lägga ny durk invändigt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
cub
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

lägga ny durk invändigt

Inlägg av cub » tis 11 jul 2017, 09:01

Hej
Funderar på att lägga ny durk inne i båten av durkplywood med nåt, behöver dock ta upp några luckor i denna och undrar hur detta görs på bästa sätt. Sågning med sticksåg finns risk för "taggiga" kanter. Fräsning kanske är ett alternativ, hur funkar detta och kan man använda den urfrästa biten till lucka eller behöver det tillverkas en sådan också.

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: lägga ny durk invändigt

Inlägg av Arkstedt » tis 11 jul 2017, 13:09

Frågan du får ställa dig är hur stor skarv du kan tänka dig mellan durken och själva luckan. Ett vanligt sticksågsblad är ca 1mm brett vilket lämnar en ganska tight glipa. Ännu snyggare kan du få det med en figursåg för hörnor och en japansåg för de raka linjerna. Om du vill använda sticksåg så är ett bra tips att hålla sågen uppochner så att bladet går upp genom den synliga sidan och se till att ha ett vasst blad. Detta minimerar flisor synliga ovanifrån.

Samtligt ovan ställer höga krav på noggrannhet vid sågning eftersom alla ojämnheter kommer synas - ju mer efterarbete du behöver göra med slipning och liknande ökar ju på bredden på skarven mellan golvplyfan och luckan.

Fräsning skulle jag säga går bort direkt om du vill använda samma bit då vanliga frässtål är flera millimeter breda och du kommer då få en mycket tydlig glipa runtom som gör att luckan inte ligger på plats.

Vill du prompt använda trä så vore det enklast att använda valfri metod för att såga ut hålet, fina till kanterna och därefter efter bästa förmåga mönsterpassa nåt-spåren med en ny bit plywood som du gör luckan av där spåren stämmer överens med durken.

Alterantiv två är naturligtvis att använda flexiteak/easyteak som du kan skära med kniv så slipper du såga över huvudtaget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11258
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: lägga ny durk invändigt

Inlägg av Anders S » tis 11 jul 2017, 20:05

cub skrev:Hej
Funderar på att lägga ny durk inne i båten av durkplywood med nåt, behöver dock ta upp några luckor i denna och undrar hur detta görs på bästa sätt. Sågning med sticksåg finns risk för "taggiga" kanter. Fräsning kanske är ett alternativ, hur funkar detta och kan man använda den urfrästa biten till lucka eller behöver det tillverkas en sådan också.
Bra såg, bra blad och litet träning i en bit billig plywood, så skall det säkert bli bra. Ett sätt att få raka snitt är att använda ett stöd vid de snitten, sticksågens styrka är ju kurvsågning... Stödet kan vara en ribba med en tving i var ände. Att såga luckan perfekt likformig är "mästarprovet", dvs så att den passar lika bra hur den än läggs. Nöjer man sig med att den passar åt ett håll i hålet är det inte lika kritiskt med de runda hörnen. Det finns en teknik som går ut på att starta snittet på en "raka", och det kan fungera om man sågar från undersidan.
Anders S

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: lägga ny durk invändigt

Inlägg av BoJ » ons 12 jul 2017, 08:11

Man kan ju också kanta luckan och urtaget med en tunn list då skulle man ju kunna använda en fräs.

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: lägga ny durk invändigt

Inlägg av kpthaddock_89 » ons 12 jul 2017, 20:43

Finns ett helt otroligt bra blad till sticksågar som har omvänd tandning. Med andra ord kan man såga på ovansidan och få flagorna på undersidan.

Ett knep jag använder är att limma på tjock kartong, inte wellpapp utan styvt tjockt papper typ mjölkpapp, med ett vattenlösliga papperslim. Kartongen är perfekt att rita upp mallen på och skyddar skivan från repor från såg och andra verktyg och skulle man rita fel eller slinta lite med sågen räddar kartongen mer än vad man kan tro plus att det minimerar flisningen om man är någorlunda försiktig

Men viktigast är ett vasst blad och såga långsamt, trycker man på för fort slingrar sig sågen lätt och snittet blir med en vinkel, inte lodrätt genom skivan utan kanske 85° vilket kan bli problematiskt

http://m.bosch-professional.com/accesso ... 2608633779

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 367
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: lägga ny durk invändigt

Inlägg av thomask » tor 13 jul 2017, 08:44

Jag fräser in mina öppningar, med cnc-fräs. Brukar använda 1mm fräs till sånt.
Blir som nytt.
[img][/
DSC_0124.JPG
img]

Skriv svar