inbyggd, och att den inte är delvis igensatt av skräp. Om så, så kan den gå bra med vattentryck, men krångla då den själv skall suga.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar