Möss i båt - sanering?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
boater
Rookie

Möss i båt - sanering?

Inlägg av boater » sön 21 maj 2017, 16:56

Fick in vårvintras en musinvasion i båten. En kvarlämnad tamp som låg från stäven ner på marken har förmodligen tjänat som äntringsramp för de små liven. Kvarlämnade dynor + ett kvarglömt paket knäckebröd + lite annan torrproviant har gjort att mössen boat in sig ordentligt och förmodligen ganska länge. Upptäckte detta först i samband med vårrustning och sjösättning. Muslortar i princip överallt (dynor, stuvfack, lådor) och luktar rejält illa i båten. Skitäckligt skulle man kunna sammanfatta det hela och efter att ha burit ut en del dynor för att börja sanering verkar det dessutom som jag lyckats få sorkfeber (eller kanske harpest) eller liknande.

Undrar nu, någon annan som råkat ut för nåt liknade? Försäkring verkar inte täcka något av skadorna.

Det jag undrar mest över är dels om någon vet hur länge ev sorkfebersmitta eller harpest kan sitta kvar i båten? Kommer när jag känner mig bättre ta ut alla dynor och förmodligen beställa nytt, eller går det att rädda befintliga med bara tvätt? Därefter blir det att tvätta ur hela båten med vattenslang och tvättsvamp + klorin och såpa gissar jag. Klantigt att lämna grejor kvar men har aldrig haft tillstymmelse till problem förut. Första gången en tamp hängt kvar ner till marken och gett de en chans att komma ombord dock...

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Möss i båt - sanering?

Inlägg av Peter_K » mån 22 maj 2017, 11:35

Om det var min båt...
Tja; jag hade inte rört något utan tjocka gummihandskar, hel engångsoverall och andningsmask med filter (alltså inte enkla filter, riktig mask) samt skyddsglasögon. Kastat all textil. Dammsugit allt med en hyr-dammsugare som är avsedd för detta, alternativt köpt en billig industridammsugare som jag kastat efter användningen. Sedan tvättat med Klorin, allt! Avslutat med att ozonbehandla båten ordentligt.
Sedan nya dynor mm.
Att vänta ut detta tror jag inte på.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Möss i båt - sanering?

Inlägg av Mackey » sön 11 jun 2017, 09:40

Möss är något nästan alla sommarstugeägare har levt med och de slänger inte all textil varje år och många människor rör sig i skog och mark utan att bli smittade. Det jag vill komma fram till är att bakterierna på något sätt självdör, annars skulle fler och fler djur och människor smittas.

Sorkfeber är det nog inte, endast sorken är bärare av det viruset vad jag vet.

Både harpest och sorkfeber är anmälningspliktiga, du ska anmäla till smittskyddsläkare tror jag.
Passa på att fråga vad spm är lämpligt att göra med båten och med dynor och annat i båten.

Lycka till låter kanske väl hurtigt, men jag menar det.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar