Kylskåp suger batteri trots landström

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av T » ons 14 jun 2017, 07:25

Varifrån kommer styrströmmen (+) till reläet? Kommer den från motorpanelen eller från generatorn (var kan den annars komma ifrån?) så sluter reläet som det ska, när 'tändningen' är på och/eller generatorn laddar dvs när motorn går. När motorn inte går finns inget som sluter reläet och det ena batteriet blir utan laddning om laddaren är kopplad till samma pol på reläet som generatorn.
Så den enkla lösningen är som flera påpekat att skippa reläet vid landströmsladdning. Koppla laddaren direkt till förbrukningsbatteriet, startbatteriet lär överleva ändå.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av oceansailor » ons 14 jun 2017, 08:09

Kanske lika bra att putta in ett batteri till om Du nu byter?

Vet inte hur stort batteri Du har på förbrukning? På bilderna ser det ut som ett 75Ah till förbrukning? Det känns spontant som i minsta laget för en elektriskt kyl.

Du bör inte ladda ur batteriet mer än 50%. Med motorn lär Du inte kunna ladda upp till mkt. mer än 80-85% Det ger 25 effektiva ampere timmar med ett 75Ah batteri. Inte så mkt. Med kylskåp, värmare, stereo m.m.

Med ett större batteri låt oss säga 2 x 75Ah så kommer Laddningen från generatorn att bli effektivare. Du får in fler Ah/tidsenhet.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » ons 14 jun 2017, 13:38

Anders S skrev:
Till att börja med, när laddaren går skall det ligga 12.5-14 V på batteriet, oavsett. Om det inte gör så, så laddar inte laddaren ditt batteri.
I mitt fall får jag aldrig får höga volttal när jag laddar. De ligger runt 11 V.
Så jag kopplade in ett gammalt reservbatteri som låg och skräpade i durken. 7.3 V över polerna. 4 timmar laddning senare fortfarande 7.3 V. Okej, det är säkert ett superrisigt batteri, men när ingen av batterierna verkar ladda kan man ju börja misstänka att laddaren har gjort sitt.

När jag dunkar på startmotorn är det vips 14V, för att sjunka undan efter att man slår av.

Har nu också kollat sladdarna. Motståndet mellan stift från laddarsladd till polerna på batteri är 1, resp 2 Ohm. Försumbart.

Vad tror ni? Laddaren slut? Finns det något smart sätt att kolla att den funkar?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av HansH » ons 14 jun 2017, 14:34

Låna en mobil batteriladdare?
Nån i bekantskapskretsen borde ha en. Jag har tex minst tre...
Och ett batteri med 7 V lär du inte få liv i igen - låna o testa med bilens batteri istället!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Fredrik » ons 14 jun 2017, 15:07

Du kan ju också testa att plugga in din batteriladdare i bilens batteri så ser du vad du får för resultat där.
Jag håller med övriga, om batteriet visar 7V och det har "legat och skräpat", så är det dött och kommer aldrig att kunna väckas igen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » ons 14 jun 2017, 20:23

HansH skrev:Låna en mobil batteriladdare?
Och ett batteri med 7 V lär du inte få liv i igen - låna o testa med bilens batteri istället!
Har ju ett fulladdat startbatteri. Bytte plats. Inget hände. Båda ligger och tickar på sina gamla spänningar. Jag har lånat en laddare nere på klubben. En enklare sak. Laddningsspänningen ligger på 12.9 V. Ska se vad den ligger på imorgon bitti.

BTW: Visst gick det att få liv i det gamla reserbatteriet! På med motorn bara!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av HansH » tor 15 jun 2017, 07:38

"Att få liv" i ett totalt urladdat batteri är tyvärr inte samma sak som att det har återfått full kapacitet.
Även om vilospänningen ser ganska OK ut så är det först när man kopplar in en förbrukare som man ser om batteriet kan leverera förväntad kapacitet.
Jag har haft batterier som uppfört sig på just detta sätt. Ganska OK vilospänning men så fort man kopplar in en förbrukare så tappar batteriet kraften helt igen. Nån som kan fysiken/kemin som orsakar detta kan säkert förklara varför (tex Anders och/eller Seawolf är ju oftast väl pålästa när det gäller elfrågor). Skadade celler och sulfatering misstänker jag är lågoddsare.

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av Kallseglaren » tor 15 jun 2017, 21:49

Tidigt i min yrkesbana var jag underhållassväng på en pappersindustri. Där fanns bland annat många eltruckar med mycket stora blybatterier, batteri pris kanske 150 tusen kronor.Där fick jag lära mig ab tillverkaren att en enda djupurladdninng av ett helt nytt batteri sänkte direkt batteriets kapacitet till 80 procent. Med djupurladdninng menas under ca 12,2 volt. Ladda aldrig ur ett blybatterier under 12,4 volt om du inte har en tjock plånbok. Ditt batteri är helt förstört-byt ut
Kallseglaren
Maxi 87
338

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kylskåp suger batteri trots landström

Inlägg av tomeriksen » fre 16 jun 2017, 11:35

Problemet löst!

Det jag gjorde var:
1) Letade kabelbrott och glapp med Ohm-mätare (hittade inga märkligheter)
2) Laddade batteriet med laddare (ingen märkbar spänningsökning under laddning)
3) Laddade batteriet med motor (mycket märkbar spänningsökning)
4) Bytte laddare (märkbar spänningsökning under laddning)

SLUTSATS: Laddaren måste vara trasig. Tog isär den och hittade en trasig sekundärsäkring. Nu, med ny 10A-säkring tuffar den på och laddningsspänningen ligger på 14,6V.

Ergo: Som många av er påtalat, om laddningsspänningen inte ökar under laddning av ett batteri beror det på att ingen ström når batteriet. Det kan vara en trasig sladd, glapp i kontakterna eller en trasig säkring i laddaren.

(Förmodligen var inte heller batterierna i toppskick, men iaf i avsevärt bättre skick än en trasig laddare.)

TACK ALLIHOPA SOM DELTOG MED TIPS OCH TANKAR.
Även om jag lurade iväg er i fel riktning med trötta batterier var det bra att ha ngn att bolla med. Tack!

Skriv svar