Spänningsfall vid hård sjö

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Spänningsfall vid hård sjö

Inlägg av Glad_seglare » tis 30 maj 2017, 10:37

Hej på er

Förra året så skaffade jag en kartplotter av typen Raymarine Dragonfly 5M. Den är enkel men fyller mina behov. Vad som var mindre bra var att den slocknade eller startade om vi kraftig sjögång. Inte bra om man just då vill ha en snabb orientering om vart man är. Jag har testat att skaka plottern enskilt och den fungerar stabilt utan att slockna eller starta om. Frågan är om det kan uppstå spänningsfall i blybatterier om de skakas om (som vid hård sjögång). Vad tror ni? Har någon annan idé om vad som kan skapa spänningsfallet? Tilläggas kan att loggen fungerar felfritt utan att slockna.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Spänningsfall vid hård sjö

Inlägg av Seawolf » tis 30 maj 2017, 10:56

Grundtipset är att något kopplingsställe på kablarna för spänningsmatning har oxid. När båten rör sig kommer kablarna att röra sig lite så att oxiden ömsevis ger och ömsevis inte ger kontakt. Kolla alla sådana ställen, ta isär, dutta dit lite 5-56 (flatstiftshonor kan behöva klämmas åt lite så de ger hårdare kontakttryck). Dra isär och sätt ihop ett antal gånger, och när spänningsmatningen blir stabil så ge en sista liten 5-56-dutt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar