material på packning till diesel högtryck

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem

material på packning till diesel högtryck

Inlägg av lvedin » tis 25 jul 2017, 11:04

Hej !

Volvo Penta MD7A. Vid högtryckspumpen finns en metallplatta ca 30x40mm fäst med två skruvar, vilket bara är en servicelucka. Hösten 2016 bytte jag den felmonterade läckande packningen till biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017981/ .

I år bildas en dieselfilm i motorrum och bl a kring högtryckspumpen, inget droppläckage går att se någonstans. Jag misstänker att det kan vara något fibermaterial i packningen som har mikroskopiskt läckage, eller så har inte packningen tillräckligt stabil elastisitet att bibehålla och födela åtdragningstrycket.

FRÅGA:
Skall det vara gummi i dessa packningar t ex 2mm Neoprengummi som finns på Mekonomen ?https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... i-pa9818sv

Packningen kan skäras till en rektangel som täcker hela hålet under plattan.

p.s.
Jag törs inte dra skuvarna mer eftersom de är runda, men de bör varit tillräckligt åtdragna. Får skaffa nya skuvar om jag skall byta.

Tack Lennart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: material på packning till diesel högtryck

Inlägg av Anders S » ons 26 jul 2017, 07:14

Till den applikationen du använt fiberpackning till BORDE det fungera väl. Att du inte ser någon läcka tyder på att det är läckage i högtrycksdelen, och då känns det otippat att en servicelucka kan hålla emot.Jag hade letat efter läckor i spridarkopplingen, längs rören, och i skruvarna till högtryckspumpen. Det kan naturligtvis vara frågan om ett internt läckage i pumpen, men att det i så fall smiter ut "osynligt" genom luckan känns inte så troligt. Läcker det i högtrycksdelen handlar det dels om små mängder, dels om läckage som man bara kan se när motorn går. Kanske kan man torka alldeles torrt och sedan undersöka noga längs alla högtrycksdelar?
Anders S

lvedin
Guldmedlem

Re: material på packning till diesel högtryck

Inlägg av lvedin » ons 26 jul 2017, 10:43

Jag får torka upp och kolla om det går att spåra vid nästa tillfälle. Är det seviceluckan, då byter jag skruvar så att jag kan kontrollera åtdragningsmomentet först.

Intressant är att originalpackningen såg ut att varit felmonterad i fabrik, tillräckligt snett för att glida ut efter 40år. Annars hade det aldrig uppstått problem.

Tack Anders !

mvh Lennart

Skriv svar