Startproblem Yanmar YSE 8HK

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Linjetteraren
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 jul 2017, 08:08

Startproblem Yanmar YSE 8HK

Inlägg av Linjetteraren » sön 02 jul 2017, 09:44

Hej,

Hoppas på att kunna få lite hjälp här.

I februari köpte jag en Linjett 30 som har en Yanmar Yse 8 hk diesel från -76. Den har hittills fungerat väldigt bra men nu är något rejält fel.
Senaste turen överhettade motorn (på grund av att jag kom åt nyckeln under gång vilket stänger av kylvattenpumpen) och detta ledde i sin tur till ett läckage av kylvätska som i sin tur ledde till att jag utan att märka det körde motorn utan kylvatten i ett par timmar.
När jag väl upptäckte problemet fyllde jag på med kylvätska och motorn startade helt problemfritt efter detta. Jag kunde köra båten de 3 timmar det tog att ta mig till min hemmahamn. Detta var midsommarhelgen. Alltså cirka 1 vecka sedan.

Nu är den dock helt död.

Jag försökte starta den och "pipet" som indikerar att den drar ström utan att vara igång var det enda som hördes. Efter 3:e startförsöket så hörs nu inte ens det. När jag vrider om nyckeln så händer absolut ingenting. Inget ljud från motor eller något annat.

Är det någon som kan ha någon aning om vad detta kan bero på? Något som varit med om det hela själv?
Är elfel den troliga orsaken eller något annat?

Jag har bra laddning i batterierna så där är det inga problem.

Jag kommer att försöka dra igång den med vevstart nu på tisdag och se om den reagerar på detta.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Startproblem Yanmar YSE 8HK

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 10:41

Pipet som du kallar att det "indikerar att den drar ström", är varningssignalen för inget oljetryck. Oljetryck finns givetvis inte när motorn inte är igång. Om inte startmotorn går när du vrider på nyckeln, eller om du inte ens hör ett litet klick från startmotorn, så har du ett elfel. Ett kabelbrott i startkretsen eller ett trasigt tändningslås är det jag först skulle leta efter.

Linjetteraren
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 jul 2017, 08:08

Re: Startproblem Yanmar YSE 8HK

Inlägg av Linjetteraren » sön 02 jul 2017, 10:46

sangris skrev:Pipet som du kallar att det "indikerar att den drar ström", är varningssignalen för inget oljetryck. Oljetryck finns givetvis inte när motorn inte är igång. Om inte startmotorn går när du vrider på nyckeln, eller om du inte ens hör ett litet klick från startmotorn, så har du ett elfel. Ett kabelbrott i startkretsen eller ett trasigt tändningslås är det jag först skulle leta efter.
Här märks det att jag är en fullständig novis på detta motorer.

Stort tack för tips!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Startproblem Yanmar YSE 8HK

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 10:55

Man lär sig av erfarenheterna.... :-)
Jag seglade runt med en sådan motor i min båt i säkert minst 15 år, så jag lärde känna den ganska bra. Men det ska också sägas att för det mesta så tuffade den på som den skulle.... Är du intresserad så har jag för mig att jag har liggande de gamla handböckerna och även en verkstadshandbok på denna motor. Hör av dig i ett PM i så fall.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Startproblem Yanmar YSE 8HK

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 04 jul 2017, 20:40

Om det är lika som på min 3 cyl Yanmar så är det flera snabbkopplingar av nylon på kabelhärvan mellan motorn och instrumentbrädan. Ta isär och soraya alla dom med elektronikspray så kanske den går som.vanligt igen. Det kan vara oxid där som stoppar strömmen till startmotorn.
Det kan alltså vara nåt som inte alls har med kylningsfadäsen att göra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar