Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Inlägg av Arkstedt » mån 29 maj 2017, 07:21

Jag har fått en gummijolle till skänks som har lite behov av service på trädetaljerna. Bottenribborna i trä har svällt och är helt obrukbara och färgen på akterspegeln har börjat flaga på sina ställen. (Se bild)

Bild

Jag har köpt mahognyplywood på seasea som jag tänkte såga och fräsa till rätt dimensioner för golvet, med förhoppningen att dessa är limmade med vattenfast lim. Frågan är bara vad jag ska göra för ytbehandling?

En tanke är att köra något epoxykladd på alla sidor och sen måla med någon färg, men vad ska jag ha för epoxy och vilken typ av färg? Hård bottenfärg?

Tacksam för alla tips jag kan få!

(den uppmärksamme kan ha sett att denna fråga även är ställd på maringuiden, men där har jag inte fått något svar)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Inlägg av Anders S » mån 29 maj 2017, 09:15

Låt os då hoppas att plywooden är vattenfast limmad ("kokäkta"). Sågar du upp dem och fräser dem runda (för att vara snäll mot jollens lattfickor!) tror jag det är bäst att lacka dem. Epoxy låter förföriskt, men då gäller det att den är tunn och drar in i träet ordentligt (sådan finnes, men kolla). Lackar du med fernissa, bBörja med utspädd lack på alla kanter, flera gånger. Sedan lackar man "snyggt" till tycke och smak. Det finns de som lackar och slipar massor av gånger, men för en "brukspinne" är det viktigast att få den skyddad. Sedan kan man naturligtvis måla likaväl som lacka (fernissa) , men man brukar kunna se "genom" fernissa då något slitits, färg kan man behöva skrapa bort för att se om det gått in fukt under (när den lossnar själv är det långt gånget - men det vet du ju...).

Även på en "fådd båt" (bästa sorten!) kan det vara vettigt att dra ut lattorna (ribborna) då och då, för att rensa från sand och smuts.
Anders S

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Inlägg av Arkstedt » mån 29 maj 2017, 13:35

Jo, jag googlade nyss WBP-definitionen och insåg att skivan alltså är Water and Boiling Proof - så den ska nog klara en del vatten åtminstone. Borde man rent av klara sig utan förbehandling med denna insikt?

Kvarstår alltså bara frågan om akterspegeln som synes i bild även den har börjat flagna. Min tanke är att maskera, skrapa/slipa den utsatta halvan och måla med.. hård bottenfärg? Hur fäster det på gammalt trä?

Använder Trilux hårda bottenfärg på segelbåten- låter det rimligt att den skulle kunna funka även på jollen?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Inlägg av HansH » mån 29 maj 2017, 14:05

Bottenfärg brukar man inte använda till gummibåtar. Lyft upp den varannan vecka och borsta/torka av det som börjat växa.
Däremot bör du skydda den blottade plywooden på akterspegeln med en epoxifärg.
Många epoxifärger är inte UV-stabila så man behöver i så fall måla med en polyuretanfärg eller liknande upp på epoxin.
Ev räcker det med bara polyuretanfärgen...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken färg till ribbor och akterspegel i trä?

Inlägg av Anders S » tis 30 maj 2017, 07:20

Man kan väl lägga till att även om gummibåtar är tåliga så är det bra för dem (och påvulkade trädelar) att komma upp och få rengöring och torka emellanåt. Det samlas lätt sand och grus i vecken vid pontonerna, och med tiden skadas väven. Se också upp med lösningsmedel i färgen - pontonerna tål inte riktigt allt och skall man måla själva gummibåten finns det färg speciellt för sådana.

När det gäller WBP-proof-plywood kan det vara bra att tänka på att det är LIMMET som har dessa goda egenskaper. Träet i plywooden är lika utsatt som eljest. Därför målar/lackar man ordentligt, särskilt kanter (ändträ, ju!).
Anders S

Skriv svar