Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » fre 02 jun 2017, 09:50

Hej!

Jag har just köpt min allra första kölbåt Nord 80 1976 med motor från samma årtal vad jag vet. Affären har gått lite fort till från min sida och jag har själv inte tittat på båten men säljaren känns seriös och skall själv vara med mig hela första dagen från Djurgården till Dalarö för att se till allt funkar och visa mig båten. Känns väl bra och han är riktigt självsäker på att allt fungerar och det är bara o segla iväg.

Vad ska jag själv kika på vid ankomst? Mina tankar går åt hållbarheten i det fundamentala som att allt sitter HÅRT där det ska, stag med mera och vajrarna sitter ordentligt i båten liksom där trycken är som störst, masten, rodret, fallen. Plasten ska kännas hård och inte mjuk. Motorn kommer att testköras med säljaren på båten som sagt och han har sagt flera gånger den funkar fint, startar alltid.
Vad är det mer jag ska behöva tänka på?

Jag kommer sen efter att ägaren lämnat farkosten på Dalarö att segla ner den från Dalarö till Kalmar vilket jag förmodar utifrån vindar och nivå av hemlängtan bör ta 4-6 dagar? Jag funderar lite på det här med att söka naturhamn eller gästhamn framåt kvällarna - hur går et till egentligen - Google eller?? Fanns tyvärr inte hamnguiden nr 7 tillgänglig i min lokala Marina affär så har endast Sportkort med vissa hamnar utmärkta och lite snabb information kring dem.

Köpt ny Garmin echomap 42cv m. ekolod(kommer inte hinna montera ekolodet) med Bluechart Vision large samt papperskort(den tyska varianten NV-Verlag båtsportskort) från Nynäshamn och söderut. Ovanför Nynäshamn tänker jag köra med endast Plottern - dumt eller OK??

Säg gärna till mig vad jag ska tänka på för övrigt med kläder, utrustning och så vidare!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Fredrik » fre 02 jun 2017, 16:25

Wow, gratulerar till båtköpet!

Jag tror båten kommer fungera alldeles ypperligt, frågan är hur väl förberedd du är? Vad har du för erfarenhet av segling och navigering? Kommer du vara själv eller är ni flera ombord? Det är en ganska lång sträcka att segla och det är bitvis ganska trixig navigering i de skärgårdar du passerar.

Känner du dig trygg med detta ser jag inga problem, se till att ha tillräckligt med lättlagad mat och pilsner samt varma kläder så går det nog bra. Tänk på att plottern drar mycket ström så se till att du kan ladda batterierna då och då.

Ha en trevlig tur med nya båten!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Besqua » fre 02 jun 2017, 17:38

Om det är en ägare som av allt att döma haft båten rätt länge och verkar brytt sig om den så säger det en hel del, se till att inget vitalt (vad det nu skulle vara) är borttaget, de flesta lämnar med säkerhetsutrustning som raketer, brandsläckare etz.
Motorns bränslefilter ska vara bytt, kanske ser du om det finns en glaskopp nertill, den ska vara utan för mycket smuts och vatten.
Köp bra bok/böcker för att hitta natthamn, Norstedts serie?
sikta på naturhamnar, finns fler....av dom, men gästhamnar brukar ha dusch.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av marede » fre 02 jun 2017, 18:34

Om du inte ska kasta loss inom ett par dagar så hinner du ju annars beställa en bok (hamnguiden eller annan) på nätet. Just Hamnguiden finns för övrigt även som app med samma innehåll som den tryckta boken.

Finns mängder med tips, här kommer några till. :)

Jag skulle inte förlita mig på bara en plotter. Ta åtminstone med papperskort eller en extra plotter i reserv om din nya strular eller lägger ner ute på havet mellan Dalarö och Nynäshamn. Helst papperskort, de stänger inte av sig på grund av hårdvarufel eller brist på ström. :o

Ett annat tips är mobil (om du är kustnära) som du behöver kunna ladda under resans gång. Eller vhf.

Varma och regntäta kläder. Satsa på att alltid ha en termos varmt vatten redo, det kan bli kaffe, te, soppa, varm korv i en handvändning vilket kan rädda den tristaste dag och ge välbehövlig värme.

Räkna in marginal på tiden om du får väderomslag och blir inlåst. Se till att du har vatten och mat för några dagar extra så kan du lugnt ligga kvar i naturhamnen.

Det låter för övrigt som en härlig tur och du lär känna båten väl! Ha det så trevligt! :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 jun 2017, 16:16

Fredrik skrev:Wow, gratulerar till båtköpet!

Jag tror båten kommer fungera alldeles ypperligt, frågan är hur väl förberedd du är? Vad har du för erfarenhet av segling och navigering? Kommer du vara själv eller är ni flera ombord? Det är en ganska lång sträcka att segla och det är bitvis ganska trixig navigering i de skärgårdar du passerar.

Känner du dig trygg med detta ser jag inga problem, se till att ha tillräckligt med lättlagad mat och pilsner samt varma kläder så går det nog bra. Tänk på att plottern drar mycket ström så se till att du kan ladda batterierna då och då.

Ha en trevlig tur med nya båten!
hehe... känns som en betryggande kommentar, tack! Seglat halva mitt liv och varit på sjön hela så tror jag fixar det så långt. Det blir jag och en till där jag har störst kännedom och erfarenhet. Jag har båtförarbevis och kommer plugga på sjökorten och navigering veckan innan så jag fräschar upp skallen lite.

Finns två sorters kylskåp så tänker på kall mat kombinerad med kokt potatis eller liknande, och lite pilsner samt kaffe som jag kör genom Aeropress(behöver bara kaffet och varmt vatten)!

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 jun 2017, 16:27

Besqua skrev:Om det är en ägare som av allt att döma haft båten rätt länge och verkar brytt sig om den så säger det en hel del, se till att inget vitalt (vad det nu skulle vara) är borttaget, de flesta lämnar med säkerhetsutrustning som raketer, brandsläckare etz.
Motorns bränslefilter ska vara bytt, kanske ser du om det finns en glaskopp nertill, den ska vara utan för mycket smuts och vatten.
Köp bra bok/böcker för att hitta natthamn, Norstedts serie?
sikta på naturhamnar, finns fler....av dom, men gästhamnar brukar ha dusch.
Ok ska titta på koppen i motorn.. Något övrigt jag kan rycka i eller titta på?

Hamnguiden 7 finns inte längre säger mina lokala marina butik och jag har inte hittat någon som säljer på nätet heller tyvärr.. Och i appar på Android hittar jag ingen heller, ingen med bra betyg!

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 jun 2017, 16:34

marede skrev:Om du inte ska kasta loss inom ett par dagar så hinner du ju annars beställa en bok (hamnguiden eller annan) på nätet. Just Hamnguiden finns för övrigt även som app med samma innehåll som den tryckta boken.

Finns mängder med tips, här kommer några till. :)

Jag skulle inte förlita mig på bara en plotter. Ta åtminstone med papperskort eller en extra plotter i reserv om din nya strular eller lägger ner ute på havet mellan Dalarö och Nynäshamn. Helst papperskort, de stänger inte av sig på grund av hårdvarufel eller brist på ström. :o

Ett annat tips är mobil (om du är kustnära) som du behöver kunna ladda under resans gång. Eller vhf.

Varma och regntäta kläder. Satsa på att alltid ha en termos varmt vatten redo, det kan bli kaffe, te, soppa, varm korv i en handvändning vilket kan rädda den tristaste dag och ge välbehövlig värme.

Räkna in marginal på tiden om du får väderomslag och blir inlåst. Se till att du har vatten och mat för några dagar extra så kan du lugnt ligga kvar i naturhamnen.

Det låter för övrigt som en härlig tur och du lär känna båten väl! Ha det så trevligt! :)

Beställt Hamnguiden 7 nu från Hertmans, bättre än appar kom jag på, gillar ju att bläddra! Har kommande vecka på mig bara. Tack för informationen och tipsen jag ska följa dem angående mat, kaffe, och varma kläder som prio och även mer papperskort ska jag försöka få tag i från Sthlm till Nynäshamn du har helt rätt angående plottern och ström.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av marede » lör 03 jun 2017, 16:35

Jonjoh skrev:Hamnguiden 7 finns inte längre säger mina lokala marina butik och jag har inte hittat någon som säljer på nätet heller tyvärr.. Och i appar på Android hittar jag ingen heller, ingen med bra betyg!
Finns exempelvis här:
http://www.marinaman.se/julrea/sjokort- ... hamnguiden
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av marede » lör 03 jun 2017, 16:36

Ah, vi skickade om varandra... :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Fredrik » lör 03 jun 2017, 19:01

Du kanske kan låna en uppsättning sjökort av någon om du ändå inte planerar segla mer i Stockholm närmsta tiden. Så sparar du lite pengar som du kan lägga på en skepparmössa istället!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 jun 2017, 20:13

marede skrev:Ah, vi skickade om varandra... :)
Beställde efter min egna kommentar om att skaffa app :) fasen det här kommer att bli bra, en del investeringar dock att byta "bransch" så är det ju alltid hehe...
Fredrik skrev:Du kanske kan låna en uppsättning sjökort av någon om du ändå inte planerar segla mer i Stockholm närmsta tiden. Så sparar du lite pengar som du kan lägga på en skepparmössa istället!

Hinner inte riktigt leta men visst, äh bra o ha egen uppsättning även om kanske skepparmössan få utebli :|


Men iallafall - vad ska jag be säljaren göra tills jag kommer på plats. Tanka, ladda batterierna - mer man kan be om?? Vi kommer att masta på tillsammans så jag får lära mig.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av marede » lör 03 jun 2017, 20:25

När jag köpte min båt fick jag en rätt grundlig genomgång från för till akter där ägaren gick igenom både historik och saker som han gjorde inför vintern och vid vårrustningen. Vill minnas att vi höll på ett par timmar. Delar av detta filmade jag med mobilen. Det var guld värt när vinter och vår sedan kom. Dessutom trevligt, och väldigt roligt att få historiken med sig.
//Martin
Najad 34 HR -77

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 jun 2017, 20:58

marede skrev:När jag köpte min båt fick jag en rätt grundlig genomgång från för till akter där ägaren gick igenom både historik och saker som han gjorde inför vintern och vid vårrustningen. Vill minnas att vi höll på ett par timmar. Delar av detta filmade jag med mobilen. Det var guld värt när vinter och vår sedan kom. Dessutom trevligt, och väldigt roligt att få historiken med sig.
Väldigt bra det här ska jag faktiskt ta upp att vi gör.


En annan sak som just slog mig - hur viktigt är VHF eller någon typ av SOS-signalerings-lösning? Bör eller ska man ha något sånt utöver mobilen för mobilen är ju ett förhållandevis dåligt hjälpmedel på sjön när det är krisläge antar jag på grund av vattnet överallt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

OM VHF

Inlägg av Anders S » sön 04 jun 2017, 08:25

Jonjoh skrev:
hehe... känns som en betryggande kommentar, tack! Seglat halva mitt liv och varit på sjön hela så tror jag fixar det så långt.
Puh... :mrgreen:

Det gick att få en annan bild från din första fråga...

Mycket nöje, fin båt och är den i skick (eller enkelt kan bli) är Nord80 en liten pärla.

Om du nu återupptar din båtkarriär och tänker dig en VHF-framtid är det ju faktiskt inget som hindrar att du NU köper en enkel bärbar VHF (1500 spänn, ca) och lägger i båten. Givetvis är det mot alla regler att prata i den innan man klarat certifikat, betalat lösen till PTS och fått anropssignal, men det kan man ju strunta i om man är i nöd (eller, någon annan är det - lyssna på 16 får man ju). Tyvärr (eller inte?) innebär de moderna förbättringarna av VHF-systemet (DSC, framförallt) att 16 är tystare än förr i världen, men blir det korvigt på riktigt är det av värde att ha VHF.

Någon kommer att påtala att "mastantenn ger längre räckvidd", så är det, men det kan du ju avvakta med till du har vederbörliga tillstånd.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: OM VHF

Inlägg av Jonjoh » mån 05 jun 2017, 08:38

Anders S skrev:
Jonjoh skrev:
hehe... känns som en betryggande kommentar, tack! Seglat halva mitt liv och varit på sjön hela så tror jag fixar det så långt.
Puh... :mrgreen:

Det gick att få en annan bild från din första fråga...

Mycket nöje, fin båt och är den i skick (eller enkelt kan bli) är Nord80 en liten pärla.

Om du nu återupptar din båtkarriär och tänker dig en VHF-framtid är det ju faktiskt inget som hindrar att du NU köper en enkel bärbar VHF (1500 spänn, ca) och lägger i båten. Givetvis är det mot alla regler att prata i den innan man klarat certifikat, betalat lösen till PTS och fått anropssignal, men det kan man ju strunta i om man är i nöd (eller, någon annan är det - lyssna på 16 får man ju). Tyvärr (eller inte?) innebär de moderna förbättringarna av VHF-systemet (DSC, framförallt) att 16 är tystare än förr i världen, men blir det korvigt på riktigt är det av värde att ha VHF.

Någon kommer att påtala att "mastantenn ger längre räckvidd", så är det, men det kan du ju avvakta med till du har vederbörliga tillstånd.
Hähä jag har hittat respekten för naturkrafterna därav in försiktighet.

DU, angående VHF skulle de här fungera? Banden är ju samma 136-174 - eller är det skillnad på jakt och marin VHF:er?
https://www.rakom.se/produkter/rea/

Råder delade meningar om vad som är tillåtet eller inte men som sagt detta blir ju endast i nödfall och då har nöden ingen lag som det så fint heter!
http://www.maringuiden.se/forum/topic/2 ... sj%C3%B6n/

Skriv svar