Dieselproblem

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Dieselproblem

Inlägg av BjörnS » lör 08 jul 2017, 16:14

Fram till sjösättningen var det klar diesel i vattenavskiljaren. Tanken, ca 40l, var under vintern fylld med minst 35l för att minimera kondensvatten. Dieseln bestod till >80% av Ecopar och resten mackdiesel. Ingen dieselbakteriedödare.

Efter sjösättning och ca 10 minuters körning verkade allt vara OK men två veckor senare startades motorn och självdog efter ca 5 minuter. Omstarter misslyckades, fullständigt livlöst. Motorn i sig har ca 200 timmar total drifttid, inget mekaniskt hördes då den stoppade så mekaniska fel kunde snabbt uteslutas. Återstår bränsletillförsel.

En titt på vateenavskiljaren visade en gråaktig färg, ungefär som när man slår lite mjölk i vatten. Ogenomskinligt. Kontroll av CAV-filtret gav lite brunt men inte igensatt. Finfiltret gick inte att se hur det såg ut.

Tömning av tanken, urtagning, rengöring, tryckluft i alla slangar och återmontering. Nya filter och I med ny (Ecopar-)diesel, blåsning i avluftningen tills diesel kom fram till CAV.filtret och sedan några startförsök varefter motorn går som en klocka igen.

Men, varför uppstod problemet?
Ecopar påstås vara bakterieresistent. Annan diesel lär inte vara det men när jag drabbades av sådan sist( för 10 år sedan) så blev filtren helt igensatta av en brun, geleartad, substans.
Vattenblandad diesel blir inte mjölkaktig i färgen. Möjligen om man tillsätter någon form av dispersionsmedel, diskmedel e d. Men det har inte gjorts.
Jag hittar ingen förklaring och det känns inte bra. Problemet kan kanske återkomma när som helst. Enligt Murphy så kommer det att inträffa när det är som mest olägligt, t.ex vid hamnmanövrer.

Någon som har någon idé om varför det inträffade?
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11265
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dieselproblem

Inlägg av Anders S » sön 09 jul 2017, 16:18

Det är oklart vad som hänt, men har du fått vatten i bränslet kan det yttra sig såhär. Nu att så dags att kolla vad sluringen du hade i filtren (och motorn) bestått av, men vatten är en gissning. Hur Ecopar blandar med vatten och vilka hygroskopiska egenskaper den har vet jag inte. Ett sätt att få vatten i bränslet (kondens är mycket övervärderat som felkälla) är läckage runt tankpåfyllningen eller vatteninträngning via tankventilationen. Att det rinner in vatten är nästan enda möjligheten, kondens kan bara ge ungefär samma vattenhalt som är tillåten i bränslet i normalfallet - vilket inte är så bekant.
Anders S

Skriv svar