Startproblem Volvo Penta
Startproblem Volvo Penta
Hej
Jag har inte haft båten i sjön på 2 år och får nu inte igång motorn, en Penta 2001 med segelbåtsdrev i en Maxi Magic från 1989. Motorn går runt men tänder inte ens om jag sprutar startgas rakt in i förgasaren? Vad göra???
Mvh/Magnus
Jag har inte haft båten i sjön på 2 år och får nu inte igång motorn, en Penta 2001 med segelbåtsdrev i en Maxi Magic från 1989. Motorn går runt men tänder inte ens om jag sprutar startgas rakt in i förgasaren? Vad göra???
Mvh/Magnus
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Startproblem Volvo Penta
Börja med att lufta bränslesystemet. Nån förgasare har den ju sedan inte...
Re: Startproblem Volvo Penta
Använder du kallstartsfunktionen? Alltså dra i stopphandtaget innan start och starta på mer eller mindre full gas?
För att kolla att diesel kommer fram - lossa muttern något till bränsleröret vid spridaren ovanpå topplocket. När startmotorn går ska det pumpa ut diesel vid muttern.
Om det inte kommer fram diesel kan det komma in tjuvluft på sugsidan av matarpumpen. Kolla att inte slangar har torkat, att allt är riktigt åtdraget. Eller så kan matarpumpen lagt av.
Om det kommer fram diesel och startmotorn drar runt ordentligt bör du kolla ventilerna är rätt justerade. (Måste lossa ventilkåpa och använda ett bladmått - kolla gör det självbok) Är de rätt justerade finns det risk att ventilerna blivit otäta. Med resultat att kompressionen blir för låg för att motorn ska kunna starta. I så fall behövs en mer eller mindre omfattande renovering av ventilerna.
Det kan också vara problem med spridaren men då borde den inte vara stendöd.
På min VP 2002 fick jag fräsa i nya avgas-ventilsäten och slipa in ventilerna på nytt. Efter att motorn stått flera år och ventilsätena rostat. Inte jättedyrt men är inget man vill syssla med i slutet av juni med semestertider hos verkstäder mm....
För att kolla att diesel kommer fram - lossa muttern något till bränsleröret vid spridaren ovanpå topplocket. När startmotorn går ska det pumpa ut diesel vid muttern.
Om det inte kommer fram diesel kan det komma in tjuvluft på sugsidan av matarpumpen. Kolla att inte slangar har torkat, att allt är riktigt åtdraget. Eller så kan matarpumpen lagt av.
Om det kommer fram diesel och startmotorn drar runt ordentligt bör du kolla ventilerna är rätt justerade. (Måste lossa ventilkåpa och använda ett bladmått - kolla gör det självbok) Är de rätt justerade finns det risk att ventilerna blivit otäta. Med resultat att kompressionen blir för låg för att motorn ska kunna starta. I så fall behövs en mer eller mindre omfattande renovering av ventilerna.
Det kan också vara problem med spridaren men då borde den inte vara stendöd.
På min VP 2002 fick jag fräsa i nya avgas-ventilsäten och slipa in ventilerna på nytt. Efter att motorn stått flera år och ventilsätena rostat. Inte jättedyrt men är inget man vill syssla med i slutet av juni med semestertider hos verkstäder mm....
Re: Startproblem Volvo Penta
På matarpumpen sitter en liten spak man kan pumpa på. Pumpa 20ggr på den, öppna sedan skruven överst på bränslefiltret och pumpa några gånger till, det skall komma ren diesel och ingen luft när du pumpar. Dra pt skruven samtidigt som du pumpar så det inte kommer in luft. Ge ganska mycket gas och prova starta ganska länge. Om motorn startar, låt den varva på en liten stund så att all luft trycks ut ur bränslesystemet.
Funkar inte detta får du titta på andra lösningar från de som är mer experter här... Min erfarenhet är att problem i en dieselmotor nästan alltid beror på problem med bränslesystemet:
- Luft i systemet
- Igensatt filter pga dieselbakterier
- Dålig matarpump
Lycka till, du kommer säkert få igång din motor!
Funkar inte detta får du titta på andra lösningar från de som är mer experter här... Min erfarenhet är att problem i en dieselmotor nästan alltid beror på problem med bränslesystemet:
- Luft i systemet
- Igensatt filter pga dieselbakterier
- Dålig matarpump
Lycka till, du kommer säkert få igång din motor!
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Startproblem Volvo Penta
Som sagt, se till att få ut eventuell luft ur bränslesystemet via beskrivningen i ett tidigare inlägg här.
Använd sen kallstartsfunktionen på rätt sätt:
Tryck in frilägesknappen på enspaksreglaget och ge minst 3/4 - gaspådrag och låt det stå där. Drag sen ut stopphandtaget helt och tryck in det igen.
(Detta aktiverar en kallstartsfunktion som gör att extra mycket diesel sprutas in i cylindern då man gör startförsöket).
Starta motorn. Så snart den startat, dra ned varvtalet till en bit över normal tomgång.
Efterhand när oljetrycket kommit upp, så återställes automatiskt denna kallstartsinställning i insprutaren, och varvtalet sjunker då en smula, det brukar ta 5-30 sekunder när motorn går.
Använd ALDRIG startgas till en dieselmotor, dieselmotorns funktion bygger på att en liten mängd bränsle sprutas in i cylindern vid exakt rätt tidpunkt, och inget bränsle skall finnas i cylindern dessförinnan.
Använd sen kallstartsfunktionen på rätt sätt:
Tryck in frilägesknappen på enspaksreglaget och ge minst 3/4 - gaspådrag och låt det stå där. Drag sen ut stopphandtaget helt och tryck in det igen.
(Detta aktiverar en kallstartsfunktion som gör att extra mycket diesel sprutas in i cylindern då man gör startförsöket).
Starta motorn. Så snart den startat, dra ned varvtalet till en bit över normal tomgång.
Efterhand när oljetrycket kommit upp, så återställes automatiskt denna kallstartsinställning i insprutaren, och varvtalet sjunker då en smula, det brukar ta 5-30 sekunder när motorn går.
Använd ALDRIG startgas till en dieselmotor, dieselmotorns funktion bygger på att en liten mängd bränsle sprutas in i cylindern vid exakt rätt tidpunkt, och inget bränsle skall finnas i cylindern dessförinnan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Startproblem Volvo Penta
OK, tackar alla!
Men motorn borde ju trots bränslestopp tänt till på startgasen eller? (hur fel det än må vara att använda det)
Men motorn borde ju trots bränslestopp tänt till på startgasen eller? (hur fel det än må vara att använda det)
Re: Startproblem Volvo Penta
Ja, det kan man tycka. Återstår alltså att kolla kompressionen. Finns det en dekompressionsspak? Fäll ned (eller upp) den i så fall. Veva (finns det vev?) eller kör med startmotorn, fäll tillbaka spaken under tiden som motorn snurrar. Tydlig skillnad? Om inte, så är ju felet att söka vid ventilerna, de kan ha t.ex. ha kärvat vid stillaståendet, eller blivit otäta på annat sätt.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Startproblem Volvo Penta
Den borde definitivt hackat till med startgas. Jag tror som föregående talare att det saknas kompression.
Kan ju vara så att det stått och ångat upp kondens i ventilhuset från avgassystemet under de två år som motorn inte startats. (En anledning till att man bör tömma avgassystem eller montera bort avgaskrök under längre stillestånd.). Om det nu är så som jag tror så får man slipa in ventilerna.
Kan ju vara så att det stått och ångat upp kondens i ventilhuset från avgassystemet under de två år som motorn inte startats. (En anledning till att man bör tömma avgassystem eller montera bort avgaskrök under längre stillestånd.). Om det nu är så som jag tror så får man slipa in ventilerna.
Re: Startproblem Volvo Penta
Var nere vid båten igår och jag har diesel fram till finfiltret men dieseln i siktkoppen och i tanken ser mycket grumlig ut! En gul/beige mjölkaktig sörja trots att jag alltid tagit överdos av biocid när jag tankat. Kan det bli tillväxt trots rejäl tillsats av biocid om den får stå?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Startproblem Volvo Penta
Du kan få bakterier men ännu vanligare diverse utfällningar som pluggar filter.
Re: Startproblem Volvo Penta
Naturligtvis bör du ta bort den "gul/beige mjölkaktiga sörjan" och ersätta med fräsch diesel. Du vill ju inte köra in detta i finfiltret.
Men har du kollat om du har kompression i motorn?
Men har du kollat om du har kompression i motorn?