MD11D tappar vatten i filtret.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Magnus_Ell
Trogen medlem

MD11D tappar vatten i filtret.

Inlägg av Magnus_Ell » tor 27 jul 2017, 22:45

Hej.
Jag har ett märkligt fenomen med min MD11D sötvattenkyld i en Maxi100.
Jag har ett grovfilter med glaslock på sjövattensidan så att man kan se att det är vatten framme.
Av någon outgrundlig anledning "försvinner" vattnet ur grovfiltret vid startförsök (ibland). Alltså inte droppar bort utan tömmer filterkoppen totalt! Då detta sker är motorn "trög" att dra runt och starta, man riktigt hör vatten forsa genom systemet.

Det som förbryllar mig mest är att det blir helt tomt i koppen trots att sjövattnet kommer in i koppen underifrån och sugs vidare ut ur sidan ca 70mm högre upp.

Teorier någon?
//Magnus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: MD11D tappar vatten i filtret.

Inlägg av Anders S » fre 28 jul 2017, 07:19

Välkommen till forumet.

Ett skott i det beryktade mörkret (i ditt motorrum), men har du kollat sugledningen så den är intakt. En "peppig" impellerpump kan suga rätt ordentligt, och om slangen/ledningen inte är stabil kan den plattas till. Då uppstår ungefär de effekter du beskriver. I besvärliga fall kan slangen ha delaminerat, och det uppstår en "sugbula" på insidan som bromsar.
Anders S

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » fre 28 jul 2017, 07:38

Jag har också varit inne på att det har med slangen / Slangarna att göra och har satt ny in i Filtret. Jag ville få det till att det var / är slangen från bordgenomföringen till inloppet (undersida) filterkoppen eftersom koppen tömdes helt men icke. Var ute igår och kikade när jag kollade var det vatten kvar (fullt) ett par startförsök och det var tomt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 jul 2017, 08:52

Då hade jag tittat på impellerpumpen. Impellern kan vara sliten, då löser en ny problemet, men själva pumphuset kan vara slitet (troligen kammen i pumpen). Locket kan vara slitet (för mycket spel i impellersidan) och då suger pumpen dåligt - men det ser man som regel för det krävs ett rätt stort slitage. (Då vänder man på locket som krigsreparation). Impellrar har toleranser, och om en minusvariant på pumphus möter en minusvariant på impeller kan det bli dålig verkningsgrad.

Med de här filterburkarna (har en själv) har man en ytterligare möjlighet: Att ta av locket och hälla i litet vatten. Då fungerar det som i en gammal trött gårdspump, den pumpar kanske inte om den inte är våt. Det behövs givetvis bara litet vatten för att "prima" pumpen, men det är fullt möjligt att väta den med en liten skvätt. Om pumpen inte "vill" om den inte får en liten skvätt kan det tyda på att pumpen är sliten, men det kan (se ovan) i så fall vara på flera sätt.
Anders S

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » fre 28 jul 2017, 10:23

Det får bli ett "wearkit" med nytt lock, ny kam + diverse packningar och en ny inpeller. Impellern är inte gammal (ny i våras) men har gått torr ett par ggr nu så lika bra att skifta.
Jag börjar där så får vi se...
Tack för hjälpen så länge

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » sön 30 jul 2017, 19:52

Jag var ute vid båten idag och startade motorn några ggr och den gick klockrent men så efter ett antal bra starter så helt plötsligt ville den inte gå igång och kylvattet i filtret försvann.
Filterkoppen var HELT tom dvs vattnet hade försvunnit även under utloppets nivå. Jag blir allt mer övertygad om att något pressat vattnet mot flödesriktningen ut ur filterkoppen "baklänges" det är det enda som skulle kunna förklara att koppen blivit helt tömd samt att inget vatten visar sig i oljan eller någon annanstans.

Skulle det kunna bildas så högt tryck i blocket att det pressas gas (avgas) genom packboxen runt drivaxeln till sjövattenpumpen in i pumphuset och vidare ut i slangen filtret vilket skulle pressa undan vattnet?

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » sön 30 jul 2017, 19:56

Se bifogad skiss

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 31 jul 2017, 06:25

Magnus_Ell skrev:Jag var ute vid båten idag och startade motorn några ggr och den gick klockrent men så efter ett antal bra starter så helt plötsligt ville den inte gå igång och kylvattet i filtret försvann.
Filterkoppen var HELT tom dvs vattnet hade försvunnit även under utloppets nivå. Jag blir allt mer övertygad om att något pressat vattnet mot flödesriktningen ut ur filterkoppen "baklänges" det är det enda som skulle kunna förklara att koppen blivit helt tömd samt att inget vatten visar sig i oljan eller någon annanstans.

Skulle det kunna bildas så högt tryck i blocket att det pressas gas (avgas) genom packboxen runt drivaxeln till sjövattenpumpen in i pumphuset och vidare ut i slangen filtret vilket skulle pressa undan vattnet?
Det är mycket långsökt, men eftersom du a) blir av med vattnet "baklänges" (så verkar det OCH b) du menar att motorn går runt trögt (har du meddelat) finns det ett ställe detta kan inträffa på: Din vattenpump suger (normalt) från havet och trycker sedan vattnet genom motorn (värmeväxlaren) och ut genom avgasröret.

Om ditt avgasrör är tilltäppt (hur det nu skulle kunna vara det) kan avgastrycket från motorn gå bakvägen, genom utkastaren, via värmeväxlaren och sedan baklänges genom pumpen (den är sin egen backventil, kan man säga). En sådan effekt kan förklara både att motorn går trögt och att vattnet försvinner ur filtret.

Att kolla: Kommer det vatten ur avgasröret? Har du någon ventil i avgasröret, som kan vara stängd (eller trasig)? (Det finns på en del båtar, där man vill ha en möjlighet att stänga för motorn då man seglar i storm). Kan någon avgasslangslang ha den beramade "delamineringsbulan", så den blåser upp sig (av avgastrycket, efter en stund) och blir tät? Du anar att det kommer att krävas litet kreativ fantasi för att hitta detta fel.

PS: Jag hittade, bara som anekdot, en envis liten läcka (rodret? propelleraxeln?...) efter envist letande, när jag hade kojbottnarna ute och körde motorn för att kolla den nyinsatta propellertätningen (det var ändå dags, men det var inte där det läckte). Då visade det sig att avgasslangen hade ett litet minihål, där det droppade vatten,
Anders S

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » fre 04 aug 2017, 07:23

Hej igen.
Här kommer en uppdatering och en följdfråga.
Jag plockade ner vattenpumpen och mycket riktigt, axeltätningarna tom skall hindra vattnet från att tränga in i motorn var helt slut. Bytte dem, Impellern, lock och kam. Pumpar vatten som aldrig förr och inga bekymmer med luft i systemet. Jag antar att pumpen helt enkelt fann det stundtals lättare att skyffla vattnet in i motorn istället för den "lååååånga" vägen ut genom avgasröret.

So far so good.
Nu till följdfrågan. Oljan var ju givetvis ordentligt vattenskadad då jag troligtvis pressat in ca 0,5 - 1 liter havsvatten i den. Jag har bytt olja 3ggr och nu är det omgång 4 som ligger i motorn men den är fortfarande gulaktigt mjölkig. Den första oljan jag sög ut var riktigt vit och nästan lättflytande, nu efter några byten är det som kommer ut tjockare och gulare men fortfarande inte transparent utan mjölkig.
Jag är inne på att köra motorn på denna oljan som är i nu (omgång 4) fram till upptaget i höst för att den skall få lite timmar i motorn och spola runt ordentligt, sedan byta igen.

Vad tror du / ni? Är det illa för motorn att köra på den olja som nu är i motorn?
//Magnus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 aug 2017, 12:00

Magnus_Ell skrev:Hej igen.
Här kommer en uppdatering och en följdfråga.
Jag plockade ner vattenpumpen och mycket riktigt, axeltätningarna tom skall hindra vattnet från att tränga in i motorn var helt slut. Bytte dem, Impellern, lock och kam. Pumpar vatten som aldrig förr och inga bekymmer med luft i systemet. Jag antar att pumpen helt enkelt fann det stundtals lättare att skyffla vattnet in i motorn istället för den "lååååånga" vägen ut genom avgasröret.

So far so good.
Nu till följdfrågan. Oljan var ju givetvis ordentligt vattenskadad då jag troligtvis pressat in ca 0,5 - 1 liter havsvatten i den. Jag har bytt olja 3ggr och nu är det omgång 4 som ligger i motorn men den är fortfarande gulaktigt mjölkig. Den första oljan jag sög ut var riktigt vit och nästan lättflytande, nu efter några byten är det som kommer ut tjockare och gulare men fortfarande inte transparent utan mjölkig.
Jag är inne på att köra motorn på denna oljan som är i nu (omgång 4) fram till upptaget i höst för att den skall få lite timmar i motorn och spola runt ordentligt, sedan byta igen.

Vad tror du / ni? Är det illa för motorn att köra på den olja som nu är i motorn?
//Magnus
Ja, det är illa.

Du får byta tills du får olja som ser ut som olja, kan man säga. Troligen har du svårt att tömma ut all oljan, och vatten står kvar i "sista slatten". Oljan har additiv i sig som tar upp vatten, men bara till en viss gräns. Du behöver inte köpa någon dyr olja, "biltema ekonomiolja" duger bra till detta. Men byt tills allt vatten är borta.
Anders S

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » fre 04 aug 2017, 12:05

Tur att man inte har annat att sköta än en båt... ...eller något.

En vis man lär ha sagt en gång att "att segla är världens dyraste sätt att färdas gratis". Jösses vad han visste vad han pratade om.
Ingen idé att lipa, bara att jobba vidare och byta, och byta...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 04 aug 2017, 16:56

Lossa oljefiltret och töm det varje gång du byter olja.

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » fre 04 aug 2017, 23:54

Ok.
Här kommer en uppdatering.
Totalt 9 oljebyten, 25 liter olja två oljefilter och två låååååånga kvällar senare så är oljan som den skall igen.
Äntligen!

Tack för hjälpen alla!

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 05 aug 2017, 07:05

Bra jobbat,

Nu bör Du ut och köra hårt så att oljan blir riktigt varm. Ta sen en titt runt ventiler och i oljan.

Magnus_Ell
Trogen medlem

Inlägg av Magnus_Ell » ons 09 aug 2017, 16:34

Det blev fanimej tre oljebyten och ett filter ytterligare efter att ha pressat motorn några timmar.
Nu jävlar ser oljan ut som olja igen!

Skriv svar