Felsöka kylskåp

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Felsöka kylskåp

Inlägg av tomeriksen » tis 30 maj 2017, 16:25

Håller på att laga mitt kylskåp. Kylskåpet är helt tyst och blir (givetvis) inte kallt. Har mätt över plus- och minuspolen och där finns det ström. Vad kan vara nästa steg i att ta reda på vad som är trasigt? Säkringen fungerar.

Tilläggas bör att jag gärna felsöker så mycket som möjligt innan jag river loss all inredning för att få ut kylskåpet.

Med vänlig hälsning,
Tom
Bilagor
IMG_9924.JPG
Kompressor.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av Fredrik » tis 30 maj 2017, 17:26

Har du även mätt över plus och minus på kablarna till kompressorn? Det är de två översta röda kablarna i bilden. Om det finns spänning där, men kylen inte går kan man misstänka att kompressorn har givit upp, då blir nästa steg felsökning av motorn till kompressorn antar jag.
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av tomeriksen » tis 30 maj 2017, 20:04

Fredrik skrev:Har du även mätt över plus och minus på kablarna till kompressorn? Det är de två översta röda kablarna i bilden. Om det finns spänning där, men kylen inte går kan man misstänka att kompressorn har givit upp, då blir nästa steg felsökning av motorn till kompressorn antar jag.
Nej, det blir nästa steg antar jag. Termostaten (TC) verkar funka iaf. 0 Ohm över bruna och blå sladden.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av omega » tis 30 maj 2017, 22:21

Hej
Om du har spänning fram ,och säkringen är hel och inte har någon ärg på sig ,blir nästa steg att kolla på termostaten du kan göra en bygel över kontakterna så skall den starta,men du bör nog ha spänning på den ena sidan hela tiden,om inte kan styrdelen vara trasig,om inte detta hjälper återstår bara kompressorn.kolla noga efter kontakt problem
//Johan

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av oceansailor » tis 30 maj 2017, 23:13

Som Johan skrev.

Kolla att Du har spänning fram till plus/minus och att Du får tillräckligt med ström. Kompressorn är känslig för spänningsfall.
Tunna eller/och oxiderade kablar eller kontakter är ett problem. Detsamma om battetiet är dåligt. Starta motorn eller batteiladdare på rekommenderas.

Sen bygla termostaten på kontrollboxen. Har Du allt rätt så brukar det snurra igång..

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av tomeriksen » ons 31 maj 2017, 13:55

Tack för tips. Ska ner och mäta nu.
Johan: inget ärg på säkringen. Alla anslutningar ser faktiskt väldigt fräscha ut. Ingen oxidering, smuts eller frasiga höljen. Kan inte vara mer än 10-15 år gammalt.

Jag kan inte mäta strömstyrka med min universalmätare. Batteriet är piggt och alla andra strömslukare är urkopplade.

En grej som gör mig lite osäker är: När jag mäter med voltmetern på (urkopplade) termostatbyglarna på kontrolbixen får jag bara lite bakgrundsspänning (30mV). Borde det inte vara 12V? Kan ju tyda på ett kabelbrott vid kompressorn.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av tomeriksen » tor 01 jun 2017, 22:32

I jakten på ett trasigt startrelä skruvade jag i princip isär hela båten. Bara för att finna att det här kylskåpet använder sig inte av ett startrelä. Seeegt!

Låt mig sammanfatta:
1) kylskåpet blir inte kallt
2) Spänningen över plus och minus på controllern är 12.4V. Fläkten snurrar inte. Kompressorn brummar inte.
3) Termostaten her 0 Ohm så den verkar pigg på att vilja kyla kylskåpet.
4) Jag har för säkerhets skull kortslutit TC - utan att fläkten går igång.
5) Jag har startat båtmotorn i förhoppning om att detta ger batteriet lite extra omph. Ingen verkan.
6) Skruvade loss controllern från kompressorn. Den saknar klassiskt TCP relä. Istället återfinns sex stora transistorer på kretskortet som alla sitter fäst mot ett gigantiskt kylelement. Plus en massa andra elektroniska komponenter.
7) Uppmätning över kompressorns tre stift visar på att alla är ihopkopplade (0 Ohm). Heller ingen kortslutning mellan kompressorns stift och jord. Kompressorn verkar funka.
8) anslutning mellan kompressor och kontroller fungerar.

Det mesta verkar peka på att controllern är paj, Någon som vågar hålla med?
Bilagor
IMG_9940.jpg
Sladdarna påvisar spår av hög strömstyrka.
IMG_9938.jpg
Ser det rörigt ut? Då skulle ni se resten av båten…

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av thomask » fre 02 jun 2017, 04:24

OM du bor pa ratt sida av Sverige. (Framsidan) :D har jag ett komplett Isotherm kylagg med termostat och forangare over efter att jag bytte i min bat.
Det funkade nar jag tog ur det. Om jag minns ratt hette det Isotherm 2001.

/ Thomas

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av Fredrik » fre 02 jun 2017, 05:29

Har du lyckats få igång kompressorn och få kylen kall genom att koppla förbi kontrollkortet och köra 12V direkt från batteriet in i kompressorn?
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Felsöka kylskåp

Inlägg av tomeriksen » lör 03 jun 2017, 22:01

thomask skrev:OM du bor pa ratt sida av Sverige. (Framsidan) :D har jag ett komplett Isotherm kylagg med termostat och forangare over efter att jag bytte i min bat.
Det funkade nar jag tog ur det. Om jag minns ratt hette det Isotherm 2001.

/ Thomas
Tack för erbjudandet. Efter lite snack med Isotherm ligger nu kylskåpet på skroten och ett nytt kylskåp ligger och skrotar i ruffen. Tack för all hjälp. Tyvärr kan inga forumsvar i världen få fart på ett utbränt kretskort.

Tom

Skriv svar