Dirk

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Dirk

Inlägg av Berra2 » sön 23 jul 2017, 19:17

Vår dirk består av en vire som skaver mot backstagen vilket ger oljud. Den avslutas med en tjock tamp. Skulle vilja byta till något tystare.
Hur gör man? Om jag tar en tunn polyesterlina så kommer den ju göra ont i händerna när jag ska dra åt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Dirk

Inlägg av Fredrik » sön 23 jul 2017, 21:20

Du kan ta en tunn dyneema eller oskalad 3mm dyneema som du skarvar ihop med en tamp av önskad dimension som är bra att hålla i (ersätt wire med dyneema).

Annars kan du ju se till att inte dirken och backstagen har kontakt (spänn skotet eller släpp på ett backstag).

Eller så kan du skaffa en rodkick, så behöver du ingen dirk.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Dirk

Inlägg av thomask » mån 24 jul 2017, 07:50

Jag har gjort som Fredrik skrev (sist) på mina två sista båtar, och det är nog det bästa som hänt båtarna.
Dels för att slippa dirkhelvetet, och att hålla bommen nere. (och upp i hamn)
Kostade inte så värst mycket på julrean.
[img]
Rodkick.jpg
Rodkick.jpg (36.08 KiB) Visad 5814 gånger
[/img]

/ Thomas

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Dirk

Inlägg av Berra2 » tis 01 aug 2017, 20:14

jag skulle gärna köpa en rodkick. om det inte var så dyrt.
men tack för tipset om 3 mm dynema och att knopa ihop den med tjockare tamp i haländen.
hade tänkt liknande tankar men det känns bra att få stöd för dem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dirk (Splitstips!)

Inlägg av Anders S » ons 02 aug 2017, 08:04

Berra2 skrev:jag skulle gärna köpa en rodkick. om det inte var så dyrt.
men tack för tipset om 3 mm dynema och att knopa ihop den med tjockare tamp i haländen.
hade tänkt liknande tankar men det känns bra att få stöd för dem.

När det gäller dyneemalina och "lagom tjocklek" finns det nya möjligheter och knopar och klumpiga skarvar är inte nödvändiga. För att få en tunn lina i själva dirken (3 mm duger bra) och en lagom "tjock" ända att dra i splitsar man helt enkelt (det är riktigt enkelt!) ett hölje på den del som är i sittbrunnen.

Principen framgår av videos på den här sidan http://www.premiumropes.com/splicing-ro ... ion-videos. Titta på nr 9.1 för att skala av en färdig lina, på 9.4 för att skarva en vanlig lina till enkelflätad dyneema,

Det finns dessutom tips för det mesta med moderna linor (och gammaldags).
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dirk

Inlägg av eriksbo1 » tor 03 aug 2017, 01:52

Skaffade för denna säsong en Barton boomstrut (=fattigmans rodkick) till min 31-fotare. Den var förhållandevis enkel (men inte urenkel) att montera. Dirken gjorde den överflödig. I hamn brukar jag dock fästa storskotet vid bomnocken, eftersom bommen blir lite svajig om den enbart fixeras av boomstruten och storskotet. Ofta vill man ju söka stöd av bommen när man går in och ut ur sittbrunnen. Då är svajighet illa.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Dirk

Inlägg av jofred » tis 16 jan 2018, 14:58


Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dirk

Inlägg av Peter_K » ons 17 jan 2018, 18:47

Angående lina till dirken så har jag en 4 mm.
Jag är osäker på hur du använder din dirk om du får ont i händerna av en tunn lina; det är inga laster på den och du håller inte i den när du seglar? Däremot blir det brum-ljud när det blåser kraftigt, jag löser det genom att fästa fallet i akterkant på bommen och lätta på dirken, som bonus slipper jag smällande fall också.
Alla borde ha skägg

Skriv svar