Kylskåp suger batteri trots landström

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » mån 12 jun 2017, 22:08

Mitt nya kylskåp laddar ur batteriet. Inget konstigt med det, men jag begriper inte varför laddaren inte laddar upp? Efter två dygn med Markström är batteriet nere på 7V samtidigt som laddaren säger att batteriet är fullt. Någon som varit med om något liknande?

Laddaren är anslutet till start- och förbrukningbatteri med en sladd.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Peter_K » tis 13 jun 2017, 06:18

Hur är laddaren ansluten till start- OCH förbrukningsbatteri?
Det är inte så enkelt att batterierna är åtskiljda (skiljerelä eller huvudbrytare), du har laddat startbatteriet fullt och kylen tar kräm ifrån förbruktningsbatteriet som inte får laddning..?
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av oceansailor » tis 13 jun 2017, 07:48

Det är med största sannolikhet så att det batteri som Du har anslutit kylen till, inte är ansluten till laddaren.

Gäller att Du laddar upp det urladdade batteriet omgående. Batterier tycker inte om att bli urladdade 100%. Ännu mindre att bli ståendes i det skicket.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » tis 13 jun 2017, 08:43

Peter_K skrev:Hur är laddaren ansluten till start- OCH förbrukningsbatteri?
Det är inte så enkelt att batterierna är åtskiljda (skiljerelä eller huvudbrytare)...

Båten har två huvudbrytare. Har bara förbrukningsbrytaren på. Ska kolla om laddaren ligger över ett av batterierna.

Eeh... hur funkar ett skiljerelä? Har en mystiskt dosa med en massa sladdar som går in och ut.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av HansH » tis 13 jun 2017, 09:10

Hur ett skiljerelä funkar är nog mycket beroende på typ och tillverkare OCH hur det är inkopplat.
Misstänker också att du laddar batteriet där kylen INTE är ansluten.
OM det är ett liknande skiljerelä som jag har så kopplas det andra batteriet in först när spänningen på det första är 13,3V (dvs när generator eller landströmsladdare laddar det första batteriet).
Om batteriet visar 7V så är risken stor att det är förstört = du får nog köpa ett nytt samt göra lite reverse engineering på ditt elsystem...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Fredrik » tis 13 jun 2017, 09:40

På min båt är det en standard elinstallation från 80-talet. Skiljerelät gör att startbatteriet aldrig används till annat än startmotorn. När generatorn laddar laddar den både startbatteri och förbrukarbatteri, men när jag använder förbrukare dras bara förbrukarbatteriet ur.

Min batteriladdare har jag kopplad till förbrukarbatteriet, alltså laddas inte startbatteriet när jag kopplar in batteriladdaren utan bara när jag kör motorn. Du kanske har ett likadant elsystem, men kopplat batteriladdaren på startbatteriet istället?
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » tis 13 jun 2017, 10:21

Här är lite bilder:
IMG_0017.JPG
Översikt
IMG_0016.JPG
Sladd från laddare till skiljerelä. Minus går till jord på batteri. Plus ansluts till relä.
IMG_0018.JPG
Där laddarsladd ansluts till skiljerelä sitter också en tjock kabel som leder till förbrukningsbatteriet.

IMG_0019.JPG
Laddare är alltså sluten till förbrukningsbatteriet - och borde ladda.
Bilagor
IMG_9980.JPG
Spänning Start
IMG_9979.JPG
Spänning förbrukning

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » tis 13 jun 2017, 13:59

Fredrik skrev:På min båt är det en standard elinstallation från 80-talet. Skiljerelät gör att startbatteriet aldrig används till annat än startmotorn. När generatorn laddar laddar den både startbatteri och förbrukarbatteri, men när jag använder förbrukare dras bara förbrukarbatteriet ur.

Min batteriladdare har jag kopplad till förbrukarbatteriet, alltså laddas inte startbatteriet när jag kopplar in batteriladdaren utan bara när jag kör motorn. Du kanske har ett likadant elsystem, men kopplat batteriladdaren på startbatteriet istället?
Tack för att du kastar lite ljus över hur ett skiljerelä funkar. Det verkar som om min laddare är kopplat på precis samma sätt. Laddaren sitter på samma pinne på reläet som förbrukarbatteriets pluspol. (Se bifogade bilder ovan).

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » tis 13 jun 2017, 15:15

Kopplingsschema i båten (typ):
Elsystem-segelb%C3%A5t-3.png
Kopplingsschema…
Allt verkar alltså korrekt kopplat, eller? Kan det vara så att kylskåpet "lurar" laddaren? Har hört att vissa avancerade laddare stänger av laddningen när den märker att något verkar suga ström ur batteriet (för att inte hjälpa på vid läckage/kortslutning).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Anders S » tis 13 jun 2017, 17:03

En liten anekdot ur båtlivet:

Får ett antal år sedan (inte alltför många) upptäckte jag att mitt motorbatteri hade dött urladdningsdöden under vintern. No Big Deal, tänkte jag, och köpte raskt ett nytt (efter tio år, typ, var det gamla batteriet inte skyldigt mig många ampere)...

Av någon anledning fick jag för mig att kolla startbatteriet under sommaren, och märkte då att det var dåligt laddat. Det visade sig vara batterifrånskiljarreläet som havererat, och det var ju lätt att byta. Man kan notera att trots utebliven laddning hade batteriet räckt till 20-30 starter, och man märkte inte direkt något på funktionen. (Det hade såklart varit räddningslöst förlorat om jag inte märkt problemet i tid, men det var bara ett infall, det stora batteriet var i fint skick och laddade väl. JAg laddar alltså startbatteriet genom reläet, för att inte stressa reläet (för jag har stora batterier som kan sörpla i sig en del om de är halvfulla).

Vad kan du nu kolla:

Till att börja med, när laddaren går skall det ligga 12.5-14 V på batteriet, oavsett. Om det inte gör så, så laddar inte laddaren ditt batteri.

Då finns det litet olika anledningar, en dålig kabelförbindelse är det rimligaste att kolla upp. Dina kabelskor ser litet suspekta ut (behöver inte vara problem, men kan vara, sedan får man kolla kablarna, särskilt mellan batteri och laddare.

Fungerar laddaren som den skall? En trasig laddare kan vara förklaringen (men det är surare att fixa), så kolla sladdarna först, så provar du från "billigaste änden".

I ditt fall är ett trasigt relä troligen inte förklaringen, om ditt kopplingsschema är rätt (det är det nog, men är verkligheten rätt?)
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » tis 13 jun 2017, 20:23

Bra anekdot Anders! Och det sedelärande är verkligen heads on: börja med att kolla det billigaste.

Vi börjar med det dyraste: laddaren. När laddningslampan lyser på laddaren får jag 11,5 V över batteriet. Det spelar ingen roll vart jag mäter. Jag får 11,5 V direkt från stiften på laddarsladden. Jag får 11,5 V över polerna på förbrukningsbatteriet.

Slutsats: sladdarna verkar iallafall fungera.

Notis: Lämnar jag batteriet ett tag så slutar laddningslampan att lysa. Istället tänds en grön fin lampa som påstår att batteriet är fulladdat.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av oceansailor » tis 13 jun 2017, 21:41

Jag tycker Du skall koppla laddaren direkt till förbrukningsbatteriet. Som Anders skriver så tar en motorstart väldigt lite ström.

Med en fungerande generator och laddfördelare finns det ingen anledning att ladda startbatteriet med landström. Det lilla som går åt vid en motorstart kommer att återladdas på några minuter när motorn går.

Det är ju inte otänkbart att Ditt förbrukningsbatteri är i dåligt skick och behöver bytas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Anders S » ons 14 jun 2017, 06:35

tomeriksen skrev:Bra anekdot Anders! Och det sedelärande är verkligen heads on: börja med att kolla det billigaste.

Vi börjar med det dyraste: laddaren. När laddningslampan lyser på laddaren får jag 11,5 V över batteriet. Det spelar ingen roll vart jag mäter. Jag får 11,5 V direkt från stiften på laddarsladden. Jag får 11,5 V över polerna på förbrukningsbatteriet.

Slutsats: sladdarna verkar iallafall fungera.

Notis: Lämnar jag batteriet ett tag så slutar laddningslampan att lysa. Istället tänds en grön fin lampa som påstår att batteriet är fulladdat.

Ett mycket slitet batteri kan bära sig åt på det sättet. Då är det troligen så slitet att det börjat samlas slam i botten och plattorna kan vara delvis kortslutna. En frisk laddare skall ge ström så det räcker och framförallt gå upp till 13.8-14-5 V i slutet av laddningen (vare sig den är "smart" eller en vanlig dum transformator/likriktarladdare av enklaste sort).

Då fungerar det ungefär såhär: Laddaren laddar, och det lilla som är kvar signalerar (med sin mot-EMK) till laddaren att "här är det fullt". Däremot finns det bara några få (om ens det) AH att tillgå, varvid batteriet självurladdar sakta - det lilla som finns. Det går att göra tester på batteriet med relativt enkla medel.
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » ons 14 jun 2017, 07:05

Swappar batteri och återkommer...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av HansH » ons 14 jun 2017, 07:19

Om du mäter ett fulladdat batteri så skall det visa 12,7V
Låter definitivt som att ditt batteri är kass.
Kanske en cell som lagt av - ett bortfall av en cell (2 V) ger ju ungefär vad ditt batteri ligger på.
Eller en kraftfull sulfatering...
Varför inte låna bilens batteri o testa med?
Om laddaren lyckas komma upp i ovan nämnda 13,8 - 14,5V med bilbatteriet inkopplat så är felsökningen klar :)

Skriv svar