Oljeläckage från segeldrevet
Oljeläckage från segeldrevet
Jag har köpt ny båt med en yanmar3gm och segeldrev. Drevet är nytt. Vi seglade hem båten till hemmahamn förra helgen. Det blev en hel dag på motor. Vid två tillfällen får jag inte drift när jag lägger i backen.
I hamn kollar jag upp och finner att oljenivån är för låg och att det ligger olja på drevet som hindras av bälgen från att rinna ut. Oljan såg ok ut för utom att den var utanför drevet och inte i det.
Vad har hänt och vad gör jag?
Kommer såklart att prata med förre ägaren men vill även kolla här.
Tack för svar
Henrik
I hamn kollar jag upp och finner att oljenivån är för låg och att det ligger olja på drevet som hindras av bälgen från att rinna ut. Oljan såg ok ut för utom att den var utanför drevet och inte i det.
Vad har hänt och vad gör jag?
Kommer såklart att prata med förre ägaren men vill även kolla här.
Tack för svar
Henrik
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Hej!
Drevet är väl mekaniskt o inte hydrauliskt? Har haft liknande problem men då har det handlat om oviljan hos en foldingproppeler som av oklar anledning inte vill fälla ut vid omslag.
Lasse
Drevet är väl mekaniskt o inte hydrauliskt? Har haft liknande problem men då har det handlat om oviljan hos en foldingproppeler som av oklar anledning inte vill fälla ut vid omslag.
Lasse
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Ja det är mekaniskt. Det kan vara så att problemen inte hör ihop. Som du säger kan det varit att foldingen bara råkade kärva.
Hur viktigt är det med att påfyllningspluggen är hårt åtskruvad? Den samt inte speciellt hårt när jag upptäckte problemet men oringen såg ok ut så jag tänkte att den ändå borde tätat ordentligt.
Vilka alternativ finns för oljan att komma ut i båten? Är det bara påfyllnadspluggen?
Har nu återfyllt med olja och dragit pluggen urdentligt.
Hur viktigt är det med att påfyllningspluggen är hårt åtskruvad? Den samt inte speciellt hårt när jag upptäckte problemet men oringen såg ok ut så jag tänkte att den ändå borde tätat ordentligt.
Vilka alternativ finns för oljan att komma ut i båten? Är det bara påfyllnadspluggen?
Har nu återfyllt med olja och dragit pluggen urdentligt.
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Det finns två sätt för oljan att rinna ut ur drevet (drevet är ju under vattenytan!):Henrik_S skrev:Ja det är mekaniskt. Det kan vara så att problemen inte hör ihop. Som du säger kan det varit att foldingen bara råkade kärva.
Hur viktigt är det med att påfyllningspluggen är hårt åtskruvad? Den samt inte speciellt hårt när jag upptäckte problemet men oringen såg ok ut så jag tänkte att den ändå borde tätat ordentligt.
Vilka alternativ finns för oljan att komma ut i båten? Är det bara påfyllnadspluggen?
Har nu återfyllt med olja och dragit pluggen urdentligt.
Det ena, triviala, är att man hällt på för mycket olja, och så läcker det ut då den blir varm. Det finns specifika instruktioner för hur man mäter nivån på stickan (som kan se litet olika ut, hur man håller mätpinnen, i- eller utskruvad etc) - följ dem, och ligg "mitt i" och absolut inte över strecket.
Det andra, mer besvärliga" är att det kan vara ett läckage i drevets underdel, så att havsvatten tränger in och trycker ut oljan (då ersätts oljan med sjövatten, vilket är obra - oljan ligger överst. Ett tecken på detta är att oljenivån ökar. Det kan finnas (möjligt, men jag vet inte säkert) ett lufthål på drevet, för att hindra att under- respektive övertryck uppstår vid drift, och där kan det i så fall läcka ut olja om nivåerna stiger. Finns det vatten i oljan blir den oftast grå när den tagit upp vad fukt den klarar av, men det krävs att man kör drevet för att det skall blandas.
Anders S
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Om det bara finns två sätt så kan jag utesluta ett pga att det inte är vatten i oljan och nivån låg under stickan.
Då nivån var under stickan, d v s helt torr sticka, så utesluter jag även andra alternativet. Inte troligt att som hämnd för att ha varit för mycket påfylld trycktes överflödet ut men tog även med sig en slatt till
Kvar återstår då, vad jag kan sluta mig till att locket satt för löst och att oljan tryckts ut där.
Rimligt?
Då nivån var under stickan, d v s helt torr sticka, så utesluter jag även andra alternativet. Inte troligt att som hämnd för att ha varit för mycket påfylld trycktes överflödet ut men tog även med sig en slatt till
Kvar återstår då, vad jag kan sluta mig till att locket satt för löst och att oljan tryckts ut där.
Rimligt?
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Den här kanske du redan har?
https://www.yanmar.com/media/global/com ... 7MAR09.pdf
Om det är så att en rengöring och provkörning med rätt oljenivå inte skapar nya läckage kan ju oljan kanske förklaras på något sätt. "En gång är ingen gång, två gånger är alla gånger" säger man ibland, detta kan vara ett sådant tillfälle. Men har "förre ägaren" fyllt för mycket kan naturligtvis det hela resulterat i att det trycks ut mycket mer än bara överskottet. Manualen varnar ju specifikt för att fylla på för mycket och (indirekt) genom att varna för övertryck vid tömning om man lyfter båten med varm motor/drev.
https://www.yanmar.com/media/global/com ... 7MAR09.pdf
Om det är så att en rengöring och provkörning med rätt oljenivå inte skapar nya läckage kan ju oljan kanske förklaras på något sätt. "En gång är ingen gång, två gånger är alla gånger" säger man ibland, detta kan vara ett sådant tillfälle. Men har "förre ägaren" fyllt för mycket kan naturligtvis det hela resulterat i att det trycks ut mycket mer än bara överskottet. Manualen varnar ju specifikt för att fylla på för mycket och (indirekt) genom att varna för övertryck vid tömning om man lyfter båten med varm motor/drev.
Anders S
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Tack för svaren. Vi beger oss ut imorgon så då får jag kanske mer klarhet. Återkopplar hur det går.
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Har du torkat upp oljan som ligger utanför? Noga?
Så får du väl observera om det kommer dit någon mer olja, efter en stunds körning.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att "serviceteknikern" hade så mycket olja i oljeförpackningen som skulle vara i drevet, och bara fyllt på slarvigt och spillt en del utanför. Vilket skulle förklara både den synliga oljan och den låga nivån i drevet.
Nej, jag har inga höga tankar om s.k. auktoriserade servicefirmor generellt.
Så får du väl observera om det kommer dit någon mer olja, efter en stunds körning.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att "serviceteknikern" hade så mycket olja i oljeförpackningen som skulle vara i drevet, och bara fyllt på slarvigt och spillt en del utanför. Vilket skulle förklara både den synliga oljan och den låga nivån i drevet.
Nej, jag har inga höga tankar om s.k. auktoriserade servicefirmor generellt.
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Oljan är ordentligt upptorkad. Det var inget dåligt sikte spm var orsaken. Det var säkert mellan 3-5dl utanför.
Dock så är det som sagt upptorkat, påfyllt och åtdraget ordentligt. Gick på motor 40-50 min idag och inga spår av olja. Håller tummarna.
Upplevde att jag saknade drift på backen igen. Lutar åt att det är foldingen som kärvar lite och behöver an bestämd hand vid inläggning gör att veckla ut sig. Silkesvantarna åker av.
Dock så är det som sagt upptorkat, påfyllt och åtdraget ordentligt. Gick på motor 40-50 min idag och inga spår av olja. Håller tummarna.
Upplevde att jag saknade drift på backen igen. Lutar åt att det är foldingen som kärvar lite och behöver an bestämd hand vid inläggning gör att veckla ut sig. Silkesvantarna åker av.
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Det verkar ha varit för löst åtdragen oljepåfyllningsplugg. Tack för det!
Re: Oljeläckage från segeldrevet
Kärvar den trots infettning med saltvattenbeständigt fett innan sjösättning...?Henrik_S skrev: Upplevde att jag saknade drift på backen igen. Lutar åt att det är foldingen som kärvar lite och behöver an bestämd hand vid inläggning gör att veckla ut sig. Silkesvantarna åker av.
Brons eller järn?
På vissa foldingar så är det viktigt att återmontera bladen på samma ställe där de satt innan (instansat siffror på blad respektive centrum som skall matcha). Annars kan det uppstå just de problem du upplever.