Furlex 100 S, nedre svirvel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av Archibald » tis 13 jun 2017, 19:52

Nedre svirveln roterar fritt runt förstagsprofilen. Med andra ord tar alltså inte profilen med sig halshornet (efter det s.k frivarvet) vid inrullning.
Är det några på forumet som kanske vet hur det är uppbyggt eller har haft samma problem. Varför havererar den, det är andra tillfället nu? Hur gå tillväga för att åtgärda? Förra gången sände jag den till Selden och fick den fixad men jag misstänker att det är lite fel tid på året för att förvänta sig en snabb åtgärd.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av HansH » ons 14 jun 2017, 07:34


hwal
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 22 jun 2016, 01:08

Re: Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av hwal » tor 13 sep 2018, 16:07

Fick du ordning på svirveln ? Jag har samma problem och vet inte hur man skall få bort den nedre svirveln.
Måste man demontera hela rullprofilen och ta isär wiren eller går det på något vis att enbart få loss svirveln ?

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av Archibald » fre 14 sep 2018, 19:12

Kort svar
Ja, du måste demontera vajer och profil från rullmekanismen. Hur, tror jag framgår av manualen. Sedan får man tänka själv.

Jag återkommer med ett utförligare svar och kanske foton om jag har dem kvar.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av alfp » fre 14 sep 2018, 20:14

Ja jag har haft samma problem som du. kolla Re: Fulex 200 S Nedre lagringsdel.
Det går att få till utan att masta av eller att ta bort förstaget, men det är mycket pilligt. Men problemet återkom förra hösten. då var det ju dags att ta av mast osv. jag bytte sk Clip ring för nedre och övre lager. Denna sommar inget problem als med detta. Jag släpper alltid på spänningen på förliket nu mera när båten ligger i hamn.
Alfp

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Furlex 100 S, nedre svirvel

Inlägg av Glad_seglare » mån 15 apr 2019, 13:22

Stopp och belägg!!! Man behöver INTE montera bort förstagswiren och profil för att komma år den nedre sviveln. Man kan montera bort yttre detaljer som rostfria plåtar, linintag mm genom att lossa några skruvar. Sen kan man ta bort övre och undre "plattor" genom enkla tumgrepp (se manual). Linan lossas genom att skruva bort en skruv och sen dra ut den från sitt fästhål. I detta läge ligger lintrumman bar. Denna lossas genom att trycka in två långa läppar som syns genom två diametralt motsatta hål. Innan detta görs måste man skruva ut två gängtappar som sitter i trummans övre del. När detta är gjort så kan man (så gjorde jag) pressa ner ena läppen genom att trycka genom det stora hålet och samtidigt sticka in en smal och lång skruvmejsel underifrån så att den går ovanpå läppen. Du ser då skruvmejseln genom hålet där du trycket på läppen. Gör så för båda läpparna. Vrid sen lintrumman motsols (tror jag det var) och dra den sen bakåt. Det är lite trixigt så du får nog testa ett par ggr. När lintrumman är lös ligger lager och nedre svivel fria. VARNING här för nu kan det börja ramla ut kulor från lagren. Lagerskålarna ligger under och ovanpå sviveln. Du kan försiktigt bända loss undre lagerskål men häng med med sviveln OCH övre skålar så att du håller ihop lagren. När allt är loss kan du hålla ihop lagerskålarna för att inte kulorna ska flyga all världens väg. Lägg ett lakan under för att fånga upp. Om lagren är ordentligt infettade så hålls de ihop lita grann av kullagerfettet. Nu kan du byta sviveln. Jag köpte en på Benns. Skynda dig för jag tror att de inte ska säljas från Selden i framtiden. Den var utan lager så det är viktigt att du har dessa kvar. Nu kan du montera ihop allt. Använd rullfocksfett för att fixera eventuella utflugna kulor. Undre lagerskålen fick jag försiktigt ömsom knacka och trycka på plats. Sen skjuts lintrumman på plats och vrides medsols så att läpparna ånyo syns genom de stora hålen. Sen är resten en promenad i parken. Så gjorde jag. Nedan ser ni i höger bild hål och läppar markerade med röda pilar. De vita linor som sticker ut ur sviveln är rester från förra sommarens reparation. I vänster bild är sviveln bortmonterad. Övre lager sitter kvar och nedre lager ligger bredvid förstagsprofilen på masthyllan. Viktigt: Nu återstår för mig att se att det funkar under segling vilket inte är gjort. Ser just nu inga skäl till att det inte skulle fungera. Denna beskrivning har jag inte hittat någon stans på nätet vilket jag tycker är konstigt!! Lycka till alla som vill pröva!! Kommentera gärna och fyll på med erfarenheter!![attachment=0]svivelfix.jpg[/attachment]
Bilagor
svivelfix.jpg
Glad Seglare

Skriv svar