Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » sön 21 maj 2017, 14:01

Jag har en liten oljeläcka på motorn. Det verkar komma från den runda delen där vit pil i bilden pekar. Vad är det för del av motorn? Det är ju inget som verkar kunna skruvas åt från utsidan i alla fall...

Översiktsbild:
20170521_143124.jpg
Inszoomat, läcka vid vit pil (pilen saknas i översiktsbilden):
20170521_145122.jpg
Oljan verkar dessutom ha sugit åt sig av glykolvatten under vintern, jag har en grå-beige färg på oljan. Dessutom visade mätstickan på en bit över max nu efter sjösättning (den stod mitt emellan min/max efter oljebytet i höstas).

Oljefärg, på vitt papper:
20170521_145810.jpg
Motorn startar ok och går bra. Möjligen aningen låg tomgång när den är kall. Temperatur ok efter ca 30 min gång på 1500 varv. Ryker inte nämnvärt. Jag har tappat ur olja så mätstickan nu står på just under max.

Någon idé, någon?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Lasse L » sön 21 maj 2017, 15:44

Får man vatten i oljan blir den grå.
Troligtvis är det kylvatten som läckt ut i motorn.
Kolla om kylvatten "försvinner" först.
Byt olja snarast.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » sön 21 maj 2017, 16:02

Ja, alldeles säkert kylvatten från i vintras då jag ser spår av glykol under oljepåfyllarlocket. Motorn är sjövattenkyld så har svårt att se om det "försvinner" något. Var påväg att byta olja då jag såg oljeläckaget.

Men läckaget... vad är det för del på motorn?
//Martin
Najad 34 HR -77

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Arkstedt » sön 21 maj 2017, 20:38

Jag tycker det ser ut att vara en expansionsplugg som har släppt.

Expansionspluggar är till för att skydda motorblocket från att spricka vid frysskador och liknande (bytte en på min VP MD5A i vintras) det är en konisk kopparbricka som du sätter i hålet och knackar med en hammare så att den blir större i diameter och gör hålet tätt. Största bekymret i ditt fall blir nog att få bort den befintliga. Skulle nog förslka få in en kniv i skarven och bända lite försiktigt.

Tänk på att göra rent kanterna innan du monterar en ny!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Lasse L » sön 21 maj 2017, 20:50

Frostpluggar tar jag bort med att borra ett hål i mitten och med en skruvmejsel i hålet bända ut pluggen.
En läckande frostplugg kan inte läcka ut vatten och rinna in i motorn.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av HansH » mån 22 maj 2017, 06:59

Att frostpluggen läcker lite är inte så allvarligt och går att fixa relativt lätt.
Men att det uppenbarligen läcker in vatten in i motorn beror på läckage någon annanstans och är mycket allvarligare än att en frostplugg svettas lite.
Byt olja genast och kolla om problemet kvarstår.
Vet inte om motorn ifråga har "torra" eller "våta" cylinderfoder. Men om det är "våta" foder så kan tätningen mellan foder och motorblock ge sig o börja läcka vatten in i tråget.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » mån 22 maj 2017, 08:30

Tack för all information.
Jag ska först säga att jag bestämde mig under våren för att byta motor till nästa säsong så det handlar om kontgjord andning att få denna att hålla under säsongen (6 veckor och några helger, gissningsvis 40 motortimmar baserat på tidigare säsonger). Inbytespriset för en fungerande motor motsvarar inga stora summor så att reparera handlar mest om att "rädda semestern".

Ja, det verkar vara två olika problem även om de kanske kan tänkas ha samband. Primärt söker jag lösning på vatten-i-oljan, och jag funderade då på om oljeläckaget kunde ha något med saken att göra (direkt eller indirekt). Jag tycker dock att det verkar konstigt om jag skulle ha oljeläckage från en frostplugg, oljan kan väl inte frostspränga? Eller har man expansionspluggar även för övertryck i oljan? Kan jag ha fått in vatten i oljan i sådan mängd att någon expansionsplugg i oljetråget gett med sig (finns det sådanna)? Själva oljeläckaget kan jag nog hantera genom att fylla på lite extra olja emellanåt, det verkar inte vara några stora mängder.

Jag tömde ur en del olja när jag upptäckte att det var för mycket i, den har i alla fall inte sugit i sig mer vatten enligt oljestickan sedan dess. Men jag har laddat upp med några filter och dunkar med olja för att göra ett par byten, hann dock inte med det i helgen.

Angående vatten i oljan. Jag tycker inte att det borde varit någon frostrisk i kylvattensystemet, jag bytte ju sjövattnet mot glykolvatten i höstas efter torrsättning. Dagarna innan sjösättning hade vi i och för sig några köldnätter och då hade jag hunnit tömma glykolen och ersätta med vanligt vatten, men det rörde sig bara om några köldtimmar på nätterna (0 till -5 till 0 under loppet av ca fyra timmar), resten av dygnets timmar var ju rejält plus (över 10 grader på dagen). Läckage vid cylinderfoder låter som en större reparation. Hur tar man reda på om motorn har torra eller våta foder? Om jag har en spricka någonstans där det läcker vatten till oljan (cylinderfoder, topplockspackning, annat), borde det då läcka mer vatten om jag har glykol i, alltså sipprar glykolen igenom lättare än sjövattnet?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2017, 13:58

marede skrev:Tack för all information.
Jag ska först säga att jag bestämde mig under våren för att byta motor till nästa säsong så det handlar om kontgjord andning att få denna att hålla under säsongen (6 veckor och några helger, gissningsvis 40 motortimmar baserat på tidigare säsonger). Inbytespriset för en fungerande motor motsvarar inga stora summor så att reparera handlar mest om att "rädda semestern".

Ja, det verkar vara två olika problem även om de kanske kan tänkas ha samband. Primärt söker jag lösning på vatten-i-oljan, och jag funderade då på om oljeläckaget kunde ha något med saken att göra (direkt eller indirekt). Jag tycker dock att det verkar konstigt om jag skulle ha oljeläckage från en frostplugg, oljan kan väl inte frostspränga? Eller har man expansionspluggar även för övertryck i oljan? Kan jag ha fått in vatten i oljan i sådan mängd att någon expansionsplugg i oljetråget gett med sig (finns det sådanna)? Själva oljeläckaget kan jag nog hantera genom att fylla på lite extra olja emellanåt, det verkar inte vara några stora mängder.

Jag tömde ur en del olja när jag upptäckte att det var för mycket i, den har i alla fall inte sugit i sig mer vatten enligt oljestickan sedan dess. Men jag har laddat upp med några filter och dunkar med olja för att göra ett par byten, hann dock inte med det i helgen.

Angående vatten i oljan. Jag tycker inte att det borde varit någon frostrisk i kylvattensystemet, jag bytte ju sjövattnet mot glykolvatten i höstas efter torrsättning. Dagarna innan sjösättning hade vi i och för sig några köldnätter och då hade jag hunnit tömma glykolen och ersätta med vanligt vatten, men det rörde sig bara om några köldtimmar på nätterna (0 till -5 till 0 under loppet av ca fyra timmar), resten av dygnets timmar var ju rejält plus (över 10 grader på dagen). Läckage vid cylinderfoder låter som en större reparation. Hur tar man reda på om motorn har torra eller våta foder? Om jag har en spricka någonstans där det läcker vatten till oljan (cylinderfoder, topplockspackning, annat), borde det då läcka mer vatten om jag har glykol i, alltså sipprar glykolen igenom lättare än sjövattnet?
Lugn och fin, nu...

Motorn är på "sista versen" och om den går som den skall och startar lätt är det nog inte akuta problem. Vatten i oljan kan inträffa på flera sätt, ett par av dem är allvarliga. Men har det läckt in olja via en blåst packning eller en obetydlig spricka brukar man kunna köra ett bra tag, bara man övervakar. Oljan får naturligtvis bytas till "ren olja" och sedan får man kolla oljan på ett överdrivet och ängsligt sätt, varje motorstart och efter varje stopp. Du ser om det anrikas vatten i oljan...

Sedan planerar du din semester så att du inte blir helt beroende av motorn (Typ, Göta Kanal kan vara tveksamt, i alla fall innan du vet) - men du har ju en segelbåt. Ett tips är att inte använda glykol, som sänker ytspänningen (brukar vara bra, men inte just nu) och vågar du, prova sk kylartätning, det kan minska problemet eller tillfälligt bota motorn.

Om du använder motorn med vatten i oljan och kör som vanligt kommer vattnet att ånga av och visa sig i oljelocket. Det KAn ge intryck av en väldig oljeförbrukning, men den är i så fall skenbar.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » mån 22 maj 2017, 18:33

Anders S skrev: Lugn och fin, nu...

Motorn är på "sista versen" och om den går som den skall och startar lätt är det nog inte akuta problem. Vatten i oljan kan inträffa på flera sätt, ett par av dem är allvarliga. Men har det läckt in olja via en blåst packning eller en obetydlig spricka brukar man kunna köra ett bra tag, bara man övervakar. Oljan får naturligtvis bytas till "ren olja" och sedan får man kolla oljan på ett överdrivet och ängsligt sätt, varje motorstart och efter varje stopp. Du ser om det anrikas vatten i oljan...

Sedan planerar du din semester så att du inte blir helt beroende av motorn (Typ, Göta Kanal kan vara tveksamt, i alla fall innan du vet) - men du har ju en segelbåt. Ett tips är att inte använda glykol, som sänker ytspänningen (brukar vara bra, men inte just nu) och vågar du, prova sk kylartätning, det kan minska problemet eller tillfälligt bota motorn.

Om du använder motorn med vatten i oljan och kör som vanligt kommer vattnet att ånga av och visa sig i oljelocket. Det KAn ge intryck av en väldig oljeförbrukning, men den är i så fall skenbar.
Vilka sätt kan vara allvarliga och på vilket sätt? (...som grund för min riskbedömning).

Motorn går i princip som vanligt. Det ända jag märkt är att den möjligen är något svårare att starta jämfört med tidigare, men vi pratar minimalt här. Ingen annan hade nog märkt något konstigt. Jag får ge lite mer tomgångsgas och nöta kanske två sekunder med startmotorn. Håller jag den sedan på 1000 varv i några minuter kan jag sänka till tomgång (vi pratar kall motor.). Tidigare har jag kunnat sänka efter bara ett par sekunder. Går jag från neutral till fram/back på tomgång känns det först som den ska stoppa men det gör den inte, den återgår snällt till ca tomgångsvarv (med växel i). Så har den heller inte varit förut. Men ger jag en extra liten puff när jag lägger i växel så är det inga problem. Och den maxar fortfarande 7.4 knop.

Risker/nackdelar med kylartätning?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2017, 20:02

marede skrev:
Anders S skrev: Lugn och fin, nu...

Motorn är på "sista versen" och om den går som den skall och startar lätt är det nog inte akuta problem. Vatten i oljan kan inträffa på flera sätt, ett par av dem är allvarliga. Men har det läckt in olja via en blåst packning eller en obetydlig spricka brukar man kunna köra ett bra tag, bara man övervakar. Oljan får naturligtvis bytas till "ren olja" och sedan får man kolla oljan på ett överdrivet och ängsligt sätt, varje motorstart och efter varje stopp. Du ser om det anrikas vatten i oljan...

Sedan planerar du din semester så att du inte blir helt beroende av motorn (Typ, Göta Kanal kan vara tveksamt, i alla fall innan du vet) - men du har ju en segelbåt. Ett tips är att inte använda glykol, som sänker ytspänningen (brukar vara bra, men inte just nu) och vågar du, prova sk kylartätning, det kan minska problemet eller tillfälligt bota motorn.

Om du använder motorn med vatten i oljan och kör som vanligt kommer vattnet att ånga av och visa sig i oljelocket. Det KAn ge intryck av en väldig oljeförbrukning, men den är i så fall skenbar.
Vilka sätt kan vara allvarliga och på vilket sätt? (...som grund för min riskbedömning).

Motorn går i princip som vanligt. Det ända jag märkt är att den möjligen är något svårare att starta jämfört med tidigare, men vi pratar minimalt här. Ingen annan hade nog märkt något konstigt. Jag får ge lite mer tomgångsgas och nöta kanske två sekunder med startmotorn. Håller jag den sedan på 1000 varv i några minuter kan jag sänka till tomgång (vi pratar kall motor.). Tidigare har jag kunnat sänka efter bara ett par sekunder. Går jag från neutral till fram/back på tomgång känns det först som den ska stoppa men det gör den inte, den återgår snällt till ca tomgångsvarv (med växel i). Så har den heller inte varit förut. Men ger jag en extra liten puff när jag lägger i växel så är det inga problem. Och den maxar fortfarande 7.4 knop.

Risker/nackdelar med kylartätning?
Du kan ha en mindre läcka i en packning, som släpper igenom små mängder vatten - du kan ha en rejäl frostspricka i en kylkanal i topplocket. Jag tror inte du har en spricka i något cylinderfoder (jag TROR att modellen har våta cylinderfoder, dvs hela cylindern ligger i kylvattnet, tätad uppe och nere mot säten i blocket.

Om den är svårare att starta och kräver värmning för att gå vackert (men gör det då den är varm) har du antagligen läckage i en cylinder, som inte hjälper till ordentligt förrän den torkat upp. Det tyder på att vattnet rinner ner i en cylinder och ligger kvar (det rinner förstås vidare om man låter det gå lång tid, men cylindrar och ringar kan vara mycket täta mot vätskeläckage). Det skulle förklara att du inte ser vatten i oljan, du kör bort den innan den kommer dit. Skulle en sådan läcka bli allvarligt stor (eller rinna länge) kan du kanske riskera hydrolåsning av cylindern, dvs tvärstopp därför att vattnet inte går att komprimera. Det kan nog tänkas att du har en läcka i cylindern eller topplocket, men en skadad packning eller ett överhettat (och skevt) topplock är det troliga. Ett kompressionsprov (kräver seriös mätare på dieslar) kan tala om en del. Kanske kan man lyfta toppen på den misstänkta cylindern om man tror det kan vara en packning, men är det våta foder kan man få än större problem efteråt.

Har du bara en liten kylvattenförlust hade jag absolut provat med kylartätning av något trovärdigt märke (fulbilmekarna vet bättre där).
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 maj 2017, 11:28

Jag tror jag har hört av varvsguruna att sjövattenpumpens tätningar in motorn på en del Volvo kan vara orsak till vatten i oljan.
Snart gjort att byta stefatätningar i så fall.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » tis 23 maj 2017, 11:35

Guitar Nilsson skrev:Jag tror jag har hört av varvsguruna att sjövattenpumpens tätningar in motorn på en del Volvo kan vara orsak till vatten i oljan.
Snart gjort att byta stefatätningar i så fall.
Tack för tips! Jag har googlat en del i dagarna och hittat motsvarande info. Ska prova att byta olja först och se om jag fortfarande får in vatten eller om jag kan hålla det på rimlig nivå.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » tis 23 maj 2017, 18:26

Jag undrar om jag kan ha tabbat mig i kubik i höstas??!

Jag fyller ju motorn med glykolvatten efter jag har torrsatt. Det gör jag genom att hänga en hink under avgasutloppet på akterspegeln. Därifrån leder jag sedan en extra kylvattenslang tillbaka till motorn och kopplar ihop med den losstagna slangen från sjövattenintaget. Jag fyller upp hinken med vatten från en trädgårdsslang och lämnar trädgårdsslangen med färskvatten rinnandes i hinken. Kylvatten från motorn får då först rinna ner på backen medans motorn får gå en bra stund och spola igenom. Därefter tar jag bort trädgårdsslangen med rinnande färskvatten från hinken och ersätter innehållet i hinken med glykolvatten som jag låter motorn suga i sig. När det börjar komma glykolvatten från avgasutloppet sätter jag hinken under och det får snurra så nån minut. Därefter stänger jag av motorn. Så långt fina fisken. Är väl i princip så de flesta gör antar jag.

På den extra slangen från hinken till sjövattenpumpen har jag två kulventiler, en i vardera änden. Jag stänger den vid hinken och behåller därmed glykolvattnet i slangen. Kulventilen i andra änden av slangen stängde jag aldrig, änden på den slangen låter jag sitta ihop med den losstagna slangen från sjövattenintaget. Jag ska ju tömma systemet på våren och ersätta med vanligt vatten inför sjösättning.

Kan det glykolvatten som då finns kvar i slangen (den del av slangen som hänger från relingen och ner till motorn/sjövattenpumpen) sakta ha läckt in i oljan via sjövattenpumpens axel? Jag tänkte nog att stänger jag ventilen vid hinken så stannar ju vattnet i slangen, och det gör det ju men bara upp till högsta punkten, på andra sidan högsta punkten i slangen rinner det ju fritt vidare om det finns en läckväg i botten (sjövattenpumpens ev otäta axel). Det är ju glykolvatten jag hittat i oljan, och det verkar inte ha läckt in mer vatten sedan sjösättningen trots att jag kört motorn. Kan det vara så enkelt? :oops: :oops: :oops: Alltså glykolvattnet kan ha letat sig igenom en liten läckväg vid axeln under vinterhalvåret, men läckan kanske inte är så stor att den (nu i alla fall) låter sjövatten leta sig in till oljan i någon större omfattning?

Kommande oljebyten kanske ger svaret... förhoppningsvis får jag det gjort på söndag.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vad är detta för del på motorn? (Md17)

Inlägg av marede » lör 03 jun 2017, 20:05

Lite återföring:

Jag bytta olja och filter i två omgångar i förra veckan och har nu fortfarande ny fin olja utan vatten. Nivån på mätstickan är oförändrat i mitten. Jag drar slutsatsen att ev inläckage av vatten måste vara minimalt och troligen orsakat av oaktsamhet i vintras. Oljeläckaget vid frostpluggen finns kvar men syns knappt, det syntes mycket mer när oljan var grå. Det verkar heller inte vara mycket som läcker men såg troligen mer ut när det var grått. Läckaget kan alltså ha funnits redan tidigare säsonger utan att jag noterat det. Jag vet fortfarande inte vad det är för del som det läcker ifrån, troligen en frostplugg, men på vilken del av motorn den sitter har jag inte fått klarhet i. Men det känns nu betydligt lugnare inför säsongen.

Jag bytte även slangen från vevhusventilationen till luftfiltret. Den hade helt gått av, eller gick av när jag öppnade oljelocket för att byta olja. 40 år sliter på slangarna. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar