Bottentvättar, framtiden?
Bottentvättar, framtiden?
Har vi någon koll på hur frågan om bottentvätt av fritidsbåtar ligger, känns som om det blir mer aktuellt då man nu letar fler lovvärda sätt att "avgifta" havet på.
Re: Bottentvättar, framtiden?
De som testats verkar funka dåligt på segelbåtar men bättre på motorbåtar som ju inte har utmaningen med köl mm att hantera.
I vår hamn har vi sk "sub-lifts" vilket tillåter enkel torrsättning även med masten på.
Jag brukar lyfta nån gång under säsongen för att torka av botten.
Men annars känns båt-bottentvätt som att man åtgärdar symptomet istället för problemet. Lite som att ge blöjor till inkontinenta...
Det är väl bättre om man försöker lösa grundproblemet, dvs att det växer på båtbotten.
Se till att ge anslag till att ta fram fungerande bottenfärger baserade på teknik eller substanser som inte är giftiga för miljön.
Men tyvärr är väl färgfabrikanternas incitament för att ta fram nya färger lite dåligt då de tjänar alldeles för mycket på att tillverka o sälja den nuvarande produkten.
I vår hamn har vi sk "sub-lifts" vilket tillåter enkel torrsättning även med masten på.
Jag brukar lyfta nån gång under säsongen för att torka av botten.
Men annars känns båt-bottentvätt som att man åtgärdar symptomet istället för problemet. Lite som att ge blöjor till inkontinenta...
Det är väl bättre om man försöker lösa grundproblemet, dvs att det växer på båtbotten.
Se till att ge anslag till att ta fram fungerande bottenfärger baserade på teknik eller substanser som inte är giftiga för miljön.
Men tyvärr är väl färgfabrikanternas incitament för att ta fram nya färger lite dåligt då de tjänar alldeles för mycket på att tillverka o sälja den nuvarande produkten.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Bottentvättar, framtiden?
Om man kan tvätta o få slät botten helt utan kemikalier kan väl inte det vara fel? Vår nästgårds båtklubb i Sandarne har en bottentvätt som sägs funka bra på segelbåtar. Tror jag ska testa den. Om man nu får det med en båt som har diverse lager bottenfärg sen 1985...? Tanken är då att den blir lite slätare i botten, den är dumt nog målad med självpolerande färg från första början, o friskar man på ny sån varje år blir det till slut lite potatisåker över det hela.
Annars ligger vår hemmahamn Ljusne i enbart sötvatten från Ljusnan, så det växer nada på våra båtar. Det lilla sötvattenjox som kan tänkas växa dör ju av bräckvattnet när vi sticker ut på böljan. Vilket jag kanske gör om en halvtimme.
Annars ligger vår hemmahamn Ljusne i enbart sötvatten från Ljusnan, så det växer nada på våra båtar. Det lilla sötvattenjox som kan tänkas växa dör ju av bräckvattnet när vi sticker ut på böljan. Vilket jag kanske gör om en halvtimme.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Bottentvättar, framtiden?
Här på Västkusten växer det alldeles för mycket för att bottentvätt skall kunna konkurrera med giftfärg.
Med nuvarande prisbild för att lyfta båten så drar det snabbt iväg ekonomiskt om man skall lyfta säg var 14e dag - de havstulpaner som finns på Västkusten "ynglar" och sätter sig fast fortlöpande under säsongen medan den sort som trivs i bräckvatten (dvs ostkusten) bara ynglar två gånger per säsong.
Förutsättningarna för att lyckas med båtbottentvätt är alltså mycket bättre på Ostkusten.
Med nuvarande prisbild för att lyfta båten så drar det snabbt iväg ekonomiskt om man skall lyfta säg var 14e dag - de havstulpaner som finns på Västkusten "ynglar" och sätter sig fast fortlöpande under säsongen medan den sort som trivs i bräckvatten (dvs ostkusten) bara ynglar två gånger per säsong.
Förutsättningarna för att lyckas med båtbottentvätt är alltså mycket bättre på Ostkusten.
Re: Bottentvättar, framtiden?
I Vaxholm i Stockholms skärgård finns det en båtbottentvätt (roterande borstar) som i alla fall verkar som att den ska klara segelbåtar - annars har de en mycket missvisande bild på sin hemsida.
Är det någon som testat och kan bekräfta?
Personligen har jag lyckligtvis båten i en utloppskanal från en sötvattensjö så förra året slapp jag tulpanerna helt trots upptagning i oktober - vet inte om jag ska räkna med samma tur i år, så båtbottentvätten ska absolut undersökas närmre
Är det någon som testat och kan bekräfta?
Personligen har jag lyckligtvis båten i en utloppskanal från en sötvattensjö så förra året slapp jag tulpanerna helt trots upptagning i oktober - vet inte om jag ska räkna med samma tur i år, så båtbottentvätten ska absolut undersökas närmre
Re: Bottentvättar, framtiden?
Det finns alternativa sätt: I Lomma har vi byggt en bottentvättanläggning med en spolplatta, vattenrening och en större lyftkran. Här lyfter man även stora segelbåtar med masten på och rengöringen sker med högtryckstvättar av industrimodell.
Vi gick igenom båtbottentvättproblematiken rätt ordentligt och ansåg efter utvärdering att borsttvätt hade sämre möjligheter att samla upp bottenfärgsrester och hade sämre rengöringseffekt, särskilt på segelbåtar.
Då vägde vi in att Lomma ligger på "saltvattensidan" av Trelleborg och därmed är bottenfärgen vanligen av västkustmodell, dvs kraftfullare (läs; giftigare). De två primära problemen med borsttvätt är att de kräver en sluss in till en "flytdocka" runt borsttvätten, annars sprids bottenfärgresterna i vattnet (det betyder att om man inte har en inhägnad borsttvätt, så kan man i praktiken inte använda bottenfärg alls - den lokala slambelastningen blir stor) och den stora baksidan, att borsttvättar inte klarar segelbåtar särskilt bra. För planande motorbåtar med INU-drev (som kan svängas upp) är de jättebra...
De som är nöjda bor på "sötvattensidan" (överdrift, smaka!) och det är ju bra så. Men det är ingen praktisk lösning på Västkusten, i alla fall inte ännu.
Vi gick igenom båtbottentvättproblematiken rätt ordentligt och ansåg efter utvärdering att borsttvätt hade sämre möjligheter att samla upp bottenfärgsrester och hade sämre rengöringseffekt, särskilt på segelbåtar.
Då vägde vi in att Lomma ligger på "saltvattensidan" av Trelleborg och därmed är bottenfärgen vanligen av västkustmodell, dvs kraftfullare (läs; giftigare). De två primära problemen med borsttvätt är att de kräver en sluss in till en "flytdocka" runt borsttvätten, annars sprids bottenfärgresterna i vattnet (det betyder att om man inte har en inhägnad borsttvätt, så kan man i praktiken inte använda bottenfärg alls - den lokala slambelastningen blir stor) och den stora baksidan, att borsttvättar inte klarar segelbåtar särskilt bra. För planande motorbåtar med INU-drev (som kan svängas upp) är de jättebra...
De som är nöjda bor på "sötvattensidan" (överdrift, smaka!) och det är ju bra så. Men det är ingen praktisk lösning på Västkusten, i alla fall inte ännu.
Anders S
Re: Bottentvättar, framtiden?
Vi kör borsttvätt på vår Comfort 32 sedan några år och det funkar helt ok i Stockholm. Det blir några procent bristfälligt tvättat intill kölinfästningen och mellan kölen och drevet, men det är så lite att man inte kan avgöra att farten minskar.
Vi använder en tvätt från "Rent under", http://driveinboatwash.com/sv/
Tvätten har port som stängs när man tvättar.
Klubben har investerat i tvätten eftersom alternativen är sämre, för klubben.
Spolplatta skulle förlänga tiden för upptagning av 500 båtar väldigt mycket, typ ytterligare fyra, fem helger.
Klubben är ansvarig för sin verksamhet och för ev. sanering av hamnplan och bryggplatserna. Av den anledningen hålls tvättkostnaden låg (100 - 150:- kr/tvätt) för att konkurera med bottenfärgerna.
Vi tvättar tre, fyra ggr/år.
Kostnad 400:- kronor/år.
Tidsåtgång en timme/år.
Sista tvätten nära före upptagning, så inget jobb med botten vid upptagning och inte heller något jobb med botten vid vårrustningen.
Det finns ett problem, hur gör man vid längre seglingar?
Förra året seglade vi till Haparanda och då fick vi handtvätta en gång, men det var varmt i vattnet så det gick utmärkt.
Mackey
Vi använder en tvätt från "Rent under", http://driveinboatwash.com/sv/
Tvätten har port som stängs när man tvättar.
Klubben har investerat i tvätten eftersom alternativen är sämre, för klubben.
Spolplatta skulle förlänga tiden för upptagning av 500 båtar väldigt mycket, typ ytterligare fyra, fem helger.
Klubben är ansvarig för sin verksamhet och för ev. sanering av hamnplan och bryggplatserna. Av den anledningen hålls tvättkostnaden låg (100 - 150:- kr/tvätt) för att konkurera med bottenfärgerna.
Vi tvättar tre, fyra ggr/år.
Kostnad 400:- kronor/år.
Tidsåtgång en timme/år.
Sista tvätten nära före upptagning, så inget jobb med botten vid upptagning och inte heller något jobb med botten vid vårrustningen.
Det finns ett problem, hur gör man vid längre seglingar?
Förra året seglade vi till Haparanda och då fick vi handtvätta en gång, men det var varmt i vattnet så det gick utmärkt.
Mackey